Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VPLP04 Praksis med utviklingshemmede (Høst 2021)
Om emnet
Praksis med mennesker med utviklingshemning
- Målrettet miljøarbeid
- Anvendelse av arbeidsmodellen
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført første studieår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emne 13: Praksis 4 – Mennesker med utviklingshemming (Vplp04) (15p/10 u)
Kunnskap: Kandidaten
· har kunnskap om rammene for bruk av tvang og makt, og kan gjøre rede for rettssikkerhetsmessige og etiske hensyn som særskilt bør vurderes i arbeid med krevende atferd
· har oversikt over aktuelt lovverk og praksisplassens plassering i det offentlige systemet
Ferdigheter: Kandidaten
· kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
· kan anvende Vernepleierens Arbeidsmodell (VerA) i habiliteringsprosessen
· har erfaring med brukermedvirkning og myndiggjøring i samvær med bruker
· kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
· har ferdigheter i å tilrettelegge for læring, trivsel og livskvalitet
· viser evne til kommunikasjon og samarbeid, og til å etablere tillitsforhold, med brukeren for å oppnå størst mulig grad av trivsel, velferd og livskvalitet
· viser evne til kommunikasjon og samhandling med brukerens familie, pårørende og nærmiljø
· kan reflektere over egen yrkesutøvelse, og justere den under veiledning
· viser respekt for andre profesjoners kompetanse og ser viktigheten av tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse: Kandidaten
· tar ansvar for egen læring, er pliktoppfyllende, pålitelig og samarbeidende
· kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
· kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
· kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon, for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
Undervisnings- og læringsformer
Praksis sammen med mennesker med utviklingshemning gjennomføres i 4 semester. Denne praksisperioden har spesielt fokus på: Livsverden, målretta miljøarbeid, og anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell på individnivå. Studenten skal få kunnskaper og konkrete erfaringer med organisering og gjennomføring av helhetlige omsorgs- og opplæringstiltak for mennesker med utviklingshemming. Perioden skal gi studenten innsikt i sammenhengen mellom ideologi, mål og konkrete metoder, og gi han/henne øving i å anvende miljørelaterte virkemidler og evalueringsordninger i målrettet arbeid i forhold til mennesker med utviklingshemming.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 3
- Påkrevde arbeidskrav: 3
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: - fokusplan- praktiske oppg.- mappekrav
Eksamen
- Vurderingsform: Kliniske studier
- Andel: 100%
- Varighet: 10 Uker
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler