Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Johanne Alteren
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

DRHS903 Fordypning i kvalitative forskningsmetoder (Høst 2022)

Om emnet

Hovedfokus er å gi kandidaten anvendt kunnskap i ulike kvalitative design og metoder. Teoretisk grunnlag blir vektlagt. En ser på metodenes historiske utvikling og relaterer dem til kunnskapsteori og metodologiske forutsetninger (f.eks fenomenologi og hermeneutikk, narratologi, entnografi og konstruktivisme). Kriterier for vurdering av kvalitativ forskning blir gjennomgått og problematisert. Undervisningen henter eksempler fra helse- og sosialfaglig forskning. Det legges vekt på praktiske øvelser.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Deltakerne må ha eksamen fra masternivå.
Forutsetning for deltagelse er at følgende bøker eller tilsvarende litteratur er lest:

  • Creswell, John W. 2013. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approahes. 3rd ed, Los Angeles: SAGE Publications.
  • Collins, Finn 2003. Konstruktivisme fra samfundslitteratur. Roskilde Universitetsforlag.

Som forberedelse til kurset skal deltakeren også ha gjennomført en intervjuøvelse, se Arbeids- og læringsaktiviteter.

Anbefalte forkunnskaper

Qualitative Inquiry and research design Choosing Among Five Approaches, John W. Creswell, third edition 2013

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten skal

  • Vise innsikt og foraståelse for teoretiske og metodologiske føringer kvalitativ tilnærming har rot i
  • Mestre grunnleggende elementer, praktiske og teoretiske i ulike kvalitative forskningsmetoder og tilnærminger
  • Vurdere hensikter med og bruksmåter for ulike kvalitative forskningsmetoder og tilnærminger

Ferdigheter
Kandidaten skal kunne

  • Utvikle problemstillinger og forskningsdesign som er egnet til å belyse med ulike typer kvalitative forskningsintervju og/eller ulike typer observasjon
  • Vurdere valg av metodologisk forankring under planlegging av forskningsprosjekt
  • Benytte ulike typer kvallitative forskningsintervju og ulike typer observasjon på en reflektert og etisk forsvarlig måte
  • Analysere publiserte vitenskapelige artikler med tanke på aksepterte kvalitetskriterier knyttet til relevans, troverdighet og overførbarhet
  • Reflektere over og utfordre vitenskapelig forankret kunnskap på eget og tilgrensende fagområdet

Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne

  • Gjennomføre kvalitativt orienterte forskningsproskjekter etter anerkjente kvalitetskriterier og med faglig integritet
  • Identifisere etiske problemstillinger og problemfelt i kvalitative forskningstilnærminger
  • Ha innsikt i muligheter og avgrensninger i kvalitative tilnærminger til helse- og sosialfaglig forskning

Undervisnings- og læringsformer

Som en forberedelse til kurset skal deltakerne gjennomføre en intervjuøvelse. Nærmere beskrivelse av øvelsen gis ved opptak til kurset.

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen

  • Andel: 100%%

  • Varighet: 1 semester

  • Gruppering: Gruppe

  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått

  • Hjelpemidler:

Evaluering av emnet

Standard skjema

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. mai 2022 11:21:12