-
Wang, Eivind; Hjelle, Ole Petter & Grannes, Odd-Sølve
(2024).
Ønsker «gullstandard» på treningsråd.
[Avis].
Fædrelandsvennen.
-
Wang, Eivind; Hjelle, Ole Petter & Grannes, Odd-Sølve
(2024).
Professor ønsker «gullstandard» på treningsråd .
[Avis].
Aftenposten.
-
Wang, Eivind; Hjelle, Ole Petter & Grannes, Odd-Sølve
(2024).
Professoren ønsker «gullstandard» på treningsråd: – Kan ikke overlate det til vilkårlige trender.
[Avis].
Sunnmørsposten Pluss.
-
Wang, Eivind; Hjelle, Ole Petter & Grannes, Odd-Sølve
(2024).
Ønsker "gullstandard" på treningsråd: – Kan ikke overlate det til vilkårlige trender.
[Avis].
Stavanger aftenblad.
-
Vatnar, Solveig Karin Bø
(2024).
The relations between homicide, intimate partner homicide, attempted homicide, and grievous bodily harm.
-
Kirchhoff, Ralf; Vik, Erlend & Ødegård, Atle
(2024).
Helseledelse : om utfordringer og lederroller i endring.
I Kirchhoff, Ralf; Vik, Erlend & Ødegård, Atle (Red.),
Helseledelse : om utfordringer og lederroller i endring .
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-3708-1.
s. 13–22.
-
-
Rokstad, Anne Marie Mork
(2024).
PERSON-CENTRED DEMENTIA CARE IN NORWAY: STRATEGIES, RESEARCH, AND IMPLEMENTATION.
The International Journal of Person Centered Medicine.
ISSN 2043-7730.
12(2),
s. 1–6.
doi:
10.5750/ijpcm.v12i2.1115.
-
Leer-Salvesen, Kjartan; Vatnar, Solveig Karin Bø & Kifle, Mylena
(2024).
Svært få melder ifra.
[Avis].
Klassekampen.
Vis sammendrag
Det er høy terskel i hjelpeapparatene for å varsle om mistenkt partnervold, ifølge forsker
-
-
-
-
Wang, Eivind & Sylte, Iselin
(2024).
Mener du har plikt til å trene: – Vær en ressurs og ikke en byrde.
[Avis].
Romsdals Budstikke Pluss.
-
-
Brevik, Thea Beate & Meisingset, Sigrun Lossius
(2024).
Thea ble Årets romsdaling: – Gir en enorm motivasjon til å fortsette.
[Avis].
Åndalsnes Avis Pluss.
-
-
-
Hopen, Camilla; Gerd Hilde, Lunde; Westergård, Britt-Evy; Østby, May & V. Hubertus, Anne-Marit
(2023).
RESEARCH METHOD in Research course for persons with intellectual disabilities in Norway .
-
Kjelvik, Grete; Rokstad, Anne Marie Mork & Selbæk, Geir
(2023).
Dette motiverer oss til en livsstil som gir god helse i eldre år.
-
Kjelvik, Grete; Selbæk, Geir & Rokstad, Anne Marie Mork
(2023).
The knowledge and motivation to adopt health behaviour to reduce dementia risk among elderly citizens in Norway- A qualitative study.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Rekruttering av sykepleiere blir bare vanskeligere, men det er ikke håpløst.
Sykepleien.no.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Når familie og venner blir pasienter, settes sykepleieren i et etisk dilemma.
https://sykepleien.no/fag.
111.
doi:
10.4220/Sykepleiens.2023.91648.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Tiltrekning mellom sykepleiere og pasienter er vanlig.
https://sykepleien.no/fag.
111.
doi:
10.4220/Sykepleiens.2023.93476.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Privat, personlig, profesjonell.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Privat, personlig, profesjonell.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Hva gjør jobben med deg?
-
Johannessen, Torunn Beate; Storm, Marianne & Holm, Anne Lise
(2023).
"Trygg og sikker bruk av velferdsteknologi i hjemmebasert helse- og omsorgstjeneste." Poster presentasjon av artikkel på konferansen
.
-
Myren, Gunn Eva Solum; Larsen, Caroline; Østby, May & Gladsø, Tine
(2023).
Studenter, korona og fritid
.
-
Pedrinolla, Anna; Isanejad, Masoud; Antognelli, Cinzia; Bartolini, Desirée; Borras, Consuelo & Cavedon, Valentina
[Vis alle 25 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Randomised controlled trial combining vitamin E-functionalised chocolate with physical exercise to reduce the risk of protein-energy malnutrition in predementia aged people: study protocol for Choko-Age.
BMJ Open.
ISSN 2044-6055.
13(12).
doi:
10.1136/bmjopen-2023-072291.
-
Brevik, Thea Beate & Meisingset, Sigrun Lossius
(2023).
Thea Beate Brevik er en veldig verdig vinner.
[Avis].
Romsdals Budstikke.
-
Dyb-Sandvik, Idun; Bordal, Martine; Orøy, Aud Jorun & Hagen, Rigmor Sjaastad
(2023).
Idun (36) og Martine (28) var først ferdig: – Stas!
[Avis].
Sunnmørsposten Pluss.
-
Dyb-Sandvik, Idun; Bordal, Martine; Orøy, Aud Jorun & Hagen, Rigmor Sjaastad
(2023).
Idun (36) og Martine (28) var først ferdig: – Stas!
[Avis].
Romsdals Budstikke Pluss .
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
Juleverksted Krona.
Vis sammendrag
Sammen med vernepleierstudenter
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
DNT tilrettelagt Hollingsholm gård.
Vis sammendrag
Sammen med studenter og lærere som er deltakere i Norec-prosjekt
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
Paraidrettskveld Molde Folkehøgskole.
Vis sammendrag
Sammen med studenter og lærere som er deltakere i Norec-prosjekt
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
DNT tilrettelagt Eriklia besøksgård.
Vis sammendrag
Sammen med deltakere i Norec-prosjekt
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
Friluftskveld Holmarka Besøksgård.
Vis sammendrag
Sammen med deltakere i Norec-prosjektet
-
Sæbjørnsen, Siv Elin Nord & Hean, Sarah Catherine Patricia Duff
(2023).
Equitable Collaborations in Global North-Global South Partnerships: the Tanzanian NOREC project as case study.
-
Kauki, Alida Sebastian & Sæbjørnsen, Siv Elin Nord
(2023).
Vision disturbances, health and social challenges among pupils with hearing loss in Tanzania – teachers’ perspectives.
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
Samtaler med personer med funksjonsvariasjon om fritid på NFU sin årskonferanse.
Vis sammendrag
Dette var et 5 timer langt opplegg for personer med utviklingshemming, først med forelesning om fritid (Ingrid Aasgård), så gruppearbeid, og deretter presentasjon i for hele konferansen.
-
Sæbjørnsen, Siv Elin Nord & Hean, Sarah Catherine Patricia Duff
(2023).
Interprofessional collaboration and research networking in Global North-Global South Partnerships : the Tanzanian NOREC project as case study.
-
-
Hoemsnes, Helene
(2023).
Tilrettelegging for studentaktiv læring, målet er studenter med arbeidsrelevante ferdigheter, men er de motiverte for egeninnsatsen?
-
Hoemsnes, Helene
(2023).
Woke og akademia på kollisjonskurs?
Plenumssesjon. Satt i panel på fire personer som ble moderert av Tine Øverseth Blomfeldt.
-
-
-
Botslangen, Anne Madeleine
(2023).
Besøksgård med dyr og natur for livskvalitet.
-
-
Holmboe, Morten & Vatnar, Solveig Karin Bø
(2023).
Familievold: for snevert bilde av avvergeplikt.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Larsen, Bjørn Kjetil
(2023).
Samarbeid om å håndtere gjenstridige problem.
-
Larsen, Bjørn Kjetil
(2023).
Hvilke faktorer har betydning for å lykkes med tverrprofesjonelt samarbeid? .
-
Larsen, Bjørn Kjetil
(2023).
Tverrprofesjonelt samarbeid i overgangen fra fengsel til samfunn med fokus på innsatte med intellektuell funksjonsnedsettelse og rusproblemer.
-
Vatnar, Solveig Karin Bø
(2023).
Vold og drap i nære relasjoner - i et forebyggingsperspektiv.
-
Storm, Marianne; Skjærpe, Jorunn Nærland; Fjellså, Hilde Marie Hunsbedt & Fortuna, Karen L.
(2023).
Ansvarlig samskaping av et digitalt verktøy: PeerTECH.
-
Storm, Marianne & Holm, Anne Lise
(2023).
Trygg og sikker bruk av velferdsteknologi i hjemmebasert helse- og omsorgstjeneste.
-
-
Brevik, Thea Beate & Lie, Julie Bjørneboe
(2023).
Tar saken i egne hender: – For dårlig.
[Avis].
Åndalsnes Avis Pluss.
-
Brevik, Thea Beate & Navaratnam, Muhunthan
(2023).
Reduser risikoen for livmorhalskreft - i alle faser av livet.
-
Brevik, Thea Beate & Henriksen, Vera
(2023).
Reduser risikoen for livmorhalskreft – foredrag og samtale.
-
-
-
Witsø, Aud Elisabeth; Aasen, Sylvia; Bjørkmo, Petter; Fuglesang, Sigrid & Østby, May
(2023).
How to present research, «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway - No. 7 .
-
Paluga, Peter; Østby, May; Fjermestad, Jeanette; Haaland, Hilde & Midtsundstad, Anders
(2023).
Why should people with intellectual disabilities participate in research? - «Research course for persons with intellectual disabilities» in Norway – No. 2.
-
Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May
(2023).
Personer med utviklingshemming må inkluderes i forskning, undervisning og tjenesteutvikling.
-
Østby, May; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Aarlie, Hege ; Bromstad, Thrine Marie Nøst & Werner, Guro Fiskergård
(2023).
NOREC-prosjektet i Arusha, Tanzania.
[Internett].
vernepleier.no.
-
Unhjem, Jeanette Varpen
(2023).
Profesjonelle, personlige og private relasjoner.
I Hem, Marit Helene & Aarre, Trond F. (Red.),
Relasjonens betydning : om fundamentet i psykisk helse- og rusarbeid..
Gyldendal Akademisk.
ISSN 978-82-05-56870-9.
s. 153–169.
-
-
-
-
Hol, Hege
(2023).
Sykepleieres opplevelser av og erfaringer med å
motta forespørsler om assistert død.
Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk og Høgskulen i Volda.
ISSN 978-82-7962-354-0.
Vis sammendrag
Bakgrunn: Assistert død har økt i omfang de siste 20 årene og praktiseres lovlig i flere
land. Sykepleieprofesjonen har generelt holdt en lav profil i diskusjonen om assistert død.
Sykepleiere som har omsorg for alvorlig syke og døende pasienter, kan oppleve etiske
utfordringer ved å motta forespørsler om eutanasi og assistert selvmord. I Norge vet vi lite
om i hvilken grad sykepleiere mottar disse forespørslene, og hvordan de forholder seg til
dem.
Hensikt: Å utforske sykepleieres opplevelser av og erfaringer med å motta forespørsler
om assistert død.
Metoder: Studien kombinerer kvantitativ og kvalitativ metode. Delstudie 1 har et
deskriptivt design, og data ble samlet ved hjelp av en nettbasert spørreundersøkelse blant
sykepleiere ved fire universitetssykehus og hjemmebaserte tjenester i én kommune
(n = 205). Data ble analysert ved hjelp av bivariat analyse og multivariat ordinal
regresjonsanalyse. Delstudie 2 og 3 har et utforskende design med bruk av individuelle
intervju (n = 15). Delstudiene bygger på datamateriale fra de samme intervjuene basert på
en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming, med tverrgående tematisk analyse inspirert
av metoden til Lindseth og Norberg (2004).
Funn: Oppslutningen om legalisering av assistert død viser seg å være høyere i den
norske befolkningen enn blant de deltakende sykepleierne. Studien viser at sykepleiernes
holdninger er påvirket av alder, utdanning og avdeling. Det er ikke uvanlig at sykepleiere
mottar forespørsler om assistert død i klinisk praksis. Sykepleierne var usikre på hvordan
de skulle håndtere forespørslene, på grunn av faglig usikkerhet om temaet assistert død. Å
jobbe i et fagmiljø hvor temaet var tabu, gjorde sykepleierne moralsk usikre, og for noen
kunne dette bli opplevd som moralsk stress. Sykehuspresten hadde en viktig rolle i
avdelingen med å gi støtte til sykepleierne. Nyutdannede sykepleiere hadde mangelfull
kunnskap om assistert død. De yngre sykepleierne hadde behov for trygge og faglige
rammer, men også veiledning og støtte for faglig utvikling fra de mer erfarne
sykepleierne. Det er behov for kunnskapsutvikling om assistert død både i klinikken, i
utdanningen og i forskningssammenheng i sykepleie.
Konklusjon: For at sykepleiere skal kunne være forberedt på å håndtere forespørsler om
assistert død og samtale om døden, vil det være nødvendig med faglig kunnskap i
utdanningen. I praksis er det nødvendig å belyse temaet assistert død og sette av tid til
refleksjon, diskusjon og veiledning i trygge rammer for sykepleiere. Erfarne sykepleiere
har en sentral rolle i å videreformidle sin kompetanse til de mindre erfarne.
Sykepleieledere har et ansvar for å legge til rette for kunnskapsutvikling om temaet i
avdelingen. Sykepleieres erfaringskunnskap er viktig å formidle til andre profesjoner som
kan ha nytte av den kliniske kompetansen som sykepleiere har med forespørsler om
assistert død fra alvorlig syke og døende.