Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

Om HiM​​o​l​de​ / Aktuelt / For ansa​tte / For studentene / Biblioteket / Kontakt oss ​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider

Tverrprofesjonell læring i England

Av: Straumsheim Jens Petter | Publisert: 14.10.2013 13:02:28
Siv-Sabjornsen
​PhD-stipendiast Siv Elin Nord Sæbjørnsen
Forrige uke reiste flere fra forskningsgruppen Tverrprofesjonelt Samarbeid til University of East Anglia. Siv Elin Nord Sæbjørnsen, som er PhD stipendiat ved Høgskolen i Molde, har for tiden sitt utenlandsopphold der.

Hun studerer hvordan ungdom opplever sitt møte med tjenesteapparatet, et prosjekt som allerede har vakt oppmerksomhet her i landet og internasjonalt. Hennes veiledere, Elisabeth Willumsen (UiS) og Atle Ødegård (HiM), reiste for å besøke Siv og hennes forskningsmiljø ved UEA.

​Siv sin hovedkontakt ved UEA er Professor June Thoburn, som er en av verdens ledende forskere innen barnevern.

- Vi hadde under oppholdet flere forskningsmøter med Thoburn og hennes medarbeidere og foruten interessante diskusjoner i tilknytning til Siv sitt PhD prosjekt – diskuterte vi mulighetene for videre samarbeid.  Vi fikk også mulighet til å delta på en undervisningsdag sammen med Centre Director Dr. Susanne Lindqvist ved Centre for Interprofessional Practice/UEA. Dette senteret har som hovedoppgave å sørge for at alle studenter innen helse- og sosialfag får opplæring i tverrprofesjonelt samarbeid. Det arbeides systematisk med dette fra studentene begynner til de har fullført studiene, sier Atle Ødegård

atle%20odegard%20og%20elisabeth%20willumsen

Elisabeth Willumsen og Atle Ødegård sammen med studentene.

- Da vi var tilstede på et at kursene, deltok over 250 studenter fra sykepleie, fysioterapi, ergoterapi og medisin. Studentene var inndelt i tverrprofesjonelle grupper og fikk en oppgaver som de skulle løse i felleskap (ganske likt virkeligheten!) sier Ødegård.

Hver gruppe ble ledet av en lærer som hadde ansvar for å veilede på gruppeprosessen.

Forskningsgruppen IPC/IPE vil satse på å utvikle samarbeidet med UEA videre, fordi vi mener det vil bidra til å øke kvaliteten på vår egen undervisning innen tverrprofesjonelt samarbeid, samt forskning innen området.

Sist oppdatert: 09.04.2015 14:35:04
Dele innhold