Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
 

Om HiM​​o​l​de​ / Aktuelt / For ansa​tte / For studentene / Biblioteket / Kontakt oss ​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
Aktuelt

Fra ett til 20 på ett år

Av: Waagbø Arild Johan | Publisert: 03.02.2014 12:34:48
​Det begynte med et statistikkurs våren 2013. Nå byr ettåringen HiMoldeX på 20 kurs med videoforelesninger.

X-lærere
Her er elleve av HiMoldeX-lærerne samlet. F.v.: Arild Hervik, Rasmus Rasmussen, Per Kristian Rekdal, Hans Fredrik Nordhaug, Heidi Hogset, Anne Karin Wallace, Bjørn Jæger, Harald Hjelle, Olav Hauge, Arild Hoff og Svein Bråthen. Foto: AJW

 

– Jeg har tatt ti-tolv MOOC-er selv, så jeg tenkte: Hvorfor kan ikke jeg gjøre dette i statistikk? forteller førsteamanuensis Per Kristian Rekdal.

Han fikk ØIS-dekan Ottar Ohrens velsignelse til å sette i gang.16. januar i fjor publiserte Rekdal den første HiMoldeX-forelesningen på YouTube. Høsten 2013 kunne nær- og fjernstudenter følge videoforelesninger av ti kurs på HiMoldeX-plattformen.

Nå i vår ligger 37 kurs på høgskolens åpne plattform, hvorav 20 kurs har videoforelesninger.

 

OCW, ikke MOOC

2012 ble av New York Times døpt til The Year of the MOOC. MOOC er forkortelsen for massivt åpent nettkurs (massive open online course). På Høgskolen i Molde ble 2013 OCW-enes år. OCW – kort for OpenCourseWare – hadde sin spede start i Tyskland i 1999, men slo igjennom først i 2002 da MIT lansert MIT OpenCourseWare.

Alle kan gratis følge forelesningene på HiMoldeX, men de må registrere seg som studenter og betale semesteravgift for å få godkjent arbeidskrav og avlegge eksamen.

Løser problemer

Rekdal sier lærerkreftene ved høgskolen stort sett har vært positiv til å legge ut forelesningene på video. Han sier at det særlig løser problemer knyttet til forelesninger som kolliderer og sykdom hos foreleser eller student. I tillegg bruker studentene ofte videoforelesningene til repetisjon før eksamen.

– Noen faglærere vegrer seg mot videopptak, men det er frivillig å være med på dette. Ingen blir presset, sier han.

Rekdal sier at det er betydelig mer ressurskrevende å lage rendyrkede MOOC-kurs enn å holde seg til OCW-modellen, men han ser ikke bort fra at høgskolen i framtiden bør tilby logistikkfag som MOOC-er.

– Det er naturlig at vi gjør det på det fagområdet vi er ledende på, sier han.

Omvendt undervisning

Allerede til høsten introduseres såkalt omvendt undervisning (flip teaching) ved høgskolen. Det skjer i faget Transportøkonomi (TRA310), der professor Arild Hervik er faglærer.

– Kjernen i omvendt undervisning er at studentene ser forelesningene på video hjemme, mens de bruker tiden med faglærer til øvinger og oppgaver, sier Rekdal.

– Som før

Førsteamanuensis Rasmus Rasmussen er en av årets nye HiMoldeX-lærere, med kurset Distribusjonsplanlegging (LOG530).
Han sier at han ikke lar seg affisere av at forelesningene blir tatt opp på video.

– Jeg prøver å gjøre undervisningen som før, men jeg må passe på at jeg holder meg på den delen av tavla som er i bildet, sier han.

– Har du sett deg selv i aksjon på video?

– Jeg har kikket på det et par ganger. Selv i HD kvalitet så syns jeg det som vises på skjermer og på tavla blir litt smått. Det er lettere for studentene å få med seg alt om de er på forelesningene. Etter at kurset ble lagt ut på HiMoldeX er det færre som møter på forelesning. Det er et tankekors, sier Rasmussen.

Sist oppdatert: 04.02.2014 09:05:50
Dele innhold