Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Roar Lervik
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

ADM300 Foretaksstrategi (Høst 2018)

Om emnet

Foretaksstrategi handler om strategiprosessen i organisasjoner fra idé til iverksetting. Emnet inneholder:

  • historisk utvikling av strategifaget
  • utforming av visjon, forretningside og mål
  • strategisk analyse, herunder analyse av interne og eksterne faktorer
  • utvikling av strategi innen de fleste områder av et selskap
  • strategiske valg, implementering og kontroll

I tillegg gjennomgås økonomisk organisasjonsteori, herunder prinsipal-agentteori og transaksjonsteori.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Ingen spesielle

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal ved fullført emne:

  • ha fått forståelse for strategiske problemstillinger i bedrifter og organisasjoner
  • ha oversikt over teorier og og metoder som anvendes til strategisk analyse
  • kjenne til hovedelementene i en forretningsplan, og hvilke analyser som ligger til grunn for denne
  • ha fått god forståelse for bedrifters konkurransesituasjon

Undervisnings- og læringsformer

2 timer forelesning per uke 

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen
  • Andel: 100%
  • Varighet: -
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler

Pensum

Klikk her for pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. aug. 2019 12:32:42