-
-
Hopen, Camilla; Gerd Hilde, Lunde; Westergård, Britt-Evy; Østby, May & V. Hubertus, Anne-Marit
(2023).
RESEARCH METHOD in Research course for persons with intellectual disabilities in Norway .
-
Myren, Gunn Eva Solum; Larsen, Caroline; Østby, May & Gladsø, Tine
(2023).
Studenter, korona og fritid
.
-
-
Witsø, Aud Elisabeth; Aasen, Sylvia; Bjørkmo, Petter; Fuglesang, Sigrid & Østby, May
(2023).
How to present research, «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway - No. 7 .
-
Paluga, Peter; Østby, May; Fjermestad, Jeanette; Haaland, Hilde & Midtsundstad, Anders
(2023).
Why should people with intellectual disabilities participate in research? - «Research course for persons with intellectual disabilities» in Norway – No. 2.
-
Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May
(2023).
Personer med utviklingshemming må inkluderes i forskning, undervisning og tjenesteutvikling.
-
Østby, May; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Aarlie, Hege ; Bromstad, Thrine Marie Nøst & Werner, Guro Fiskergård
(2023).
NOREC-prosjektet i Arusha, Tanzania.
[Internet].
vernepleier.no.
-
Østby, May & Bakken, Hege
(2023).
Involving people with intellectual disabilities in research.
-
Myren, Gunn Eva Solum; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Gladsø, Tine; Larsen, Caroline & Østby, May
(2023).
How to discuss results in research? .
-
Østby, May; Bakken, Hege; Bjørkmo, Petter; Fløan, Lisa Malin Kleven; Fjermestad, Jeanette & Gladsø, Tine
[Show all 24 contributors for this article]
(2023).
Co-creating a research course for persons with intellectual disabilities in Norway an inclusive research project. This poster is part of «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No. 1.
-
Megrund, Kari; Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik & Østby, May
(2023).
How to analyse data: This poster is part of the project «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No.5.
-
Østby, May
(2023).
Sosialarbeiderpodden E13 Fjorårets vinner av Sosialarbeiderprisen.
[Internet].
https://shows.acast.com/sosialarbeiderpodden/episodes/63f5f9.
-
Østby, May
(2023).
Brukermedvirkning og inkluderende forskning.
-
Østby, May
(2023).
Brukermedvirkning i tjenesteutvikling og forskning.
-
Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Hopen, Camilla; Kongsmo, Tom Remi & Hege, Bakken
(2022).
Deltakelse må være på ordentlig! Inkluderende forskning - hva, hvordan og hvorfor?
-
Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik; Megrund, Kari & Østby, May
(2022).
Vi må analysere når vi forsker.
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
p. 40–47.
-
Midtsundstad, Anders & Østby, May
(2022).
Leder til temanummer: Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming.
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
p. 1–2.
-
Østby, May
(2022).
Hva er inkluderende forskning?
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
p. 8–15.
-
Østby, May
(2022).
Hva er kjernen i en profesjonell hjelperrolle? Kjernerollemodellen.
-
Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Hopen, Camilla & Kongsmo, Tom Remi
(2022).
Deltakelse må være på ordentlig! Inkluderende forskning - hva, hvordan og hvorfor?
-
Østby, May
(2022).
Forskning sammen med personer med utviklingshemming.
-
-
-
-
Bredvold, Ann Merethe; Bruun, Frank Jarle; Chalachanova, Anna; Kongsmo, Tom Remi; Megrund, Kari & Myren, Gunn Eva Solum
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Digital utvikling, men begrenset mulighet for utviklingshemmede!
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
-
Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Bakken, Hege
(2022).
Personer med utviklingshemming og deres erfaringer med velferdsteknologi.
-
-
Westergård, Britt-Evy; Bruun, Frank Jarle; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Myren, Gunn Eva Solum & Bredvold, Ann Merethe
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Digital utvikling – ikke for dem med utviklingshemning?
Tønsbergs blad.
-
Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Werner, Guro Fiskergård & Bakken, Hege
(2021).
Det handler om å få inn andre holdninger : Ole Magnus Oterhals - 10 år som timelærer ved Høgskolen i Molde.
[Internet].
vernepleier.no.
Show summary
September 2011, ble Ole Magnus Oterhals ansatt som timelærer ved Vernepleierutdanninga i Molde. Han startet med undervisning i to tema, etterhvert har han utvidet til også å undervise ved sykepleierutdanninga og videreutdanning i habilitering og miljøarbeid.
Ole Magnus Oterhals sine bidrag har vært og er svært viktige, og vi feirer dette med en film. Den består av 5 deler.
Først en kort introduksjon ved May Østby, så hoveddelen som er en samtale mellom Oterhals og Østby. Så kommer Guro Fiskergård Werner og Hege Bakken som forteller om hvordan de har samarbeidet med Oterhals. Til slutt en begrunnelse for hvorfor vi må invitere inn de det gjelder i undervisningen.
-
Østby, May
(2021).
Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming. Hva, hvorfor og hvordan? .
-
Østby, May
(2021).
Erfaringer fra 5 år med Nettverk for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming .
-
Østby, May
(2021).
Prosjektdeltaker-/forskerkurs for personer med utviklingshemming. Et prosjekt hvor personer med utviklingshemming er medforskere.
-
Østby, May
(2021).
#54 May Østby – Kjerneroller, hjelperollen, medforskere og litt til…..
[Internet].
Vernepleierpodden.
-
Østby, May
(2021).
Forskerforkost: Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming, hva, hvordan og hvorfor? 10 års opplevelser, erfaringer og utfordringer fra forskningsprosjekt hvor personer med utviklingshemming har vært medforskere.
-
Østby, May
(2021).
Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming, hva, hvordan og hvorfor?10 års opplevelser, erfaringer og utfordringer fra forskningsprosjekt hvor personer med utviklingshemming har vært medforskere.
-
Østby, May & Arnhøy, Britt
(2021).
Inkludert i forskningen.
[Journal].
Handikappnytt.
-
Witsø, Aud Elisabeth; Aasen, Sylvia; Bjørkmo, Petter & Østby, May
(2021).
Erfaringer med å gjennomføre digitale forskerkurs for personer med utviklingshemming.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
Trues yrkesidentiteten for helse- og sosialarbeidere?
Tidens Krav.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
En truet yrkesidentitet?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
p. 34–35.
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2021).
En truet yrkesidentitet?
Moss Avis.
-
Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Førland, Oddvar & Pileberg, Silje
(2021).
Lettlest = best lest.
[Business/trade/industry journal].
Forskningsetikk.
Show summary
En vitenskapelig artikkel med lettlestdel ble på kort tid den mest populære forskningsartikkelen på publiseringsplattformen Idunn.
-
Oterhals, Ole Magnus; Oterhals, Kirsti Moe; Oterhals, Oddmund; Østby, May & Hagen, Rigmor Sjaastad
(2021).
Det verste jeg vet er å bli behandlet som et barn.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke.
-
-
-
Ødegård, Atle; Østby, May & Brask, Ole David
(2020).
Kjerneroller.
-
Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Chalachanova, Anna; Askheim, Ole Petter & Pileberg, Silje
(2019).
Kan han gjere forskinga rikare?
[Business/trade/industry journal].
Forskningsetikk.
-
-
-
Østby, May
(2019).
Kan HAN gjere forskninga rikare? .
[Business/trade/industry journal].
Forskningsetikk.
-
Østby, May
(2019).
"Ambassadør for inkludering".
[Journal].
Fontene forskning.
-
Werner, Guro Fiskergård; Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Haugenes, Marit & Sten, Magnus
[Show all 7 contributors for this article]
(2019).
Det er viktig å bestemme selv! En undersøkelse om hva som er viktig å bestemme selv. .
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
65(6),
p. 12–21.
-
Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Haugenes, Marit; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus
(2019).
Hva vet vi om selvbestemmelse - funn fra prosjektet "Slik vil jeg ha det!".
-
Søderstrøm, Sylvia; Bakken, Hege & Østby, May
(2019).
Bruk av Memoplanner gir økt deltakelse og selvbestemmelse blant personer med uviklingshemming.
-
Bakken, Hege; Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling
(2019).
Brukernes erfaringer og vurderinger av velferdsteknologi.
-
Østby, May & Oterhals, Ole Magnus
(2019).
Prosjektet "Jeg kan!"- Velferdsteknologi: teknologiske hjelpemidler for personer med utviklingshemming. .
-
Østby, May; Bakken, Hege & Oterhals, Ole Magnus
(2019).
Medforskning - Slik jobbet vi sammen i prosjektet "Jeg kan!".
-
Østby, May; Haugenes, Marit; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus
(2019).
Mitt hjem - Min arbeidsplass.
-
Østby, May & Haugenes, Marit
(2019).
Forskerskolen.
-
Østby, May & Haugenes, Marit
(2019).
Sluttord: Hva nå? : implikasjon for videre arbeid.
In Østby, May & Haugenes, Marit (Ed.),
Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031293.
p. 197–202.
-
Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla
[Show all 7 contributors for this article]
(2019).
"Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : innledning.
In Østby, May & Haugenes, Marit (Ed.),
Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031293.
p. 65–67.
-
-
Bakken, Hege; Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling
(2018).
Bruk av velferdsteknologi i "Jeg kan!-prosjektet". Hva synes brukerne selv om hjelpemidlene sine? Hva bruker de dem til?
-
Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus
(2018).
Slik vil jeg ha det! Selvhevdelse og selvbestemmelse for mennesker med utviklingshemming. .
-
Østby, May; Haugenes, Marit & Witsø, Aud Elisabeth
(2018).
Inclusive research together with persons with ID – in a rights perspective.
-
Østby, May; Bakken, Hege & Oterhals, Ole Magnus
(2018).
Bruk av hjelpemidler/velferdsteknologi i prosjektet "Jeg kan!"Hva synes personer med utviklingshemming om hjelpemidlene sine? Hva bruker de dem til?
-
-
-
-
-
Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle
(2018).
Samfunnets hjelpere – ved en skillevei.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Østby, May; Bakken, Hege; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling
(2018).
Bruk av velferdsteknologi i prosjektet «Jeg kan!» Personer med utviklingshemming sine erfaringer.
-
Østby, May; Bakken, Hege; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling
(2018).
Metodologiske utfordringar ved intervju av personar med psykisk utviklingshemming og begrensa eller manglande talespråk.
-
Østby, May
(2018).
"Slik vil jeg ha det!" Fokus på økt selvbestemmelse og selvhevdelse.
-
Søderstrøm, Sylvia; Østby, May & Bakken, Hege
(2018).
Erfaringer med bruk av kognitive hjelpemidler i boligtjenester for utviklingshemmede.
-
Haugenes, Marit; Witsø, Aud Elisabeth & Østby, May
(2018).
Inkluderende forskning - fordi det er rett?
-
Ellingsen, Karl Elling; Bakken, Hege; Dahlen, Wenche Natland; Lungwitz, Dirk; Strand, Øivind & Søderstrøm, Sylvia
[Show all 7 contributors for this article]
(2019).
Velferdsteknologi i velferdstjenester til personer med utviklingshemming. En rapport fra forskningsprosjektet Jeg Kan! Livslange tjenester til personer med utviklingshemming .
Ålesund kommune.
-
Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Oterhals, Ole Magnus & Høgstøyl, Camilla Therese
(2018).
Lettlest versjon av rapport om tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming.
Statens Helsetilsyn.
ISSN 978-82-93595-08-3.
Show summary
Rapporten er en lettlest versjon av tilsynsrapport: Kommunale helse og omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemming. Statens Helsetilsyn ga oppdraget med å omforme rapporten til en lettlest versjon til de som er oppgitt som forfattere og er selv medforfattere.
-
-
Østby, May; Haugenes, Marit; Høgstøyl, Camilla; Oterhals, Ole Magnus; Sten, Magnus & Werner, Guro Fiskergård
[Show all 7 contributors for this article]
(2017).
Filmer til prosjektet "Slik vil jeg ha det". Ligger på NAKU: https://naku.no/kunnskapsbanken/e-læring-slik-vil-jeg-ha-det.
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) - Slik vil jeg ha det.