-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
Trues yrkesidentiteten for helse- og sosialarbeidere?
Tidens Krav.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
En truet yrkesidentitet?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
p. 34–35.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
En truet yrkesidentitet?
Moss Avis.
-
Brask, Ole David
(2021).
Finnes det en bærekraftig profesjonell hjelperrolle?
-
Ødegård, Atle; Østby, May & Brask, Ole David
(2020).
Kjerneroller.
-
-
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2018).
Samfunnets hjelpere – ved en skillevei.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Ødegård, Atle & Brask, Ole David
(2018).
Møter.
In Almås, Synnøve Hofseth; Vasset, Frøydis Perny & Ødegård, Atle (Ed.),
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) : for bachelorstudenter i helse- og sosialfag.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245021103.
p. 143–156.
Show summary
Både forskning og erfaring viser at et godt samarbeid på tvers av profesjonsgrenser er til pasientens beste, og det å lære å samarbeide tverrprofesjonelt vil spille en sentral rolle i helse- og sosialfagutdanningene i årene framover. Men det kan være utfordrende å tilegne seg tverrprofesjonell samarbeidskompetanse, blant annet fordi det er en type kompetanse som ikke er enkel og entydig. I denne boken forsøker vi derfor å vise hvordan et samarbeid mellom de ulike helse- og sosialprofesjonene kan fungere i praksis, ved å beskrive eksempeltilfeller der du som leser møter ulike pasienter/brukere og arbeidstakere i en fiktiv kommune. De samme personene dukker opp flere ganger gjennom hele boken.
Boken reflekterer over tverrprofesjonelt samarbeid både i konkrete samarbeidssituasjoner og i forbindelse med ledelse og ledelsesstrukturer i og mellom helse-, sosial- og oppvekstsektoren. Målgruppen er først og fremst studenter på bachelorutdanningene innenfor helse- og sosialfag.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2017).
Om boka Vernepleierens kjerneroller.
-
Brask, Ole David; Ulvund, Ingeborg; Hauge, Kari Johanne Westad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Heggdal, Wenche Mongstad & Inderhaug, Hans
[Show all 12 contributors for this article]
(2017).
Praksisveiledere i sykepleiepraksis:
Slippes studenter igjennom,som burde ha strøket?
-
Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn; Bachmann, Liv & Bakken, Hege
[Show all 12 contributors for this article]
(2017).
Unngår praksisveiledere å stryke sykepleierstudenter i praksisstudier?
-
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2016).
Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell.
-
Brask, Ole David & Hauge, Kari Johanne Westad
(2016).
Gjennom ild og vann med sykepleier- og vernepleierstudenter.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Brask, Ole David; Østby, May; Ødegård, Atle & Waagbø, Arild Johan
(2016).
Peker på fire kjerneroller i ny bok om vernepleie.
[Newspaper].
Panorama : uavhengig nettavis for Høgskolen i Molde.
Show summary
20. september slippes HiMoldes Ole Davis Brask, May Østby og Atle Ødegård nye fagbok om vernepleie: «Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell».
-
Brask, Ole David; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Hauge, Kari Johanne Westad; Bachmann, Liv & Bergum, Inger Elisabeth
[Show all 8 contributors for this article]
(2015).
Kvalitet i praksisstudier ved sykepleier- og vernepleierutdanning.
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David
(2014).
Designing virtual collaboration environment for distance learners : exploring socialization as a basis for collaboration.
-
-
Brask, Ole David & Molka-Danielsen, Judith
(2012).
Virtuelt gruppearbeid for deltids vernepleier-studenter.
Show summary
Sammendrag av faginnlegg til jubileumskonferansen ”50 år og litt klokere?”
5. og 6. desember 2012, Gardermoen
Virtuelt gruppearbeid for deltids vernepleierstudenter
v/ førstelektor Ole David Brask, vernepleierutdanningen Høgskolen i Molde
Power-Point presentasjon, ca. 30 min. inkludert spørsmål
Nettbasert samarbeid er en viktig del av fjernundervisning, og avgjørende innenfor et sosiokulturelt perspektiv på læring. Studien foregikk våren 2011, i en deltids vernepleierutdanning, Høgskolen i Molde. Målet med prosjektet var å undersøke om en virtuell verden som Second Life kan gi en fruktbar sosial og kommunikativ ramme for læring gjennom samskriving.
16 studenter i to studentgrupper deltok, utvalgt på grunnlag av motivasjon og tilgang til PC-utstyr. Data fra studien ble samlet inn ved hjelp av fokusgruppeintervjuer.
Analysen bekreftet at studentene opplevde den sosiale dimensjonen i gruppearbeid som avgjørende for samarbeidet, og at god samskriving forutsatte kommunikasjon langs flere kanaler (rik kommunikasjon). To faktorer modifiserte likevel dette resultatet: For det første gjorde tekniske utfordringer ift lyd (voice chat) at noen periodevis falt ut av dialogen, noe som påvirket kommunikasjonen i hele gruppa. For det andre fikk individuelle forskjeller i IT-kompetanse og tålmodighet med teknisk svikt betydning for innlevelse og opplevelse av tilstedeværelse i den virtuelle verdenen.
-
Brask, Ole David
(2011).
Collaborative writing in a virtual world: Second Life as a social and communicative framework for learning.
Show summary
The aim of the session. Online collaboration is an important part of distance learning, and crucial within a sociocultural perspective of learning. The aim of the session is to describe an ongoing study, which takes place in a part-time bachelor program of social education in Norway. The main question in the study is whether a virtual world like Second Life can provide a satisfactory social and communicative framework for learning through collaborative writing. In the last years the author has been engaged in developing methods for distance education, in a program based on portfolio assessment, including many group assignments.
Introduction. The students in the part-time program live geographically dispersed, and meet in one-week gatherings two or three times per semester, in addition to some group meetings. Our experience with distance education suggests that the students need more and better arenas for collaboration, particularly online.
Collaboration in virtual worlds (VW) is a growing research area, VW defined as an interactive simulated environment accessed by multiple users through an online interface. Molde University College has developed a certain expertise in e-learning and virtual worlds, especially Second Life (Molka-Danielsen & Deutschmann, 2009), and has recently tried out Second Life as a social arena for people with lifelong disability (Stendal, Balandin & Molka-Danielsen, 2010).
Collaborative writing is central in portfolio assessment programs. This sets certain requirements for both collaboration and writing, and raises additional challenges for groups in distance education (Jaspers, Prangsma, Kanselaar & Erkens, 2005). Until now students in the part-time program have used a traditional online learning platform (Fronter) for collaboration, with asynchronous communication via discussion boards, online documents and e-mail. There is a need for more synchronous collaboration and a more continuous online learning community.
Research questions. Main questions: What do students experience as important preconditions for learning through online collaborative writing? Is Second Life suitable as a social and communicative framework for learning through collaborative writing?
The following sub-questions were posed: Does Second Life meet important criteria (1) for verbal collaboration, (2) for non-verbal collaboration and (3) for writing to learn?
Analysis. Using focus group interviews a database of students’ experiences is developed. Qualitative analysis procedures are conducted using content analysis (Patton, 2002), identifying criteria for collaborative writing in Second Life. Interviews will be conducted with members of the two groups participating in Second Life and with members of one of the groups not using Second Life. In addition, a log will be written during the process, based on feedback from the students made in connection with training and supervision.
Results. It is expected that the results will highlight the preconditions for learning through online collaborative writing and identify whether Second Life as a virtual world meets some or all of these requirements. We will also gain understanding of the limitations and challenges of applying Second Life as a social communicative framework for learning through collaborative writing. Hopefully this study will point to a set of effective teacher practices based on the students’ own experiences.
-
Brask, Ole David & Østby, May
(2011).
Ambisjonsgrupper, ambisjonsvalg og forpliktelser i studentgrupper.
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David
(2011).
Design of a social communicative framework for collaborative writing using blended ICT.
-
Iversen, Hans Petter; Østby, May & Brask, Ole David
(2011).
Nettverk funksjonshemming : trenger vi mer brobygging høgskole/praksisfelt - innen utdanning, fagutvikling og forskning?
-
Brask, Ole David & Østby, May
(2011).
Innføring i vernepleiefaglig arbeid/ambisjonsgrupper.
-
Brask, Ole David
(2010).
Kognitiv psykologi, selvledelse & flyt-teori.
-
Brask, Ole David & Østby, May
(2010).
Ambisjoner og forpliktelse i studentgrupper. Erfaringer med sammensetning og samarbeid i ambisjonsgrupper.
Show summary
Bakgrunn: Samarbeid i grupper spiller en vesentlig rolle i vernepleierutdanningen, både pga dialogens plass i pedagogikken, og fordi teamarbeid krever øvelse. Studenter er forskjellige i arbeidsform og innsats, noe som kan gi grunnlag for samarbeidskonflikter ut over det som gir hensiktsmessig erfaring i konflikthåndtering. Ulike faktorer påvirker innsatsen, slik som den enkeltes livssituasjon, motivasjon og læringsstil.
Mål: Med utgangspunkt i at gruppenes fungering kan gi direkte konsekvenser for studentenes læring og læringsresultater, var målet å utvikle en form for gruppeinndeling som kunne virke samlende og gi bedre gruppefungering.
Metode: Gjennom et prosjekt som har pågått siden 2005 har Vernepleierutdanningen i Molde prøvd ut ulike metoder for gruppeinndeling utfra selvrapportert ambisjonsnivå. Ambisjoner her definert som forholdet mellom egenvurderte mål og muligheter. Metodeutviklingen har skjedd i tre trinn, og vi oppsummerer erfaringer basert på tre studentundersøkelser (2006, 2008 og 2009). I alle tilfeller besvarte studentene et spørreskjema om gruppenes fungering, som ble analysert kvantitativt og kvalitativt.
Funn: Fra starten i 2005 ble gruppene satt sammen utfra studentenes valg mellom tre ambisjonsnivåer (ambisjonskategorier). Inndeling etter ambisjoner ble tatt godt imot av studentene, men de rapporterte samtidig om en del usikkerhet rundt ambisjonsbegrepet, innslag av taktiske ambisjonsvalg og en viss fare for stigmatisering. Høsten 2008 ble det innført et enkelt spørreskjema om egne ambisjoner (ambisjonsskala), med gruppesammensetting utfra sumskåre på skalaen. Ambisjonsskalaen ble vurdert som et betydelig framskritt. Det var imidlertid ingen klar bedring i gruppefungeringen, og et mer nyansert og forpliktende ambisjonsvalg ble etterlyst. En modifisert versjon av ambisjonsskalaen (ambisjonsprofil) ble innført i 2009, for å kunne matche studentene bedre når det gjaldt typer ambisjoner. Dette ga en signifikant bedre gruppefungering, og en reduksjon i ambisjonsforskjellene i gruppene. Taktiske ambisjonsvalg var nå lite utbredt og faren for stigmatisering ble opplevd som nærmest fraværende. På en del områder var imidlertid førsteårsstudentene mindre fornøyd enn øvrige studenter, noe som viste seg i høyere ambisjonsforskjeller og noe dårligere gruppefungering.
Konklusjon: Ambisjonsprofilen har ført til svært gode studentvurderinger av gruppefungering, og framgang på de fleste undersøkte variabler. Det er nå førsteårsstudentene som opplever flest utfordringer i gruppene, og mye tyder på et behov for tettere oppfølging og veiledning i gruppeprosessen. Dette vil det bli satt fokus på framover.
-
Brask, Ole David
(2009).
Stressmestring.
-
Brask, Ole David
(2009).
Like barn lærer best?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
167(2009-09-24),
p. 35–35.
-
Brask, Ole David
(2006).
Praksislæring og taus kunnskap.
-
Brask, Ole David
(2006).
Validering som nøkkelbegrep i kunnskapsutvikling : et vitenskapsteoretisk essay med utgangspunkt i en profesjonsutdanning.
-
Brask, Ole David & Østby, May
(2005).
Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanninga i Molde.
-
Ødegård, Atle & Brask, Ole David
(2004).
Skrivekurs/foredrag ved utdanningen Videreutdanning i familieterapi.
-
-
Østby, May & Brask, Ole David
(2008).
Ambisjonsgrupper i vernepleierutdanningen : en utprøving av gruppeinndeling etter ambisjonsnivå.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 978-82-7830-125-8.
Show summary
Utgangspunktet for denne rapporten har vært å beskrive og evaluere det såkalte Ambisjonsgruppeprosjektet ved vernepleierutdanningen i Molde, gjennomført studieåret 2005-2006. Prosjektet dreier seg om utprøving og evaluering av gruppeinndeling etter ambisjonsnivå, ut fra et behov for å bedre samarbeidet i studentgruppene. Prosjektet er evaluert ved hjelp av spørreskjema, der studentenes opplevelse av gruppefungeringen - før og etter inndeling etter ambisjonsnivå - står i sentrum. Prosjektleder og hovedansvarlig for rapporten er høgskolelektor May Østby, mens Ole David Brask har vært prosjektmedarbeider og bidragsyter til rapporten. Også øvrige lærere i vernepleierutdanningen, og ikke minst studentene, har vært involvert i prosessen. Vi har valgt å dele rapporten i to deler, der DEL 1 omhandler bakgrunnen for prosjektet, og DEL 2 selve prosjektet. Dette har vi gjort av to grunner. For det første ønsket vi å tilby leseren en kort introduksjon til litteraturen på området, og en gjennomgang av noe av den faglige ballasten vi hadde med oss da vi planla prosjektet og evalueringen (del 1.1.). For det andre hadde en av oss skrevet en tidsskriftartikkel om studentgruppene før prosjektet, som vi ønsket å gi interesserte lesere anledning til å sette seg inn i (del 1.2.). Det er likevel fullt mulig å gå rett til prosjektbeskrivelsen (del 2.1.) og prosjektevalueringen (del 2.2.), og å lese dette uten først å ha lest del 1.
-
Ødegård, Atle; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Eikrem, Kristine & Longva, Ståle
[Show all 9 contributors for this article]
(2005).
Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanningen i Molde.
Høgskolen i Molde.
ISSN 82-7962-055-9.
-