Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Ingeborg Ulvund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 år
VHS731 Folkehelsearbeid, rammebetingelser og grunnlagsforståelse (Vår 2020)
Om emnet
Emnet gir inngående kunnskap om lovverk, forskrifter og nasjonale retningslinjer som ligger til grunn for tjenesten, og spesialisert kunnskap om det ideologiske og teoretiske grunnlaget for helsefremmende og forebyggende arbeid, samt folkehelse. Videre gir emnet innføring i epidemiologi, helsedeterminanter og nasjonale kilder til epidemiologiske data. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om faktorer som påvirker helsetilstand hos barn og unge og deres familier og bygge opp mestring av god helseatferd. Videre skal studenten ha kunnskap om kommunikasjon og samhandling med målgruppen og samarbeidsparter og kjennskap til bruk av digitale medier til formidling av kunnskap.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne forventes at studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om helsesykepleiers ansvar og fagutøvelse
-
har avansert kunnskap om det ideologiske og teoretiske grunnlaget for helsefremmende og forebyggende arbeid
-
har kunnskap om påvirkningsfaktorer for barn og unge og deres familiers helse
-
har kunnskap om helsesykepleiers ansvar for å formidle kunnskap om god helseatferd og helsetilstanden til barn og unge og deres familier
Ferdigheter
-
ivaretar helsesykepleiers funksjoner i overensstemmelse med lover, forskrifter, nasjonale og lokale rammebetingelser
-
deltar aktivt i å formidle kunnskap og forskning om helseforhold til barn og unge og deres familier
-
følger opp kommunens helseutfordringer med tiltak rettet mot barn og unge
-
initierer og deltar aktivt i formidling av en helsefremmende livsstil i befolkningen
Generell kompetanse
-
har kunnskap om prioriteringer og utvikling av strategier i helsefremmende og forebyggende arbeid
-
kan formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger fra fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
-
kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser
-
har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, nettstudier, arbeidskrav, bruk av utvalgte epidemiologiske data/databaser, selvstudie, veiledning, basisgrupper, gruppesamarbeid, muntlig framlegg med medstudentrespons.
Basisgrupper: 90% frammøte
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
-
Fremmøte: 80% påkrevd
Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
-
Antall arbeidskrav: 3
-
Påkrevde arbeidskrav: 3
-
Fremmøte: påkrevd
-
Kommentar: Muntlig fremlegg i gruppe. Skriftlig innlevering i gruppe
Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte i basisgruppe
-
Fremmøte: 90% påkrevd