Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

VPLP04 Praksis med utviklingshemmede (Høst 2021)

Om emnet

Praksis med mennesker med utviklingshemning

  • Målrettet miljøarbeid
  • Anvendelse av arbeidsmodellen

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført første studieår

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emne 13:  Praksis  4 – Mennesker med utviklingshemming  (Vplp04) (15p/10 u)

Kunnskap: Kandidaten

·         har kunnskap om rammene for bruk av tvang og makt, og kan gjøre rede for rettssikkerhetsmessige og etiske hensyn som særskilt bør vurderes i arbeid med krevende atferd

·         har oversikt over aktuelt lovverk og praksisplassens plassering i det offentlige systemet

 

Ferdigheter: Kandidaten

·         kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

·         kan anvende Vernepleierens Arbeidsmodell (VerA) i habiliteringsprosessen

·         har erfaring med brukermedvirkning og myndiggjøring i samvær med bruker

·         kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

·         har ferdigheter i å tilrettelegge for læring, trivsel og livskvalitet

·         viser evne til kommunikasjon og samarbeid, og til å etablere tillitsforhold, med brukeren for å oppnå størst mulig grad av trivsel, velferd og livskvalitet

·         viser evne til kommunikasjon og samhandling med brukerens familie, pårørende og nærmiljø

·         kan reflektere over egen yrkesutøvelse, og justere den under veiledning

·         viser respekt for andre profesjoners kompetanse og ser viktigheten av tverrprofesjonelt samarbeid  

 

Generell kompetanse: Kandidaten

·         tar ansvar for egen læring, er pliktoppfyllende, pålitelig og samarbeidende

·         kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

·         kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

·         kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon, for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

Undervisnings- og læringsformer

Praksis sammen med mennesker med utviklingshemning  gjennomføres i 4 semester. Denne praksisperioden har spesielt fokus på: Livsverden, målretta miljøarbeid, og anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell på individnivå. Studenten skal få kunnskaper og konkrete erfaringer med organisering og gjennomføring av helhetlige omsorgs- og opplæringstiltak for mennesker med utviklingshemming. Perioden skal gi studenten innsikt i sammenhengen mellom ideologi, mål og konkrete metoder, og gi han/henne øving i å anvende miljørelaterte virkemidler og evalueringsordninger i målrettet arbeid i forhold til mennesker med utviklingshemming.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 3
  • Påkrevde arbeidskrav: 3
  • Fremmøte: Ikke påkrevd
  • Kommentar: - fokusplan- praktiske oppg.- mappekrav

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: 100%
  • Varighet: 10 Uker
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 8. juni 2024 04:33:24