Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Ingunn Pernille Mundal
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
DRHS901 Fordypning i kvantitativ forskningsmetode og mixed methods (Høst 2024)
Om emnet
Mål og innhold:
Hovedfokus er å gi kandidatene anvendt kunnskap i multivariate måle- og analysemetoder. Utvalget av kvantitative metoder som dekkes vil forankre emnet i studieprofilen gjennom at metodene tar utgangspunkt i hvordan en kan systematisere empirisk kunnskap om psykososiale hjelperelasjoner. Emnet skal også gi metodekunnskap som er innrettet på nytten av å kombinere kvantitativ og kvalitativ metode ("mixed methods"), og å bruke multivariate metoder i utforming og gjennomføring av forskningsdesign.
De statistiske metodene er valgt fordi de er relevante i forhold til et bredt spekter av forsknings design.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Statistikk på masternivå
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne har kandidatene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
skal kunne forstå sammenhengen mellom eksisterende kunnskapsnivå innen det aktuelle forskningsområdet, forskningsmål og valg av forskningsmetode
skal kunne forstå sterke sider og begrensninger knyttet til disse multivariate forskningsmetodene: lineær og logistisk regresjon, survival analyser og faktor analyser
skal kunne identifisere eksisterende kunnskapsnivå innen et aktuelt forskningsområde ved hjelp av systematisk litteratur review og meta-analyse metodikk
Ferdigheter
skal kunne anvende de nevnte multivariate forskningsmetodene, systematisk litteraturstudie og meta-analyse metodikk
skal kunne se synergieffekter av og kunne bruke kombinasjoner av kvantitative og kvalitative design (mixed methods)
skal kunne utforme forskningsdesign med utgangspunkt i de nevnte multivariate forskningsmetodene
Generell kompetanse
skal ha innsikt i muligheter og begrensninger i kvantitative tilnærminger i helse- og sosialfaglig forskning
Profilforankring:
Utvalget av metoder som dekkes vil forankre emnet i studiets profil gjennom at metodene tar utgangspunkt i hvordan en kan samle, systematisere og analysere empiriske data knyttet til psykososiale hjelperelasjoner. Det vil bli lagt vekt på å bruke forskningsdata og forskningsillustrasjoner fra helse- og sosialfaglig praksis i undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning og bruk av PC lab
Emnet organiseres som en tredagers samling. Arbeids- og undervisningsformer vil hovedsakelig bestå av innføringsforelesninger, bruk av statistiske analyser i PC lab og individuelle hjemmeoppgaver.
Eksamen
-
Emnet krever godkjent individuell besvarelse av passeringsoppgave
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen.
-
Karakterskala: bestått / ikke bestått.
-
Intern sensor
Evaluering av emnet
Standard skjema