Arbeidsområder
- Psykologi og pedagogikk
- Hjelperelasjoner og hjelperroller
- Profesjonsidentitet og samarbeid
- Grupper og gruppedynamikk
Bakgrunn
Klinisk erfaring fra psykiatriske institusjoner, bl.a. med prosjekt knyttet til schizofreni og schizofrenibehandling. Privatpraksis. Fire år som kommunerådgiver hos fylkeslegen, Opptrappingsplanen for psykisk helse. Ansatt ved Høgskolen i Molde fra 2002-d.d.
Publikasjoner
-
Brask, Ole David (2018). Min modus, vårt samarbeidsklima, I: Synnøve Hofseth Almås; Frøydis Perny Vasset & Atle Ødegård (red.),
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) : for bachelorstudenter i helse- og sosialfag.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245021103.
Kapittel 16.
s 201
- 215
-
Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Bachmann, Liv; Bergum, Inger Elisabeth; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning.
ISSN 1504-3614.
12(1), s 19- 33 . doi:
10.7557/14.3772
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2014). Designing virtual collaboration environment for distance learners : exploring socialization as a basis for collaboration, In Trine Hald Commisso; Jacob Nørbjerg & Jan Pries-Heje (ed.),
Nordic Contributions in IS Research : 5th Scandinavian Conference on Information Systems, SCIS 2014, Ringsted, Denmark, August 10-13, 2014 : Proceedings.
Springer.
ISBN 978-3-319-09545-5.
Kapittel.
s 74
- 89
Vis sammendrag
This study investigates perceptions of university college students towards a virtual collaboration environment and explores the concept of support for socialization as a necessary basis for a collaborative writing task. The paper describes distant students' experiences of communicating and collaborating in a virtual world. The conceptual analysis is comprised of the theoretical perspectives of socio-constructivist learning and group processes are analyzed according to Time-Interaction-Performance (TIP) theory. Descriptive content analysis was used to analyze focus group data from 16 university college students, and the results were verified with participants. The findings show that although writing in the virtual world was hindered, students described in-world experiences of presence, awareness and belonging - considered to be important for the building of trust, negotiation of meaning and in fulfilling the collaborative task. Our results provide valuable implications for ways to increase well-being, member support and production in online collaborations
-
Brask, Ole David & Østby, May (2013). Ambisjoner og forpliktelse i studentgrupper : erfaringer med gruppesammensetting og samarbeid ut fra selvvalgt ambisjonsnivå. UNIPED.
ISSN 1893-8981.
36(1), s 4- 25 . doi:
10.3402/uniped.v36i1.20950
Vis sammendrag
Samarbeidsproblemer er vanlig i studentgrupper, noen ganger på bekostning av læringsutbytte. Seleksjon og sammensetting av grupper påvirker effektivitet og klima i gruppene. I artikkelen presenteres to relaterte studier av grupper sammensatt ut fra selvrapportert ambisjonsnivå. Fokuset er på studenterfaringer med ulike metoder for gruppesammensetting og konsekvenser for gruppefungering. Studentenes opplevelser er fanget opp ved hjelp av et 9-ledds spørreskjema, innbefattende både åpne og skalabaserte svaralternativer. Resultatene indikerer signifikant bedring i gruppefungering over tid. Det framkommer også vesentlig informasjon om hva studentene opplever som forutsetninger for godt samarbeid i grupper.
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2011). Design of a social communicative framework for collaborative writing using blended ICT, In Terje Fallmyr (ed.),
Proceeding from Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi, 2011.
Tapir Akademisk Forlag.
ISBN 978-82-519-2845-8.
Kapittel.
s 91
- 104
Vis sammendrag
Present day pedagogical designs focus on Social Constructivists theories of learning where learning is a social activity supported through a communicative framework. In an increasingly mobile society, distance learning plays an important part of the social-cultural perspective of learning. Until now students in one part-time bachelor program for social education in Norway used a traditional online learning platform for collaboration, with asynchronous communication via discussion boards, online documents and e-mail. However, because the students maintain the same working groups throughout the program and seldom have opportunity to meet in person, there seemed a need for more synchronous collaboration and a more continuous online learning community. In this paper we address the main question of whether a blended ICT platform can provide a satisfactory social and communicative framework for learning for the activity of collaborative writing based on the theory for social and task group dimensions (Jaques, 2000; Jaques & Salmon 2007). This paper describes the pedagogical design for learning of one portfolio assignment with a collaborative writing task within the Social Educators program at Molde University College in Norway. We apply an Action Research methodology to the design of the learning framework in that the activity is participatory and reflective in each cycle of the project and this leads to changes in the ICT applied at later cycles. In brief the ICT used to support student activity included: virtual worlds, Internet based collaborative writing tools and voice conferencing applications. Focus group interviews were used to obtain students’ experiences. A qualitative descriptive analysis was applied to identify criteria for collaborative writing. From this analysis we present our findings and the evolved framework for learning through collaborative writing.
-
Brask, Ole David (2007). Ambisjonsnivå og gruppefungering. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
44(11), s 1350- 1357
Vis sammendrag
The group work format has a central place in modern education. Still, major problems of cooperation in student groups have been reported. Substantial differences in personal ambitions may contribute to these difficulties. In this study, 84 university college students retrospectively rated their own initial level of ambitions, and also perceptions of the functioning of their own group, on seven five-point Likert scales. The analysis yielded significant relationships between mean level of ambitions and group functioning on most parameters. Moreover, groups with highly heterogeneous ambitions tended to make more negative judgements of perceived group functioning than other groups. The findings indicate that both low mean level of ambitions and highly heterogeneous ambitions may hamper the functioning of student groups
-
Brask, Ole David (2006). Selvregulert læring i praksisfellesskap. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
43(1), s 3- 11
-
Brask, Ole David (1994). Relasjonsskapende arbeid i en akuttavdeling : individtilpasset behandling av førstegangsinnlagte med schizofreni Building of therapeutic alliances in an acute ward. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
31(12), s 1069- 1083
Vis sammendrag
In recent years we have seen a renewed interest in the therapeutic alliance in the treatment of schizophrenia. Correspondingly there is an increasing focus on individualizing treatment approaches in this field. In this article the building of alliancesin an acute ward is described and analysed, based on a sample of 15 first-time hospitalized patients. Special challenges and possibilities in the acute ward as a context for therapeutic contact are pointed out. The author argues that information about prepsychotic psychosocial functioning gives necessary, but not sufficient, indications for choosing approaches. The case material shows different styles in help seeking behavior among persons with similar prepsychotic level of functioning, which together implies a spectrum of approaches in the building of alliances. The model underlines the patients own resources, thus hightening the sensitivity on part of the therapists for the coping potential in persons with schizophrenia. Some implications of workoutside the acute ward is outlined.
Se alle arbeider i Cristin
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2016). Vernepleierens kjerneroller : en refleksjonsmodell.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1671-0.
296 s.
Vis sammendrag
Denne boka handler om vernepleierens kjerneroller. Forfatterne undersøker ulike sider ved yrkesrollen og ser nærmere på hvilke rolleforventninger og kompetanse som knytter seg til vernepleierens arbeid. Forfatterne beskriver i sin modell fire kjerneroller med tilhørende rolleforventninger. Modellen kan fungere som reflekssjonsstøtte når en skal foreta faglige og verdibaserte valg. Den kan samtidig bidra til å synliggjøre muligheter og utfordringer som følger med de ulike rollene. Hovedtanken er å inspirere til økt bevissthet og større fleksibilitet hos vernepleieren, samtidig som en tilstreber at flest mulig valg skjer i nær samhandling med brukeren. Forfatterne har samarbeidet med 16 erfarne vernepleiere ansatt innenfor ulike arbeidsområder. Boken inneholder derfor mange aktuelle og illustrerende eksempler fra praksis.
Se alle arbeider i Cristin
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Kjernerollemodellen – en reise i hjelperelasjoner : instruksjonsvideo.
Vis sammendrag
Presentert på konferansen Samhandling - som ringar i vatn, Fylkesmannen i Møre og Romsdal i samarbeid med KoRus og NAPHA. Geiranger, 31 mai 2018.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere – ved en skillevei. Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
s 23
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere er ved en skillevei. Fredrikstad Blad.
-
Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2018). Møter, I: Synnøve Hofseth Almås; Frøydis Perny Vasset & Atle Ødegård (red.),
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) : for bachelorstudenter i helse- og sosialfag.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245021103.
Kapittel 12.
s 143
- 156
-
Brask, Ole David; Ulvund, Ingeborg; Hauge, Kari Johanne Westad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Bachmann, Liv; Julnes, Signe Gunn; Gutteberg, Anne; Malones, Bente Dale; Bakken, Hege & Bergum, Inger Elisabeth (2017). Praksisveiledere i sykepleiepraksis: Slippes studenter igjennom,som burde ha strøket?.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2017). Om boka Vernepleierens kjerneroller.
-
Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn; Bachmann, Liv; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Heggdal, Wenche Mongstad; Gutteberg, Anne; Inderhaug, Hans; Malones, Bente Dale & Ulvund, Ingeborg (2017). Unngår praksisveiledere å stryke sykepleierstudenter i praksisstudier?.
-
Brask, Ole David & Hauge, Kari Johanne Westad (2016). Gjennom ild og vann med sykepleier- og vernepleierstudenter. Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
s 47
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2016). Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell.
-
Brask, Ole David; Østby, May; Ødegård, Atle & Waagbø, Arild Johan (2016, 05. september). Peker på fire kjerneroller i ny bok om vernepleie.
Panorama : uavhengig nettavis for Høgskolen i Molde.
Vis sammendrag
20. september slippes HiMoldes Ole Davis Brask, May Østby og Atle Ødegård nye fagbok om vernepleie: «Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell».
-
Østby, May; Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2016). Ny vernepleiefaglig bok: Vernepleierens kjerneroller – en refleksjonsmodell.
-
Brask, Ole David; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Hauge, Kari Johanne Westad; Bachmann, Liv; Bergum, Inger Elisabeth; Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2015). Kvalitet i praksisstudier ved sykepleier- og vernepleierutdanning.
-
Ødegård, Atle; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Hegdal, Tone; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Inderhaug, Hans; Iversen, Hans Petter; Hoemsnes, Helene; Myklebust, Kjellaug Klock; Bekkevold, Nils; Almås, Synnøve Hofseth; Vasset, Frøydis Perny & Willumsen, Elisabeth (2015). Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) ved Høgskolen i Molde. Arbeidsnotat (Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk). 2015:5.
Vis sammendrag
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (tps) er nødvendig for å sikre god kvalitet på helseog sosialtjenestene. Ved Høgskolen i Molde arbeides det aktivt for å anvende tps som virkemiddel på tvers av profesjonsutdanningene og langs utdanningsnivåene.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2014). Den tydelige vernepleieren. Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
172(221), s 39
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2014). Designing virtual collaboration environment for distance learners : exploring socialization as a basis for collaboration.
-
Brask, Ole David & Molka-Danielsen, Judith (2012). Virtuelt gruppearbeid for deltids vernepleier-studenter.
Vis sammendrag
Sammendrag av faginnlegg til jubileumskonferansen ”50 år og litt klokere?” 5. og 6. desember 2012, Gardermoen Virtuelt gruppearbeid for deltids vernepleierstudenter v/ førstelektor Ole David Brask, vernepleierutdanningen Høgskolen i Molde Power-Point presentasjon, ca. 30 min. inkludert spørsmål Nettbasert samarbeid er en viktig del av fjernundervisning, og avgjørende innenfor et sosiokulturelt perspektiv på læring. Studien foregikk våren 2011, i en deltids vernepleierutdanning, Høgskolen i Molde. Målet med prosjektet var å undersøke om en virtuell verden som Second Life kan gi en fruktbar sosial og kommunikativ ramme for læring gjennom samskriving. 16 studenter i to studentgrupper deltok, utvalgt på grunnlag av motivasjon og tilgang til PC-utstyr. Data fra studien ble samlet inn ved hjelp av fokusgruppeintervjuer. Analysen bekreftet at studentene opplevde den sosiale dimensjonen i gruppearbeid som avgjørende for samarbeidet, og at god samskriving forutsatte kommunikasjon langs flere kanaler (rik kommunikasjon). To faktorer modifiserte likevel dette resultatet: For det første gjorde tekniske utfordringer ift lyd (voice chat) at noen periodevis falt ut av dialogen, noe som påvirket kommunikasjonen i hele gruppa. For det andre fikk individuelle forskjeller i IT-kompetanse og tålmodighet med teknisk svikt betydning for innlevelse og opplevelse av tilstedeværelse i den virtuelle verdenen.
-
Brask, Ole David (2011). Collaborative writing in a virtual world: Second Life as a social and communicative framework for learning.
Vis sammendrag
The aim of the session. Online collaboration is an important part of distance learning, and crucial within a sociocultural perspective of learning. The aim of the session is to describe an ongoing study, which takes place in a part-time bachelor program of social education in Norway. The main question in the study is whether a virtual world like Second Life can provide a satisfactory social and communicative framework for learning through collaborative writing. In the last years the author has been engaged in developing methods for distance education, in a program based on portfolio assessment, including many group assignments. Introduction. The students in the part-time program live geographically dispersed, and meet in one-week gatherings two or three times per semester, in addition to some group meetings. Our experience with distance education suggests that the students need more and better arenas for collaboration, particularly online. Collaboration in virtual worlds (VW) is a growing research area, VW defined as an interactive simulated environment accessed by multiple users through an online interface. Molde University College has developed a certain expertise in e-learning and virtual worlds, especially Second Life (Molka-Danielsen & Deutschmann, 2009), and has recently tried out Second Life as a social arena for people with lifelong disability (Stendal, Balandin & Molka-Danielsen, 2010). Collaborative writing is central in portfolio assessment programs. This sets certain requirements for both collaboration and writing, and raises additional challenges for groups in distance education (Jaspers, Prangsma, Kanselaar & Erkens, 2005). Until now students in the part-time program have used a traditional online learning platform (Fronter) for collaboration, with asynchronous communication via discussion boards, online documents and e-mail. There is a need for more synchronous collaboration and a more continuous online learning community. Research questions. Main questions: What do students experience as important preconditions for learning through online collaborative writing? Is Second Life suitable as a social and communicative framework for learning through collaborative writing? The following sub-questions were posed: Does Second Life meet important criteria (1) for verbal collaboration, (2) for non-verbal collaboration and (3) for writing to learn? Analysis. Using focus group interviews a database of students’ experiences is developed. Qualitative analysis procedures are conducted using content analysis (Patton, 2002), identifying criteria for collaborative writing in Second Life. Interviews will be conducted with members of the two groups participating in Second Life and with members of one of the groups not using Second Life. In addition, a log will be written during the process, based on feedback from the students made in connection with training and supervision. Results. It is expected that the results will highlight the preconditions for learning through online collaborative writing and identify whether Second Life as a virtual world meets some or all of these requirements. We will also gain understanding of the limitations and challenges of applying Second Life as a social communicative framework for learning through collaborative writing. Hopefully this study will point to a set of effective teacher practices based on the students’ own experiences.
-
Brask, Ole David & Østby, May (2011). Ambisjonsgrupper, ambisjonsvalg og forpliktelser i studentgrupper.
-
Brask, Ole David & Østby, May (2011). Innføring i vernepleiefaglig arbeid/ambisjonsgrupper.
-
Iversen, Hans Petter; Østby, May & Brask, Ole David (2011). Nettverk funksjonshemming : trenger vi mer brobygging høgskole/praksisfelt - innen utdanning, fagutvikling og forskning?.
-
Molka-Danielsen, Judith & Brask, Ole David (2011). Design of a social communicative framework for collaborative writing using blended ICT.
-
Brask, Ole David (2010). Kognitiv psykologi, selvledelse & flyt-teori.
-
Brask, Ole David & Østby, May (2010). Ambisjoner og forpliktelse i studentgrupper. Erfaringer med sammensetning og samarbeid i ambisjonsgrupper.
Vis sammendrag
Bakgrunn: Samarbeid i grupper spiller en vesentlig rolle i vernepleierutdanningen, både pga dialogens plass i pedagogikken, og fordi teamarbeid krever øvelse. Studenter er forskjellige i arbeidsform og innsats, noe som kan gi grunnlag for samarbeidskonflikter ut over det som gir hensiktsmessig erfaring i konflikthåndtering. Ulike faktorer påvirker innsatsen, slik som den enkeltes livssituasjon, motivasjon og læringsstil. Mål: Med utgangspunkt i at gruppenes fungering kan gi direkte konsekvenser for studentenes læring og læringsresultater, var målet å utvikle en form for gruppeinndeling som kunne virke samlende og gi bedre gruppefungering. Metode: Gjennom et prosjekt som har pågått siden 2005 har Vernepleierutdanningen i Molde prøvd ut ulike metoder for gruppeinndeling utfra selvrapportert ambisjonsnivå. Ambisjoner her definert som forholdet mellom egenvurderte mål og muligheter. Metodeutviklingen har skjedd i tre trinn, og vi oppsummerer erfaringer basert på tre studentundersøkelser (2006, 2008 og 2009). I alle tilfeller besvarte studentene et spørreskjema om gruppenes fungering, som ble analysert kvantitativt og kvalitativt. Funn: Fra starten i 2005 ble gruppene satt sammen utfra studentenes valg mellom tre ambisjonsnivåer (ambisjonskategorier). Inndeling etter ambisjoner ble tatt godt imot av studentene, men de rapporterte samtidig om en del usikkerhet rundt ambisjonsbegrepet, innslag av taktiske ambisjonsvalg og en viss fare for stigmatisering. Høsten 2008 ble det innført et enkelt spørreskjema om egne ambisjoner (ambisjonsskala), med gruppesammensetting utfra sumskåre på skalaen. Ambisjonsskalaen ble vurdert som et betydelig framskritt. Det var imidlertid ingen klar bedring i gruppefungeringen, og et mer nyansert og forpliktende ambisjonsvalg ble etterlyst. En modifisert versjon av ambisjonsskalaen (ambisjonsprofil) ble innført i 2009, for å kunne matche studentene bedre når det gjaldt typer ambisjoner. Dette ga en signifikant bedre gruppefungering, og en reduksjon i ambisjonsforskjellene i gruppene. Taktiske ambisjonsvalg var nå lite utbredt og faren for stigmatisering ble opplevd som nærmest fraværende. På en del områder var imidlertid førsteårsstudentene mindre fornøyd enn øvrige studenter, noe som viste seg i høyere ambisjonsforskjeller og noe dårligere gruppefungering. Konklusjon: Ambisjonsprofilen har ført til svært gode studentvurderinger av gruppefungering, og framgang på de fleste undersøkte variabler. Det er nå førsteårsstudentene som opplever flest utfordringer i gruppene, og mye tyder på et behov for tettere oppfølging og veiledning i gruppeprosessen. Dette vil det bli satt fokus på framover.
-
Brask, Ole David (2009). Like barn lærer best?. Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
167(2009-09-24), s 35- 35
-
Brask, Ole David (2009). Stressmestring.
-
Østby, May & Brask, Ole David (2008). Ambisjonsgrupper i vernepleierutdanningen : en utprøving av gruppeinndeling etter ambisjonsnivå. Rapport (Møreforsking Molde). 0802.
Vis sammendrag
Utgangspunktet for denne rapporten har vært å beskrive og evaluere det såkalte Ambisjonsgruppeprosjektet ved vernepleierutdanningen i Molde, gjennomført studieåret 2005-2006. Prosjektet dreier seg om utprøving og evaluering av gruppeinndeling etter ambisjonsnivå, ut fra et behov for å bedre samarbeidet i studentgruppene. Prosjektet er evaluert ved hjelp av spørreskjema, der studentenes opplevelse av gruppefungeringen - før og etter inndeling etter ambisjonsnivå - står i sentrum. Prosjektleder og hovedansvarlig for rapporten er høgskolelektor May Østby, mens Ole David Brask har vært prosjektmedarbeider og bidragsyter til rapporten. Også øvrige lærere i vernepleierutdanningen, og ikke minst studentene, har vært involvert i prosessen. Vi har valgt å dele rapporten i to deler, der DEL 1 omhandler bakgrunnen for prosjektet, og DEL 2 selve prosjektet. Dette har vi gjort av to grunner. For det første ønsket vi å tilby leseren en kort introduksjon til litteraturen på området, og en gjennomgang av noe av den faglige ballasten vi hadde med oss da vi planla prosjektet og evalueringen (del 1.1.). For det andre hadde en av oss skrevet en tidsskriftartikkel om studentgruppene før prosjektet, som vi ønsket å gi interesserte lesere anledning til å sette seg inn i (del 1.2.). Det er likevel fullt mulig å gå rett til prosjektbeskrivelsen (del 2.1.) og prosjektevalueringen (del 2.2.), og å lese dette uten først å ha lest del 1.
-
Brask, Ole David (2006). Praksislæring og taus kunnskap.
-
Brask, Ole David (2006). Validering som nøkkelbegrep i kunnskapsutvikling : et vitenskapsteoretisk essay med utgangspunkt i en profesjonsutdanning.
-
Brask, Ole David & Østby, May (2005). Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanninga i Molde.
-
Ødegård, Atle; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Eikrem, Kristine; Longva, Ståle; Monsen, Marit; Wik, Espen & Østby, May (2005). Jakten på vernepleieren. [Video /
DVD].
-
Ødegård, Atle; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David; Eikrem, Kristine; Longva, Ståle; Monsen, Marit; Wik, Espen & Østby, May (2005). Studentaktiv undervisning : erfaringer fra Vernepleierutdanningen i Molde. Arbeidsnotat (Høgskolen i Molde). 2005:1.
-
Ødegård, Atle & Brask, Ole David (2004). Skrivekurs/foredrag ved utdanningen Videreutdanning i familieterapi.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 3. sep. 2018 15:04
- Sist endret 18. jan. 2019 15:22