Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Signe Gunn Julnes
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
AKS705 Komplekse sykdomstilstander og sammensatte behov: Akutte, ustabile og uavklarte situasjoner (Vår 2022)
Om emnet
Emnet tar utgangpunkt i de mest vanlige sykdomstilstander og helseproblemer en møter i kommunale helse- og omsorgtjenester. Innholdet er rettet mot pasienter/brukere med komplekse sykdomstilstander og sammensatte behov. Emnet er inndelt i en teoridel og 6 ukers klinisk praksis. Den teoretiske delen skal gi studenten inngående kunnskap om behandlingsprinsipper til pasienter/brukere i akutte, ustabile og uavklarte faser. Innholdet er rettet mot håndtering av den akutte situasjonen. Det legges vekt på en helhetlig tilnærming til pasient/bruker og pårørende. Fokuset er rettet mot opptak av helse-historie, vurdering av helsetilstand ved bruk av ulike kartleggings- og kommunikasjonsverktøy, foreta kliniske beslutninger, iverksette intervensjoner og lage planer for oppfølging av pasient/bruker og pårørende ut i fra den aktuelle situasjonen. I tillegg er tema som å «kjøpe seg tid», holde frem versus holde tilbake behandling, klargjøre pasientens preferanser for behandling, samt føre faglige, etiske og juridiske resonnement i vurderingen av pasient/brukers helsetilstand, enten selvstendig eller i samarbeid med andre profesjoner, samt legge til rette for palliasjon og en verdig død. Sentralt i forhold til disse situasjonene er teamarbeid, tverrprofesjonelt samarbeid, samt kommunikasjon og samhandling med pasienter/bruker og pårørende. Deretter følger 6 uker klinisk praksis, med samme fokus.
Sammen med AKS 700–704 legger emnet grunnlag for at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å møte ulike utfordringer relatert til pasienter/brukere med komplekse sykdomstilstander og sammensatte behov i akutte, ustabile og uavklarte situasjoner/faser.
Tema
Helse, sykdom og helsekompetanse
- AKS’ rollen i forhold til håndtering av akutte, ustabile og uavklarte situasjoner/faser
- Avansert klinisk vurdering i akutte, ustabile og uavklarte faser
- Kommunikasjon og samhandling, teamarbeid, tverrprofesjonelt samarbeid - mellom og på tvers av profesjoner og nivå i helsetjenesten
- Behandlingsprinsipper og beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling
- Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker og pårørende
- Palliasjon og en verdig død
- Dokumentasjon i EPJ
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at studenten har:
- Avansert kunnskap om kartlegging og vurdering i akutte, ustabile og uavklarte situasjoner
- Inngående kunnskap om reaksjoner hos pasient/bruker og pårørende i et alders-, kjønn- og flerkulturelt perspektiv
- Inngående kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker og pårørende
- Inngående kunnskap om vurdering og beslutninger, for å iverksette det til enhver tid beste handlingsalternativet
- Inngående kunnskap om kommunikasjon og samhandling mellom og på tvers av profesjoner og nivå i helsetjenesten
- Inngående kunnskap om beslutningsprosesser ved begrensing av livsforlengende behandling
- Inngående kunnskap om palliasjon og tilrettelegging for en verdig død
Ferdigheter
Etter fullført emne forventes det at studenten kan:
- Anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte tilstander på en sikker, trygg og selvstendig måte
- Analysere og kritisk vurdere aktuelle prøver og undersøkelser, og formulere faglige resonnement
- Konsultere andre profesjoner på en selvstendig og faglig måte, samt initiere og bidra til samarbeid
- Ta hensyn til kulturelt mangfold ved tilrettelegging for palliasjon og en verdig død
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter, og undervise, veilede og støtte kollegaer og annet helsepersonell i omsorg ved livets slutt
- Innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse som kan bidra til bedre kvalitet på klinisk arbeid
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:
- Analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med pasient/bruker/pårørende
- Anvende kunnskap og ferdigheter om etiske aspekt relatert til pleie, omsorg og behandling av pasienter/brukere i akutte, ustabile og/eller uavklarte faser
- Anvende relevante metoder for involvering av pårørende i beslutninger som omhandler pasientens preferanser og verdier for behandling i livets siste fase
- Innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder, tilpasse og anvende kunnskapen i utøvelse av yrkesrollen for å sikre forsvarlig helsehjelp
Undervisnings- og læringsformer
- Ressursforelesninger, gruppearbeid med caseløsning, simulering, ferdighetstrening og kritisk refleksjon, refleksjonsgruppe, selvstudie
- Veiledet praksis
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Annet - spesifiser i kommentarfeltet
- Antall arbeidskrav: 1
- Påkrevde arbeidskrav: 1
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: •Individuelt skriftlig arbeidskrav: Godkjent før klinisk praksis.
Eksamen
- Vurderingsform: Kliniske studier
- Andel: %
- Varighet: -
- Gruppering: -
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: -