-
Klymenko, Olena & Heiene, Marit
(2024).
Olena forsket på bærekraft i lokalt næringsliv – dette fant hun.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke Pluss .
-
Gribkovskaia, Irina & Slettemark, Gaute Øiestad
(2024).
Tactical offshore helicopter planning
.
-
Bråthen, Svein
(2024).
Social Air Services
(Videoforedrag gjennom Cranfield University, UK).
-
-
Klakegg, Øystein
(2024).
Kan kun fysisk undervisning til førsteårsstudenter være et kinderegg med bedre karakterer, økt oppmøte og bedre trivsel og psykisk studenthelse som resultat?
Læring om læring.
ISSN 2535-4108.
11(1).
Show summary
Studenter sliter med opplevelse av ensomhet og 1/3 av studentene oppfyller kriteriene for en psykisk lidelse, særlig depressive episoder. Førsteårsstudentene sliter mest. Digital undervisning har økt markant fra før coronatiden. Det samme har opplevelsen av ensomhet og psykiske lidelser blant studenter.
I ett førstesemesteremne i bachelorstudiet i marin logistikk og økonomi ved høgskolen i Molde ble undervisningen kun gitt fysisk. Dette hovedsakelig for å få flere studenter til campus og klasserom.
Det ble det sett på om oppmøtegrad i forelesningene og også resultater fra videregående skole hadde innvirkning på karakterer gitt til eksamen i emnet. Det ble også sett på hvordan alder på studentene påvirket karakterer og også hvordan overgangen fra videregående skole til høgskole ble opplevd i forhold til alder.
Resultatene viste at større oppmøtegrad gav signifikant bedre karakterer og at bedre karakterer fra videregående skole også var positivt korrelert med bedre karakterer i dette emnet. Videre så en at overgangen til høgskole for de studentene som kom rett fra videregående skole opplevdes større enn for eldre studenter. Studentene var fornøyde med emnet. Forelesninger ble ikke lagt ut digitalt – og studentene gav ikke utrykk for at de savnet dette.
-
Mordal, Elin; Lie, Helene Alfeim; Tonheim, Odd Helge Mjellem; Korsnes, Malin Kjellstadli; Strøm, Roar & Ellingseter, Tore
(2024).
Molde hankar inn søkjarar med nettstudium.
[Internet].
NRK Møre og Romsdal.
-
-
-
Hjelle, Harald Martin
(2024).
Sjø, veg og miljø - står gamle sannheter for fall?
-
Sætren, Malene Lunde; Rekdal, Per Kristian; Pettersen, Bård Inge; Kippernes, Mari Aandahl & Eikrem, Allan
(2024).
Stadig flere studerer over nett.
[TV].
nrk.no/mr.
-
-
-
Welde, Morten; Tveter, Eivind & Odeck, James Oyugi
(2024).
Nytte-kostnadsanalyser: Hvor usikre er resultatene?
Moderne Mobilitet og Infrastruktur.
ISSN 2704-1514.
2(1).
-
Wen, James Charles
(2024).
Når menneskelig intelligens og kunstig intelligens blander seg.
-
Hervik, Arild
(2024).
Ressurskrigen.
Dagens Perspektiv.
ISSN 2535-6801.
-
Bråthen, Svein
(2024).
Lavutslippsfly i Norge - en samfunnsøkonomisk vurdering.
-
-
Uthaug, Ingrid Oline & Reite, Terje
(2024).
Utdannelse kan skape et bedre grunnlag for et bedre liv.
[Radio].
NRK P1 Møre og Romsdal : god ettermiddag.
-
Bråthen, Svein; Aasheim, Lillian & Heen, Eirik
(2024).
Tankevekker – 300 kroner å spare på full tank.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke Pluss.
-
-
-
Tveter, Eivind; Welde, Morten & Odeck, James Oyugi
(2024).
Usikkerhet i nytte-kostnadsanalyser.
-
Andersen, Otto & Buvik, Arnt
(2023).
Behavioral uncertainty and performance ambiguity: Different concepts, different impacts? A theoretical discussion.
-
Hansson, Lisa
(2023).
Omstridde tiltak for redusering av bilbruk i byer.
-
Hansson, Lisa
(2023).
Political Participation in Transport Governance.
-
Hansson, Lisa
(2023).
Policy narratives on contentious measures in small car-dependent cities .
-
Hogset, Heidi; Mauseth, Roland; Sefland, Signe; Andersen, Terje Lauvaas & Myhre, Arild
(2023).
Forskere fikk se Campus: - Dette blir spennende.
[Newspaper].
Tidens Krav Pluss.
-
-
-
-
Maltese, Ila; Gatta, Valerio & Marcucci, Edoardo
(2023).
Transizione ecologica e digitale:
la sfida della logistica urbana sostenibile.
In Frattolillo, Oliviero (Eds.),
La doppia sfida della transizione ambientale e digitale.
Roma TrE-Press.
ISSN 979-12-5977-268-8.
p. 111–119.
doi:
10.13134/979-12-5977-268-8.
Show summary
Le transizioni digitale ed ecologica costituiscono la risposta
privilegiata alle sfide che la logistica urbana, i cui volumi di traffico sono
aumentati a seguito della pandemia, pone alle città. La mobilità sostenibile delle
merci, in particolare, punta su innovazioni tecnologiche che comportano, ad
esempio, l’utilizzo di veicoli leggeri e meno inquinanti, una viabilità più sicura,
un incremento del trasporto pubblico e condiviso, personalizzato, e comunque
accessibile, oltre ad una massiccia e mirata rilevazione dei dati.
La co-creazione, adozione e attuazione di tali misure richiede, infatti, la
condivisione della conoscenza, della visione, degli obiettivi da parte di tutti gli
stakeholders, sia pubblici sia privati, a livello locale, nazionale e comunitario,
nonché del supporto attivo da parte degli operatori e dei cittadini.
Questo capitolo esplora le più recenti innovazioni della logistica urbana,
concentrandosi sui cambiamenti che è necessario indurre nel comportamento
dei consumatori al fine di garantire la sostenibilità del sistema minacciata dalla
rapida crescita dell’e-commerce.
Si propone una panoramica con diverse misure potenzialmente adottabili
discutendone il relativo impatto, in termini di sostenibilità, governance
e management, per favorire un radicale mutamento nell’approccio alla
pianificazione e alla gestione della logistica urbana che l’utilizzo delle nuove
tecnologie rende ora possibile. Inoltre, sono criticamente analizzate anche le
difficoltà che si possono verosimilmente incontrare nella diffusione di tali
innovazioni, laddove, come nel caso dei veicoli automatizzati, l’accettabilità
-
Milanés, Anolan Yamilé & Jæger, Bjørn
(2023).
Teaching Programming Blockchain Applications to undergraduate students .
Show summary
Blockchain is an technology with potential for supporting industrial applications with traceability and transparency. Unfortunately, the understanding necessary to make decisions regarding the adoption of the technology and to implement blockchain-based applications is still in short supply. We have designed and thought for two years an undergraduate course to help filling the talent gap that is undermining Blockchain adoption. The course is thought as a hands-on course, where students gain initial skills in developing supply management applications for the BSV blockchain. This paper describes the motivations and challenges of this course, discusses its main achievements and issues, and suggests guidelines to follow based on our observations and the student feedback.
-
Bråthen, Svein
(2023).
Er tiden moden for lavutslippsfly.
Moderne Mobilitet og Infrastruktur.
ISSN 2704-1514.
1(1).
Show summary
Denne artikkelen ser på mulige konsekvenser av innfasing av lavutslippsfly i perioden frem mot 2035. Ny teknologi er ett av flere virkemidler for å nå ambisiøse klimamålsettinger, der EU har et mål om klimanøytralitet i 2050. Målet med det arbeidet som denne artikkelen er basert på, har vært å vurdere om innføring av lavutslippsfly på det norske kortbanenettet kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Vi fant at tiltaket ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt med dagens karbonpriser, men at det kan nærme seg lønnsomhet dersom en forventet framtidig 3-4-dobling av karbonprisen kommer vesentlig tidligere enn det som ligger til grunn for dagens offisielle prisbane. Det er fremdeles betydelig usikkerhet knyttet til både tekniske egenskaper og kostnader ved ny flyteknologi.
-
Halpern, Nigel; Bråthen, Svein; Budd, Thomas; Mwesiumo, Deodat Edward & Suau-Sanchez, Pere
(2023).
Airport digital capabilities and passenger preferences for using digital technologies at airports in Norway.
-
Tveter, Eivind; Welde, Morten & Odeck, James Oyugi
(2023).
Usikkerhet i nytte-kostnadsanalyser .
-
Klymenko, Olena
(2024).
Towards sustainability : exploring cases of Norwegian companies.
Molde University College - Specialized University in Logistics.
ISSN 978-82-7962-359-5.
Show summary
This thesis is motivated by the pressing need to respond to climate change and sustainable development issues. Tackling environmental and social issues is becoming increasingly important for all businesses and industries at the local, national, and global levels. The thesis investigates how the concept of sustainability is being understood and addressed by Norwegian manufacturing companies and non-business organizations. This thesis is mainly positioned in the field of sustainable supply chain management (SSCM), informed by cluster theory. The empirical scope of the thesis is limited to regional companies in Møre and Romsdal County.
This thesis consists of four papers, which together answer the research questions by offering a two-level analysis that covers both the focal company and industry-cluster levels. This thesis highlights the role of non-business organizations during the sustainability transition, namely, cluster organizations. The research in this thesis was carried out using a qualitative methodology in the form of semi-structured interviews, supplemented by data obtained from observations and secondary sources.
The results of the study suggest that there have been limited attempts to interpret and operationalize the sustainability concept among companies and cluster organizations. This may represent a challenge, as different perceptions of sustainability could lead to a relatively narrow focus on single dimensions of sustainability. The findings suggest that the case companies do not perform comprehensive internal or external sustainability accounting and reporting. Regarding SSCM practices, limited information is shared between the case companies and their suppliers, which does not allow for traceability between suppliers and a focal company. The findings show that the studied managers do not consider the whole potential that digital technologies can bring to sustainability accounting operations. Furthermore, the thesis investigates the role of the cluster environment in companies’ sustainable development. The empirical findings suggest that past and present conditions influence the orientation of the industry and facilitate the implementation of sustainability practices. The thesis highlights the role of non-business organizations as sustainability enablers and barriers, as they may disseminate sustainability knowledge and visions, while, as policy implementers, they can support existing industry operations and hinder new developments. Finally, the findings indicate that disruptions such as a pandemic, war, and energy uncertainty can shape the transition toward sustainability.
This thesis aims to contribute not only to the scientific community, but also to broader society, including practitioners from industry and policy-makers.
-
Steenberg, Glenn; Bakke, Jan Aleksander Olsen; Bråthen, Svein & Røsjø, Magnus Jul
(2024).
Konseptvalgutredning (KVU) for et prosjekt i justissektoren [Konfidensiell].
Marstrand .
-
Steenberg, Glenn; Bakke, Jan Aleksander Olsen; Bråthen, Svein; Ligård, Kaja & Røsjø, Magnus Jul
(2024).
Kvalitetssikring av konseptvalg (KS1) for et tiltak i justissektoren [Konfidensiell].
Marstrand og Høgskolen i Molde.
-
Halse, Askill Harkjerr; Wangsness, Paal B.; Steinsland, Christian; Jordbakke, Guri Natalie & Bråthen, Svein
(2024).
Ferjetilbud, avgangsfrekvens og ventetid. Betydning for transportanalyser og nytteberegninger.
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 978-82-480-1549-9.
Show summary
I denne rapporten ser vi på hvordan ferjetilbudet blir behandlet i transportmodeller/transportanalyser og samfunnsøkonomiske analyser, spesielt betydningen av hvor ofte ferja går. En kartlegging av dagens praksis viser at det varierer mellom ulike modeller og verktøy hvilke antakelser en gjør om ulempe knyttet til ventetid på ferje. Resultater fra Verdsettingsstudien i 2018 viser at de reisende har en verdsetting av kortere tid mellom avganger som stemmer ganske godt med eksisterende litteratur om ulempe knyttet til ventetid. I et regne-eksempel viser vi at det å ta hensyn til dette i nytte-beregn¬ingene vil kunne gi høyere beregnet trafikant-nytte av et tiltak som erstatter ferje med fast forbindelse. Det samme vil gjelde tiltak som øker antallet ferjeavganger.
-
Kovalenko, Alina; Gribkovskaia, Irina; Skriabin, Anton & Strukov, Mikhail
(2024).
Simulation modelling of transit container
ship transportation with transhipment hubs via the Northeast Passage
.
Molde University College - Specialized University in Logistics.
ISSN 978-82-7962-358-8.
-
Aravazhi, Agaraoli
(2024).
From data to decisions : a path towards AI-driven hospital production processes.
Molde University College - Specialized University in Logistics.
ISSN 978-82-7962-357-1.
-
Andersen, Terje Lauvaas; Mwesiumo, Deodat Edward & Svenning, Geir Arne
(2023).
Hvilken type kompetanse og kunnskap trengs for å lykkes med grønne offentlige anskaffelser i samferdselsprosjekt?
.
Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk.
ISSN 978-82-7962-356-4.
Show summary
Offentlige anskaffelser er viktig for å lykkes med det grønne skiftet. I denne rapporten har vi
prøvd å avdekke hvilken kompetanse og kunnskap som er viktig for å lykkes med grønne
anskaffelser i samferdselssektoren. I tillegg kommer vi med forslag på hvordan kunnskap og
kompetanseheving kan utvikles. Datainnsamlingen er tredelt. Først er en del norske og
internasjonale rapporter gjennomgått for å avdekke kunnskap og kompetansebehov. Videre er
det foretatt fokusintervju med en del ansatte i sektoren. Basert på disse intervjuene er en
spørreundersøkelse om grønne offentlige anskaffelser gjennomført i samferdselssektoren.
Undersøkelsen avslører at det er et høyt utdanningsnivå blant de som arbeider med anskaffelser
innenfor sektoren. De ansatte vurderer grønne anskaffelser å være av vesentlig betydning og
aktivt engasjerer seg i problematikken. Med hensyn til kompetanse og nivå av ekspertise, anser
de ansatte sin egen kompetanse som moderat, selv om en mer kritisk tolkning kan indikere en
viss grad av underprestasjon på dette området. Ansatte mener man har behov for mer
kompetanse innen en rekke områder relatert til grønne anskaffelser, eksempelvis utarbeidelse
av grønn anskaffelsesstrategi, generell kompetanse om grønne anskaffelser og kompetanse om
regelverk. Respondentene gir også tilbakemelding på hvordan de ønsker at kompetanse og
kunnskapsløft skal organiseres. Dette kan oppsummeres i tre deler, kortere kurs, deltakelse i
kompetansenettverk og digitale tilbud. Universitets- og høgskolesektoren (UH) har en viktig
rolle i form av å skape innhold i disse tilbudene. Hvem som skal organisere disse tilbudene tar
rapporten ikke stilling til.
-
Tveter, Eivind; Welde, Morten & Odeck, James Oyugi
(2023).
Usikkerhet i nyttekostnadsanalyser.
Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet.
Full text in Research Archive