Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Karl Yngvar Dale
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
MHS700 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode, fordypningsdel (Høst 2023)
Om emnet
egnede metoder som kan brukes i forskning og klinisk virksomhet og de skal kunne tilegne seg kunnskap om vitenskapelige metoder som gjør dem i stand til å gjennomføre eget vitenskapelig arbeid. Det gis en fordypning i både kvalitative og kvantitative metoder.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskaper
-
ha avansert kunnskap om hoved-posisjoner innen vitenskapsteori
-
ha inngående kunnskap om forskningsetikk
-
ha inngående kunnskap om forskningsdesign og metode
Ferdigheter
-
kunne anvende relevante forskningsdesign og metoder for datainnsamling
-
kunne analysere kvalitative og kvantitative data
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig publisering
Generell kompetanse
-
kunne forstå og anvende sentral vitenskapsteoretisk kunnskap
-
kunne anvende kvalitative eller kvantitative forskningsmetoder
-
kunne gjøre etiske refleksjoner og analyser av forskning og kunnskapsformidling
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledet gruppearbeid ("workshops") og selvstudium.
Eksamen
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen - innlevering 14. desember 2022.
-
Varighet: 1 Semester
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
-
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
-
Kommentar: REFLEKSJONSNOTAT INNEN VITENSKAPSTEORI OG METODE
Refleksjonsnotatet utformes med utgangspunkt i følgende oppgavetekst -
1) Drøft hva som er gode normer for vitenskapelig praksis.
2) I all forskning er reliabilitet/refleksivitet/relevans og validitet/gyldighet en utfordring.
Drøft denne utfordringen i relasjon til ditt eget prosjekt.
Omfang: Notatet skal ikke overstige 3000 ord.