Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 3
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Marita Christina Susanne Melbye
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SKH100 Fagutøvelse, Simulering og sykepleieprosedyrer I (Høst 2021)
Om emnet
- Generell hygiene / grunnleggende smitteverntiltak
- Personlig hygiene
- Vitale tegn: respirasjon, sirkulasjon og temperaturregulering
- Aktivitet, hvile og forflytning.
- Ergonomi
- Eliminasjon
- Ernæring: måltid og munnhygiene
- Injeksjoner
- Hjerte-lunge-redning
- Kommunikasjon og miljøbehandling
- Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV
- Simulering
- Bærekraft: anvendelse av utstyr og økonomi
- Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet
- Ledelse
Med forbehold om endringer i emnet
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Det forventes at studenten integrerer og anvender kunnskap fra emner som gjennomføres parallelt med dette emnet:
- SYH100 Grunnleggende sykepleie,
- SNH100 Anatomi, fysiologi og biokjemi
- SNH101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse
- Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sitt grunnleggende behov i fagutøvelse
- Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand
- Har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder for å fremme helse og mestring
Ferdigheter
Studenten
- Identifiserer ulike problemstillinger knyttet til sykepleiefunksjonen
- Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter
- Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak
- Kan ivareta hygieniske prinsipper
- Deltar aktivt i veiledningsprosesser
- Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene
- Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov.
- Anvender kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter.
- Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med pasienter/brukere, medstudenter og lærere
- Kan reflektere over anvendelse av utstyr og prioriteringer sett opp mot bærekraft økonomisk og miljømessig med utgangspunkt i ivaretagelsen av pasientens behov for pleie og omsorg
- Kandidaten kan lede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli ledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov
- Planlegger og gjennomfører studentoppgaver i tråd med aktuelle retningslinjer for akademisk formidling
- Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt
- Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker.
- Kommunisere respektfullt med pasient/pårørende og kolleger og reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter.
Undervisnings- og læringsformer
Kliniske ferdigheter med utganspunkt til det friske mennesket
- Praktiske øvelser
- Simulering
- Studentaktive læringsmetoder
- Veiledning og refleksjon
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Godkjent skriftlige individuelle arbeidskrav og arbeidskrav i basisgrupper•100% tilstdedeværelse
Eksamen
- Vurderingsform: Demonstrasjon av ferdigheter
- Andel: %
- Varighet: -
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: -
Evaluering av emnet
Inngår i evaluering av første semester
Pensum
Pensumoversikt
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
26. apr. 2024 04:33:31