Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Atle Ødegård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
MHS705 Samarbeidsdrevet innovasjon (Vår 2023)
Om emnet
Vi er inne i en rivende utvikling hvor helse- og velferdssektoren skal møte et betydelig politisk påtrykk for å oppnå endring og nytenking. Emnet har som overordnet målsetning å bidra til økt kunnskap om samarbeidsdrevet innovasjon. Tverrprofesjonelt samarbeid og samskaping (co-creation) er sentrale begreper her, som begge bygger på antagelsen om at nyskaping først og fremst kan skje når flere samarbeider om løsningene. Samskaping er lansert som visjon for å oppnå nyskapende samspill mellom tjenester, innbyggere og brukere. Det kan bl. a innebære å bryte ned grenser. Innovasjon er i seg selv et konsept som blant annet forutsetter vilje til å gå utover profesjonsdomener, noe som gjør tverrprofesjonelt samarbeid spesielt viktig. Studentene bli presentert for ulike, men relaterte teorier og forskning, som i stor grad bygger på en relasjonell forståelse av innovasjon. Ledelse av tverrprofesjonelle samarbeid og innovasjon står sentralt i emnets tematikk.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Emnet inngår i Master i helseledelse.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
-
Har avansert kunnskap innenfor fagområdet (begrepet og fenomenet innovasjon)
-
Har avansert kunnskap om fenomenene sosial innovasjon og samarbeidsdrevet innovasjon
-
Har kunnskap om eksempler på innovasjon i helse- og sosialtjenesten
-
Har kunnskap om sentrale teorier om innovasjon
-
Har avansert kunnskap om hva som hemmer og fremmer tverrprofesjonelt samarbeid.
-
Kan gjøre rede for ledelsesperspektivet i den tverrprofesjonelle samordningen av helsetjenester og hvordan dette kan virke inn på muligheter for innovasjon.
-
Kan gi eksempler på innovasjon og tjenesteutvikling i et tverrprofesjonelt perspektiv.
Ferdigheter
-
Kan anvende teoretisk innsikt og forskningsbasert kunnskap innen samarbeidsdrevet innovasjon
-
Kan vurdere ledelsens betydning for sosial innovasjon i helse- og sosialtjenestene
-
Kan analysere hvilke faktorer som hemmer og fremmer samarbeidsdrevet innovasjon i helse- og sosialtjenestene, med særlig vekt på tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
-
Er bevisst på å anvende kunnskap om samarbeidsdrevet innovasjon i helse- og sosialtjenestene
-
Kan bidra til nytenkning og samarbeidsdrevne innovasjonsprosesser
Undervisnings- og læringsformer
Varierte og studentaktive læringsformer blir vektlagt med veksling mellom dialogbasert undervisning og diskusjoner, der også refleksjoner med utgangspunkt i studentenes erfaringer skal bidra til gjensidig læring. Undervisningen er samlingsbasert med 2 x 2 dager over et halvt semester. Undervisning foregår i Ålesund.
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100 %%
- Varighet: uker
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
- Hjelpemidler:
Pensum
Pensumoversikt