Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Aud Jorun Orøy
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

MAK760 Kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon (Vår 2024)

Om emnet

Emnet skal gi studenten inngående kunnskap om endringsteori og endringsledelse, implementeringsteori, samt involvering av pasient/bruker- og pårørende i forskning og/eller kvalitetsforbedringsarbeid. Sentralt i emnet er tema som faglig ledelse, tverrprofesjonelt samarbeid, vurdering av pasientsikkerhet, bruk av velferdsteknologi og medisinsk teknisk-utsyr, samt relevante metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring, innovasjon og forskning.

Sammen med MAK 700 – 750 legger emnet grunnlag for at studenten kan analysere faglige og etiske problemstillinger innenfor eget fagområde, samt identifisere-, initiere til kvalitetsforbedringsarbeid på egen arbeidsplass. Det er lagt inn 21,5 t observasjonspraksis på eget praksissted knyttet til eksamen MAKS 760.  

Tema

Helsepolitikk, ressurser og prioritering: 

  • Lovverk og styringsdokumenter
  • Ressurser, prioritering og nytenkning

Faglig ledelse

  • Ansvar, makt, myndighet og kultur
  • Kunnskapsbasert fagutvikling
  • Kvalitetsarbeid, pasientsikkerhet og veiledning 

Endringsarbeid, nytenkning og kvalitetsarbeid i klinisk praksis:

  • Pasient/bruker- og pårørendemedvirkning
  • Endringsteori og endringsledelse
  • Metoder for kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon 
  • Implementeringsteori

Dialogen som redskap for å fremme samarbeid og samhandling

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

MAK 700 Avansert klinisk allmennsykepleie- kunnskapsgrunnlag i et sykepleie- og samfunnsvitenskapelig perspektiv

MAK 710 Patofysiologi ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer

MAK 720 Farmakologi og medikamentell behandling ved akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer   

MAK 730 Helsehistorie og avansert klinisk helsevurdering

MAK 740 Akutte, ustabile og uavklarte kliniske situasjoner, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp + klinisk praksis

MAK 750 Helsefremming, forebygging og rehabilitering, samt faglig ledelse og  koordinering i pasientforløp + klinisk praksis

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter fullført emne forventes det at kandidaten har:

  • Har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
  • Har inngående kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utvikling og forbedringsarbeid
  • Inngående kunnskap om prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte og tilgjengelige ressurser

Ferdigheter

Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:

  • Anvende relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og kvalitetsforbedringsarbeid
  • Kan anvende relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenesten
  • Kan gjennomføre utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap, bruker- og erfaringskunnskap

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne forventes det at kandidaten kan:

  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå kvalitet på helsetjenesten
  • Analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å bedre kommunale helse- og omsorgstjenester til pasienter/brukere
  • Vurdere og bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig, og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient/bruker og pårørende
  • Kommunisere om utfordringer knyttet til prioritering av helsehjelp, i forhold tilgjengelige ressurser og nytteverdi av fagutvikling

Undervisnings- og læringsformer

Ressursforelesninger og gruppearbeid.

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen
  • Andel: %
  • Varighet: 2 uker
  • Gruppering: Gruppe
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler

Evaluering av emnet

Evaluering i Canvas.

Pensum

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 00:21:11