Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for logistikk
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

LOG796 Innkjøp og lagerstyring for helsesektoren (Høst 2024)

Om emnet

Dette emnet tilbyr avansert kunnskap og ferdigheter i innkjøps- og forsyningskjedeledelse spesifikt rettet mot helsevesenet. Det vil dekke:

  • Teoretiske grunnlag og praktiske strategier for effektiv innkjøpsledelse og anskaffelsesprosess

  • Teknologiske aspekter som ERP-systemer og AI anvendt for lagerstyring

  • Prosjektledelse med søkelys på innkjøp

  • Prinsipper for lagerstyring, inkludert DuPont-modellen

  • Case-studier

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Emnet inngår i erfaringsbasert mastergrad i helselogistikk

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentens Læringsutbytte

Kunnskap

  • Avansert kunnskap om utfordringer og muligheter i innkjøpsledelse og lagerstyring i helsesektoren

  • Inngående kunnskap om strategiske metoder for kostnadseffektive innkjøpsbeslutninger

  • Avansert kunnskap om teknologiske løsninger i innkjøpsprosesser og lagerstyring

  • Kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

 

Ferdigheter

  • Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

  • Anvende strategiske metoder i innkjøp av produkter og tjenester i helsesektoren

  • Analysere og vurdere teknologiske løsninger for innkjøpsprosesser og lagerstyring

  • Identifisere og forstå juridiske aspekter ved innkjøp

  • Anvende etiske- og bærekraftige prinsipper i praksis

 

Generell Kompetanse

  • Analysere relevante problemstillinger i innkjøpsledelse for helsesektoren

  • Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • Kommunisere faglige problemstillinger knyttet til innkjøp og lagerstyring

  • Bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Case/ oppgaver

  • Gruppediskusjoner

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)

  • Antall arbeidskrav: 2

  • Påkrevde arbeidskrav: 2

  • Kommentar: Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav må utføres i samme semester som emnet foreleses og gir da tilgang til ordinær eksamen. Godkjente arbeidskrav gir også tilgang til første” Ny og utsatt eksamen” dersom slik eksamen arrangeres. Arbeidskrav er ikke gyldige lenger fram i tid. Det betyr at studenter som tar emnet på nytt, må gjøre obligatorisk arbeidskrav på nytt.

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen, individuell eller gruppe

  • Andel: 100%

  • Gruppering: Individuell eller gruppe

  • Karakterskala: Bokstavkarakterer

  • Hjelpemidler: [TBA - To Be Announced]

Pensum

Pensumlitteratur vil bli angitt ved semesterstart

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 14. mai 2024 09:21:33