Livet som hjelpelærer

I dag tar vi for oss to aspekt av SKIFT – nemlig K-en og F-en. F = faglig fellesskap mellom studenter, hjelpelærere og emneansvarlige i emner. K = komplett fagutvikling, øvingstimer kan være en del av dette!

– SKIFT snakker med ‘’MAT100 Matematikk’’ hjelpelærer Kine

Kine Tillung Fredriksen er hjelpelærer i faget MAT100. Foto: Andreas Hustad

Hva var grunnen til at du ønsket å være hjelpelærer i MAT100?

Grunnen til at jeg ønsket å jobbe som hjelpelærer var fordi jeg syntes det virket spennende. Jeg har fått en bedre forståelse for matematikk siden vidergående, og da virket det gøy å prøve seg som hjelpelærer.

Føler du at tilbudet med øvingstimer og hjelpelærere hjelper studentene å lære bedre?

Absolutt, mange studenter er veldig flinke til å møte opp på øvingstimer og er noe studentene bør ta i bruk i enda større grad. Men av og til når studentene ikke forstår oppgaven, så bruker de heller tiden på andre ting enn å forstå oppgaven som f.eks. snakking. Det er forståelig, siden det er sosialt å møtes i øvingstimene på skolen og det er gjerne der man møtes. Men skal du ha hjelp med å gjøre ferdig oppgavene, så må man jobbe med oppgavene og spørre om hjelp når man sitter fast. Det er en form for egenlæring.

Opplever du at studentene er flinke til å stille spørsmål?

Ja. Noen studenter er veldig flinke til å spørre om hvorfor ting blir som det blir, og det er veldig spesifikke spørsmål. Andre sliter gjerne mer med den grunnleggende forståelsen for hvordan de ulike utregningene skal utføres, og fokuserer gjerne mer på hvordan formlene skal brukes i praksis.

Hvilken utfordringer er det ved å være hjelpelærer?

Følelsen av at jeg er tilstrekkelig til hjelp. At jeg faktisk kan svare på de spørsmålene som studentene har. Noen ganger strekker jeg ikke til, og da er det greit å ha faglærer Per Kristian Rekdal der som kan hjelpe med de vanskeligste spørsmålene. Nå er jeg den ferskeste av alle hjelpelærerne. De andre hjelpelærerne har drevet med det i noen år, så de er mye flinkere enn meg på å forklare. Men jeg merker at over tid, så har jeg blitt bedre i jobben som hjelpelærer.

Får dere som er hjelpelærere god oppfølging av faglærer?

Det å være hjelpelærer er en selvstendig oppgave, hvor vi har få retningslinjer. Jeg føler at vi har frihet til å løse en del av arbeidsoppgavene slik vi ønsker. Men hvis det er noe spesielt, så får vi hjelp av faglærer.

Vil du anbefale andre studenter til å jobbe som hjelpelærer?

Absolutt, som hjelpelærer får du en dypere forståelse for selve faget som du selv har hatt. Og så blir du bedre på å forklare.

Av Even Molland
Publisert 19. okt. 2018 00:00 - Sist endret 13. juni 2019 14:20