Fakta om emnet

Studiepoeng:
3
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Marita Christina Susanne Melbye
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SKH100 Fagutøvelse, Simulering og sykepleieprosedyrer I (Høst 2021)

Om emnet

  • Generell hygiene / grunnleggende smitteverntiltak
  • Personlig hygiene
  • Vitale tegn: respirasjon, sirkulasjon og temperaturregulering
  • Aktivitet, hvile og forflytning.
  • Ergonomi
  • Eliminasjon
  • Ernæring: måltid og munnhygiene
  • Injeksjoner
  • Hjerte-lunge-redning
  • Kommunikasjon og miljøbehandling
  • Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV
  • Simulering
  • Bærekraft: anvendelse av utstyr og økonomi
  • Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet
  • Ledelse

Med forbehold om endringer i emnet

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Det forventes at studenten integrerer og anvender kunnskap fra emner som gjennomføres parallelt med dette emnet:

  • SYH100 Grunnleggende sykepleie,
  • SNH100 Anatomi, fysiologi og biokjemi
  • SNH101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse
  • Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sitt grunnleggende behov i fagutøvelse
  • Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand
  • Har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder for å fremme helse og mestring

 

Ferdigheter

Studenten

  • Identifiserer ulike problemstillinger knyttet til sykepleiefunksjonen
  • Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter
  • Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak
  • Kan ivareta hygieniske prinsipper
  • Deltar aktivt i veiledningsprosesser
  • Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene
  • Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov.
  • Anvender kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter.
  • Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med pasienter/brukere, medstudenter og lærere
  • Kan reflektere over anvendelse av utstyr og prioriteringer sett opp mot bærekraft økonomisk og miljømessig med utgangspunkt i ivaretagelsen av pasientens behov for pleie og omsorg
  • Kandidaten kan lede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli ledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov
  • Planlegger og gjennomfører studentoppgaver i tråd med aktuelle retningslinjer for akademisk formidling
  • Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt
  • Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker.
  • Kommunisere respektfullt med pasient/pårørende og kolleger og reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter.

Undervisnings- og læringsformer

Kliniske ferdigheter med utganspunkt til det friske mennesket

  • Praktiske øvelser
  • Simulering
  • Studentaktive læringsmetoder
  • Veiledning og refleksjon

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Godkjent skriftlige individuelle arbeidskrav og arbeidskrav i basisgrupper•100% tilstdedeværelse

Eksamen

  • Vurderingsform: Demonstrasjon av ferdigheter
  • Andel: %
  • Varighet: -
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: -

Evaluering av emnet

Inngår i evaluering av første semester

Pensum

Pensumoversikt
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 26. apr. 2024 04:33:31