English version of this page

Remote desktop for Windows

Hvordan sette opp Remote Desktop tilgang på PC

For tilgang til databaser, dokumenter og programvare (på høgskolens maskiner) utenfor høgskolens nett kan du logge på vårt eksterne skrivebord.

 

Studenter - Last ned profil:

Dette eksempelet benytter Google Chrome som nettleser.

Gå til websiden https://desktop.stud.himolde.no/

Logg inn på websiden med studentnummer og passord.

 

Trykk på "Desktop R2" for å laste ned profilen.

 

Trykk på den nedlastede filen for å starte Remote Desktop.

 

Dersom det kommer et spørsmål om tilkoblingen trykker du Connect knappen. Sett eventuelt en hake ved Don't ask me again for remote connections from this publisher så den ikke spør neste gang.

 

Logg deg på med stud\studentnummer. F.eks stud\891430

Sjekk at brukernavn står som stud\studentnummer under passordfeltet. Hvis ikke trykker du More choices, og bytter til riktig brukernavn. Trykk OK for å koble til.

 

Ansatte - ​desktop.himolde.no

[1] Ansatte kobler seg til høgskolens nettverk via desktop.himolde.no [2] Klikk på knappen Connect - Påloggingsvindu kommer opp: 

  • Skriv inn ditt brukernavn på følgende måte: [brukernavn]@himolde.no 
  • Passord som vanlig​​ (Feide)

 

 

Tillegg: Tilgang til lokale disker på din PC

Hvis du vil ha tilgang til lokale disker på pc-en din kan disse kobles til, før du logger på server. Standard er Clipboard valgt.

 

Åpne Show Options (før tilkobling)

 

[1] Velg fanen Local Resources [2] Trykk på knappen More

 

[1] Hak av foran de enhetene du vil kunne lagre til. Merk at du kan åpne strukturen for disker (Drives) [2] OK

Emneord: remote desktop, eksternt skrivebord, windows Av Jostein Hestad
Publisert 31. aug. 2018 12:26 - Sist endret 28. apr. 2020 15:20