English version of this page
Pågående prosjekt

Politikere, innbyggerdeltakelse og gjennomføring av omstridte tiltak for bærekraftig transport (TRANSPOL)

For å nå klimamålene må folk reise mindre med bil. Noen byer har redusert bilbruken ved at flere reiser med sykkel, til fots eller med offentlig transport. Uten unntak har disse vellykkede byene gjort sykling, turgåing og offentlig transport hyggeligere - men de har også gjort det vanskeligere å kjøre bil, ved å innføre betaling for veibruk (bompengar) eller ved å fjerne parkeringsplasser for biler, eller gjøre det litt vanskeligere å parkere. Slike "omstridte transporttiltak" er fokus for prosjektet. Hvis vi ønsker å oppfylle klimamål, kutte forurensning, å forbedre trafikksikkerheten og å gjøre byene våre til bedre steder å være i, må flere av disse tiltakene innføres i flere byer.

Disse tiltakene er selvfølgelig ikke alltid veldig populære, og derfor liker politikerne dem ofte ikke. Prosjektet vil i detalj undersøke noen tilfeller der slike tiltak er planlagt og eventuelt iversksatt. Fokuset vil være på å studere politikere og å analysere mediedekning for å finne ut hva og hvem som egentlig former politikernes syn på disse tiltakene.

Vi ønsker også studere hvordan ulike former for offentlig deltakelse, inkl. protester, påvirker politikernes vilje til å godkjenne "omstridte" tiltak. Vi vil også fokusere på hvordan offentlig deltakelse kan forbedres og gjøres mer grundig, og hvordan en kan inkludere folk som kanskje ikke deltar for øyeblikket.

Til slutt vil prosjektet gi råd til planleggere og politikere om hvordan man bedre kan involvere publikum i beslutningsprosesser knyttet til parkeringspriser, bompengar, eller fjerning av parkeringsplasser, for -forhåpentligvis - å øke sjansen for at flere slike ting blir implementert i flere byer i fremtiden. Prosjektet er et samarbeid mellom partnere i Norge, Sverige og Spania, og vil også medføre arbeid i Danmark. Prosjektperioden er fra 2021 til 2024.

Deltakere

Publikasjoner

  • Tønnesen, Anders (2023). What are central factors facilitating the implementation of restrictive land-use measures at the municipal level? Insights from Norway.
  • Tønnesen, Anders (2023). Natur- og klimakrise- hver for seg eller løsning i sammenheng?
  • Tønnesen, Anders (2023). Samfunnsgeografi innen forskning på transport, by- og stedsutvikling.
  • Tønnesen, Anders (2023). Rettferdig omstilling Hvordan kan kommunene lykkes i klimaarbeidet uten å bli stanset av opprør og protester?
  • Hansson, Lisa (2023). Omstridde tiltak for redusering av bilbruk i byer.
  • Hansson, Lisa (2023). Policy narratives on contentious measures in small car-dependent cities .
  • Hansson, Lisa (2023). Omstridde tiltak for å redusere bilbruk i byer.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. okt. 2022 15:16 - Sist endret 28. okt. 2022 15:22