Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Ole Martin Kleivenes
- Geir Oterhals
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
IDR310 Prestasjonspsykologi (Vår 2024)
Om emnet
Studenten gis en innføring i teorier og prinsipper knyttet til selvtillit, selvregulering, 'goal-setting', motivasjon, gruppedynamikk, læring og ferdighetsutvikling. Det fokuseres på hvordan en tilrettelegger for prosesser som kan fremme langsiktig prestasjonsutvikling på individ og gruppenivå.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Bachelor i logistikk og SCM
- Bachelor i økonomi og administrasjon
- Årsstudium i idrett og Adventure
- Emnestudenter
- Bachelor i Sport Management (idrettsledelse)
Forkunnskapskrav
Ingen
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskap
- kunne forklare sentrale psykologiske begreper relatert til prestasjonsutvikling i idrett på individuelt- og gruppenivå
- kunne forklare hvordan ulike former for instruksjon, veiledning og coaching kan anvendes for å fremme prestasjonsutvikling innen idrett
- kunne evaluere og kritisk analysere modeller for prestasjonsutvikling i idrett og hvordan disse tilrettelegger for læring.
Ferdigheter
- anvende teorier og prinsipper fra emnet for å bedre egne prestasjoner
- gjenkjenne god praksis ut i fra idrettspsykologiske prinsipper, og forstå hvilke effekt ulike tiltak kan ha på prestasjonsutvikling
- anvende gruppeprosesser som leder mot prestasjonsutvikling
- identifisere god praksis for langsiktig utvikling av ferdigheter på organisasjons- og lagnivå
Generell kunnskap
- Dette emnet er del av gjennomgående læringstråder om forskning, personlig utvikling og arbeid i team i bachelorprogrammet i Sport Management. Se programbeskrivelsen for en beskrivelse av trådene.
Undervisnings- og læringsformer
Fire timer forelesning pr uke (ca). Læringsaktiviteter gjennom semesteret som inneholder undervisning, gruppearbeid, gruppeinnleveringer og gruppepresentasjoner.
Forelesninger, studentaktiv læringsform, selvstudier, gruppearbeid, veiledning, database-/ internettsøk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 4
- Påkrevde arbeidskrav: 4
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Fire oppgaver: Én gruppeoppgave (teoretisk bakgrunn) og tre individuelle oppgaver (lage mål-/strategiplan, ukentlig logg og sluttevaluering).
Eksamen
- Vurderingsform: Skoleeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 4 timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
- Hjelpemidler: Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat