Ole David Brask

Faculty of Health Sciences and Social Care
Norwegian version of this page Position
Førstelektor
Contact
+4771214047
Study place
Molde
Office nr.
C452

Tasks performed

Add information about job duties, as a short text or a bulleted list:

  • <Task 1>
  • <Task 1>
  • ...

Background

Add information about previous education and employment.

Publications

  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2023). The professional helper – a presentation of a reflection model developed in Norway. In Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Makuu, Mariana Josephat & Ødegård, Atle (Ed.), Change agents : an interprofessional book about children with disabilities in Tanzania and Norway. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05790-3. p. 195–216. doi: 10.18261/9788215057903-23-11.
  • Brask, Ole David (2022). Forutsetninger for en bærekraftig profesjonell hjelperrolle. In Hogset, Heidi; Alteren, Johanne; Jæger, Bjørn & Straume, Solveig (Ed.), Bærekraft : Fjordantologien 2022. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06293-8. p. 146–171. doi: 10.18261/9788215062938-2022-08. Full text in Research Archive
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Bakken, Hege; Brask, Ole David; Gutteberg, Anne; Malones, Bente Dale & Ulvund, Ingeborg (2019). Are Norwegian mentors failing to fail nursing students? Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 36, p. 64–70. doi: 10.1016/j.nepr.2019.03.002.
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Bachmann, Liv; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth & Grønvik, Cecilie K Utheim [Show all 11 contributors for this article] (2019). Are mentors failing to fail nurse students in practice? Klinisk Sygepleje. ISSN 0902-2767. 33(1), p. 23–39. doi: 10.18261/issn.1903-2285-2019-01-03.
  • Brask, Ole David (2018). Min modus, vårt samarbeidsklima . In Almås, Synnøve Hofseth; Vasset, Frøydis Perny & Ødegård, Atle (Ed.), Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) : for bachelorstudenter i helse- og sosialfag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245021103. p. 201–215.
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Bachmann, Liv; Bergum, Inger Elisabeth; Heggdal, Wenche Mongstad & Inderhaug, Hans [Show all 8 contributors for this article] (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 12(1), p. 19–33. doi: 10.7557/14.3772. Full text in Research Archive
  • Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2014). Designing virtual collaboration environment for distance learners : exploring socialization as a basis for collaboration. In Hald Commisso, Trine; Nørbjerg, Jacob & Pries-Heje, Jan (Ed.), Nordic Contributions in IS Research : 5th Scandinavian Conference on Information Systems, SCIS 2014, Ringsted, Denmark, August 10-13, 2014 : Proceedings. Springer. ISSN 978-3-319-09545-5. p. 74–89. doi: 10.1007/978-3-319-09546-2_6.
  • Brask, Ole David & Østby, May (2013). Ambisjoner og forpliktelse i studentgrupper : erfaringer med gruppesammensetting og samarbeid ut fra selvvalgt ambisjonsnivå. UNIPED. ISSN 1500-4538. 36(1), p. 4–25. doi: 10.3402/uniped.v36i1.20950.
  • Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2011). Design of a social communicative framework for collaborative writing using blended ICT. In Fallmyr, Terje (Eds.), Proceeding from Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi, 2011. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2845-8. p. 91–104.
  • Brask, Ole David (2007). Ambisjonsnivå og gruppefungering. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 44(11), p. 1350–1357.
  • Brask, Ole David (2006). Selvregulert læring i praksisfellesskap. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 43(1), p. 3–11.
  • Brask, Ole David (1994). Relasjonsskapende arbeid i en akuttavdeling : individtilpasset behandling av førstegangsinnlagte med schizofreni Building of therapeutic alliances in an acute ward. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 31(12), p. 1069–1083.

View all works in Cristin

  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). Den profesjonelle hjelperrollen : en refleksjonshåndbok for studenter og utøvere innen helse- og sosialfag. Fagbokforlaget. ISBN 9788245024395. 245 p.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2016). Vernepleierens kjerneroller : en refleksjonsmodell. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1671-0. 296 p.

View all works in Cristin

  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). Trues yrkesidentiteten for helse- og sosialarbeidere? Tidens Krav.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). En truet yrkesidentitet? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. p. 34–35.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). En truet yrkesidentitet? Moss Avis.
  • Brask, Ole David (2021). Finnes det en bærekraftig profesjonell hjelperrolle?
  • Ødegård, Atle; Østby, May & Brask, Ole David (2020). Kjerneroller.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Kjernerollemodellen – en reise i hjelperelasjoner : instruksjonsvideo [YouTube].
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere er ved en skillevei. Fredrikstad Blad.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere – ved en skillevei. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2018). Møter. In Almås, Synnøve Hofseth; Vasset, Frøydis Perny & Ødegård, Atle (Ed.), Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) : for bachelorstudenter i helse- og sosialfag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245021103. p. 143–156.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2017). Om boka Vernepleierens kjerneroller.
  • Brask, Ole David; Ulvund, Ingeborg; Hauge, Kari Johanne Westad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Heggdal, Wenche Mongstad & Inderhaug, Hans [Show all 12 contributors for this article] (2017). Praksisveiledere i sykepleiepraksis: Slippes studenter igjennom,som burde ha strøket?
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn; Bachmann, Liv & Bakken, Hege [Show all 12 contributors for this article] (2017). Unngår praksisveiledere å stryke sykepleierstudenter i praksisstudier?
  • Østby, May; Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2016). Ny vernepleiefaglig bok: Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell. Vernepleierportalen.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2016). Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell.
  • Brask, Ole David & Hauge, Kari Johanne Westad (2016). Gjennom ild og vann med sykepleier- og vernepleierstudenter. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Brask, Ole David; Østby, May; Ødegård, Atle & Waagbø, Arild Johan (2016). Peker på fire kjerneroller i ny bok om vernepleie. [Newspaper]. Panorama : uavhengig nettavis for Høgskolen i Molde.
  • Brask, Ole David; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Hauge, Kari Johanne Westad; Bachmann, Liv & Bergum, Inger Elisabeth [Show all 8 contributors for this article] (2015). Kvalitet i praksisstudier ved sykepleier- og vernepleierutdanning.
  • Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2014). Designing virtual collaboration environment for distance learners : exploring socialization as a basis for collaboration.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2014). Den tydelige vernepleieren. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. 172(221).
  • Brask, Ole David & Molka-Danielsen, Judith (2012). Virtuelt gruppearbeid for deltids vernepleier-studenter.
  • Brask, Ole David (2011). Collaborative writing in a virtual world: Second Life as a social and communicative framework for learning.
  • Brask, Ole David & Østby, May (2011). Ambisjonsgrupper, ambisjonsvalg og forpliktelser i studentgrupper.
  • Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2011). Design of a social communicative framework for collaborative writing using blended ICT.
  • Iversen, Hans Petter; Østby, May & Brask, Ole David (2011). Nettverk funksjonshemming : trenger vi mer brobygging høgskole/praksisfelt - innen utdanning, fagutvikling og forskning?
  • Brask, Ole David & Østby, May (2011). Innføring i vernepleiefaglig arbeid/ambisjonsgrupper.
  • Brask, Ole David (2010). Kognitiv psykologi, selvledelse & flyt-teori.
  • Brask, Ole David & Østby, May (2010). Ambisjoner og forpliktelse i studentgrupper. Erfaringer med sammensetning og samarbeid i ambisjonsgrupper.
  • Brask, Ole David (2009). Stressmestring.
  • Brask, Ole David (2009). Like barn lærer best? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. 167(2009-09-24), p. 35–35.
  • Brask, Ole David (2006). Praksislæring og taus kunnskap.
  • Brask, Ole David (2006). Validering som nøkkelbegrep i kunnskapsutvikling : et vitenskapsteoretisk essay med utgangspunkt i en profesjonsutdanning.
  • Brask, Ole David & Østby, May (2005). Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanninga i Molde.
  • Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2004). Skrivekurs/foredrag ved utdanningen Videreutdanning i familieterapi.
  • Ødegård, Atle; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Hegdal, Tone; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David & Inderhaug, Hans [Show all 13 contributors for this article] (2015). Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) ved Høgskolen i Molde. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-205-5.
  • Østby, May & Brask, Ole David (2008). Ambisjonsgrupper i vernepleierutdanningen : en utprøving av gruppeinndeling etter ambisjonsnivå. Møreforsking Molde AS. ISSN 978-82-7830-125-8.
  • Ødegård, Atle; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Eikrem, Kristine & Longva, Ståle [Show all 9 contributors for this article] (2005). Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanningen i Molde. Høgskolen i Molde. ISSN 82-7962-055-9.
  • Ødegård, Atle; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Østby, May & Eikrem, Kristine [Show all 9 contributors for this article] (2005). Jakten på vernepleieren [DVD]. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk.

View all works in Cristin

Published Sep. 3, 2018 3:04 PM - Last modified Sep. 3, 2018 3:04 PM