Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Geir Arne Svenning
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
BØK411 Innovasjon og entreprenørskap (Vår 2019)
Om emnet
I dette emnet vil man gjøre et dypdykk i design thinking en empatidrevet, menneskesentrert, og hurtig prototype-drevet innovasjonsmetode. Design thinking brukes for å takle utfordringer forbundet med utvikling av nye produkter, teknologisk innovasjon, tjenester, forretningsmodeller, brukeropplevelser, prosesser og/eller systemer. Hovedmålet med kurset er å gjøre studenter i stand til å drive idegenerering, starte, kjøre og fullføre innovasjonsprosjekter som har signifikant og meningsfull innvirkning for pionerende organisasjoner og industrier. Kurset omfatter intensive økter med hvordan finne behov, empati, observasjon, dypdykk, brain-/bodystorming, idegenerering og hurtig prototyping sammen med utvikling av forretningsmodeller alt i kontekst av å skulle takle banebrytende utfordringer og løse strategiske mål i bedrifter. Kurset vil også inneholde læring om hva som viktig ved oppstart av egen bedrift.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Bachelor i økonomi og administrasjon
- Emnestudenter
- Bachelor i Sport Management (idrettsledelse)
- Bachelor i juss og administrasjon
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ADM411 – Innovasjon og entreprenørskap | 7.5 |
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskap:
- lære å tilnærme seg utfordringer relatert til innovasjon fra et humansentrisk perspektiv
- oppnå en forståelse for at de beste innovasjoner vanligvis er de som tar hensyn til dype menneskelige behov som springer ut ifra mening og menneskelige erfaringer
- lære at en tverrfaglig tilnærming til innovasjon er en effektiv måte å innlemme perspektiver fra mange forskjellige typer mennesker, og at mangfold er nøkkelen til utviklingen av kontinuerlige, og radikale innovasjoner
- erfare betydningen av å bruke et prototype-tankesett som et virkemiddel for å oppnå innovasjon; hvor gjentakelser, prøving og feiling, og til og med fiasko, er verdifulle deler av den kreativ læringsprosessen
- lære å utvikle en forretningsmodell og vil få basiskunnskap om hva som er viktig ved oppstart av egen bedrift
Ferdigheter:
- gjøre bruk av etnografisk metode, være i stand til å føle, ha empati og forstå behovet til en bred gruppe av interessenter.
- være i stand til å definere og redefinere innovasjonsutfordringer ved å stille de riktige spørsmålene, og ikke nødvendigvis fokusere på de riktige svarene
- være i stand til å utvikle mange kreative ideer gjennom strukturerte idédugnader
- være i stand til å utvikle raske prototyper for å bringe sine ideer til realitet så fort som mulig, og dermed kunne få tilbakemeldinger
- skal kunne utvikle en forretningsmodell for hvordan ta en løsning ut i markedet
Generell kompetanse:
- få en større kunnskap til å håndtere tvetydighet og usikkerhet i sine profesjonelle og personlige liv
- lære å jobbe med mange forskjellige mennesker i et høyt tempo, innenfor dynamiske og tverrfaglige grupper
- få kompetanse til å tilnærme seg mange forskjellige problemer og utfordringer med en åpen, kreativ, empatisk, og prototype-drevet tenkemåte
Undervisnings- og læringsformer
3 timer forelesning pr uke
Vi vil ta i bruk den siste prosjekt- og problembaserte lærings-pedagogikken, med faktiske utfordringer fra hverdagen, storytelling/storydoing, soft prototyping, og iterative metoder. Kurset vil bli holdt i Protomore laben hos Protomore Kunnskapspark og studentene vil ha tilgang til laben etter undervisningen er ferdig på undervisningsdagene.
Vurderingen i kurset vil fokusere mye på design-thinking-prosessen, den innsikten man har fått og de ferdighetene man har lært underveis i semesteret. Kvaliteten og relevansen til de ferdige prototypene vil ikke bli eneste fokus.
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 40%
- Varighet: -
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 40%
- Varighet: -
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 20%
- Varighet: -
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler