Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
VPLP15D Fordypningspraksis (Høst 2022)
Om emnet
Faglig fordypning av ulike aktuelle arbeidsområder for vernepleiere
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
-
ha ferdigheter i planlegging, gjennomføring og vurdering av vernepleiefaglig arbeid
-
kunne anerkjenne andres kunnskaper, kompetanse og atferd i et samhandlingsperspektiv
-
kunne reflektere over betydningen av egen personlighet, forforståelse og egne erfaringer i yrkesutøvelsen
-
kunne begrunne egne synspunkter og handlinger overfor brukere, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere
-
kunne gjøre rede for praksisplassens organisering og forholdet til andre tjenestetilbud
-
ha innsikt i det formelle og uformelle tverrprofesjonelle samarbeidet på praksisplassen
-
kunne integrere faglige, etiske og juridiske tema i sine vurderinger
-
kunne redegjøre for egne erfaringer med faglig utviklingsarbeid
-
ha kunnskap om hvordan yrkesutøvere kan påvirke prosesser som har betydning for livssituasjonen til brukere og for egen yrkesutøvelse
-
kunne reflektere over arbeidet i forhold til yrkesetiske retningslinjer
-
kunne anerkjenne ulike profesjoners bidrag i det tverrprofesjonelle samarbeidet
-
kunne vise evne til informasjonsformidling til ansatte
Undervisnings- og læringsformer
Det er et mål at studentene i denne praksisperioden skal kunne fordype seg i ett spesielt fagområde. Praksisområdet skal ha vernepleiefaglig relevans. Et sentralt målområde og arbeidskrav i denne perioden er anvendelse av vernepleierens arbeidsmodell på gruppe- eller organisasjonsnivå. Studenten skal utarbeide et forslag til tiltak rettet mot grupper eller rammebetingelser på praksisplassen.