Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Signe Gunn Julnes
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

AKS706 Kunnskapsbasert fagutvikling, tjeneste-forbedring og innovasjon (Vår 2022)

Om emnet

Emnet skal gi studenten inngående kunnskap om endringsteori, endringsledelse og implementeringsteori, samt hvordan involvere pasient/bruker- og pårørende i forskning og/eller kvalitetsforbedringsarbeid. Sentralt i emnet er tema som faglig ledelse, vurdering av pasientsikkerhet, bruk av velferdsteknologi og medisinsk teknisk-utsyr, samt relevante metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring, innovasjon og forskning.

 

Sammen med AKS 700 – 705 legger emnet grunnlag for at studenten kan analysere faglige og etiske problemstillinger innenfor eget fagområde, samt identifisere-, initiere-, lede- og/eller delta i kvalitetsforbedringsarbeid på egen arbeidsplass

Tema

Helsepolitikk, ressurser og prioritering:

  • Lovverk og styringsdokumenter

  • Ressurser, prioritering og nytenkning

 

Faglig ledelse

  • Ansvar, makt og myndighet

  • Kunnskapsbasert fagutvikling

  • Kvalitetsarbeid, pasientsikkerhet og veiledning

 

Endringsarbeid, nytenkning og kvalitetsarbeid i klinisk praksis:

  • Pasient/bruker- og pårørendemedvirkning

  • Endringsteori og endringsledelse

  • Metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon

  • Implementeringsteori

 

Dialogen som redskap for å fremme samarbeid og samhandling

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter fullført emne forventes det at kandidaten har:

  • Har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser

  • Inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap på individ og systemnivå

  • Har inngående kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid

  • Inngående kunnskap om prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte og tilgjengelige ressurser

 

Ferdigheter

Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:

  • Anvende relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og kvalitetsforbedringsarbeid

  • Kan anvende relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenesten

  • Kan gjennomføre utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap, bruker- og erfaringskunnskap

Generell kompetanse

Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:

  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå kvalitet på helsetjenesten

  • Delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å bedre kommunale helse- og omsorgstjenester til pasienter/brukere

  • Vurdere og bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig, og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient/bruker og pårørende

  • Kommunisere om utfordringer knyttet til prioritering av helsehjelp, i forhold tilgjengelige ressurser og nytteverdi av fagutvikling

Undervisnings- og læringsformer

  • Ressursforelesninger og gruppearbeid

Eksamen

  • Hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter

  • Tema for hjemmeeksamen er kvalitetsforbedring, og innholdet skal knyttes til kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon

  • Bestått/ikke bestått

Pensum

Det er utarbeidet pensumlitteratur til de ulike emnene. Pensum oppdateres fortløpende, og publiseres i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. nov. 2020 22:22:11