-
Hjelle, Harald Martin
(2024).
Sjø, veg og miljø - står gamle sannheter for fall?
-
Hjelle, Harald M.
(2023).
Klimaregnskapet for reisen til den nye buksa di Spiller det noen rolle om den neste buksa di reiser med bil eller båt?
-
Hjelle, Harald M.; Stene, Corinna; Stene, Kjell Petter & Hovde, Katharina
(2022).
Kritiserer kommunen: Dette er vondt.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke.
-
Hjelle, Harald M.
(2022).
Å navigere på shopping-havet Spiller det noen rolle om den neste buksa di reiser med bil eller båt?
-
Hjelle, Harald Martin
(2021).
Nullutslipp: Står sjøveien for fall?
Tidens Krav.
p. 8–9.
-
Hjelle, Harald M. & Bråthen, Svein
(2021).
Nullutslipp og selvkjøring : hvor går persontransportpolitikken?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
p. 22–23.
-
-
-
Hjelle, Harald M.
(2018).
Kostnads- og miljøgevinster ved smarte logistikkløsninger i Kina-Skandinavia-logistikken.
-
Halvorsen, Hanne Schander; Lauritzen, Kai Erik & Hjelle, Harald M.
(2018).
Vil kineserne satse på Raumabanen?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Hjelle, Harald M.
(2017).
Hvilken godstransport er mest miljøvennlig?
-
Lin, Ning & Hjelle, Harald M.
(2017).
CO2 EMISSIONS MITAGATION POTENTIAL OF BUYER CONSOLIDATION ACTIVITY AND RAIL-BASED INTERMODAL TRANSPORT IN THE CHINA-EUROPE CONTAINER SUPPLY CHAINS.
-
Lin, Ning; Hjelle, Harald M. & Bergqvist, Rickard Y
(2017).
Cost Saving Potential of Upstream Buyer Consolidation and Downstream Intermodal Rail-based Solutions in the China-Europe Container Trades.
-
Shaton, Katerina; Hervik, Arild & Hjelle, Harald M.
(2016).
Environmental Footprint of Gas Transportation: LNG vs. Pipeline.
-
Vingen, Anita & Hjelle, Harald M.
(2016).
Skoas reise og klimaavtrykk. Høgskolen i Molde forskar på potensialet for meir klimagunstig sjøkontainarfrakt for langreiste varer.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke.
-
Hjelle, Harald M.
(2016).
Dine skos miljøfotavtrykk kan bli mindre.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
p. 38–39.
-
Svindland, Morten; Monios, Jason & Hjelle, Harald M.
(2016).
Port Choice and the Evolution of Feeder Systems: the Case of Norway.
-
Lin, Ning; Hjelle, Harald M.; Cullinane, Kevin; Bergqvist, Rickard Y; Eidhammer, Olav & Wang, Yuhong
[Show all 8 contributors for this article]
(2016).
Potential Solutions to Upstream Buyer Consolidation
in the China-Europe Container Trades.
-
Lin, Ning; Hjelle, Harald M.; Cullinane, Kevin; Eidhammer, Olav; Bergqvist, Rickard Y & Wang, Yuhong
[Show all 8 contributors for this article]
(2016).
Upstream Buyer Consolidation and Downstream Short Sea Shipping in the Asia-Europe Sea Container Supply Chain
– An Exploratory Study.
-
Hjelle, Harald M.
(2016).
Hvilken godstransportform er mest miljøvennlig?
-
Hjelle, Harald M.
(2016).
Upresis diagnose gir feil medisin?
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Hjelle, Harald M.; Hoseth, Jan Arve & Langva, Nils Erik
(2015).
Varestrømmer fra Kina kan gi mer gods på kjøl.
[Business/trade/industry journal].
Logistikk & Ledelse.
-
Hjelle, Harald M.
(2015).
”Fra dampbåt til Møreaksen” – utvikling i lokal samferdsel etter krigen.
-
Hjelle, Harald M. & Bråthen, Svein
(2015).
Båt er ofte best, men laksen kjører lastebil.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
-
Hjelle, Harald M.
(2015).
Pollution or poor competitiveness - Short sea
shipping between the devil and the deep blue sea?
Early impacts of the new SECA regime for maritime transport.
-
Svindland, Morten & Hjelle, Harald M.
(2014).
The Comparative CO2 efficiency of short sea container transports.
-
Hjelle, Harald M.
(2014).
Inne i 17-åringens hode? Sjøfartens image og sjøfarten som karriereveg.
-
Hjelle, Harald M.
(2014).
Perceptions of shipping and strategies for improving its image.
-
-
-
-
-
-
-
-
Möller, Dietmar P. F.; Blümm, Clara; Hjelle, Harald M. & Pawlik, Thomas
(2012).
A simulation based analysis in offshore wind energy technology and services.
Show summary
The development of offshore wind energy in Northern European counties is based on about 20 implemented projects. At the end of 2020 it is expected to reach 7 Giga Watt (GW) in Europe. Today the market for on-shore wind turbines exceeds the offshore market in the EU but this will change. For offshore systems at first the right location in the sea bed has to be determined, thereafter the respective tripods and/or jackets are set depending in the depth of the water. If this has been finished the housing, the generators engines and the rotor blades are assembled. Due to rough environmen-tal conditions offshore systems are highly stressed. To analyze the impact of the rough environment on off-shore wind energy systems a physical mock up simula-tion environment based on a specific climate chamber can be used and/or the computational modeling and simulation approach with which different scenarios can be modeled and analyzed due to different environmental conditions for a long term period perspective.
-
Hjelle, Harald M.
(2012).
Do recruitment initiatives of the maritime industry communicate well with generation Y?
-
Hjelle, Harald M.
(2012).
Kompetanse avgjørende i tøffe tider.
Logistikk Nettverk.
p. 24–25.
-
Hjelle, Harald M.
(2012).
Om å undervise voksne som vil lære noe nytt.
-
Hjelle, Harald M.
(2011).
Miljøegenskaper ved uike transportløsninger - noen betraktninger ut fra konkrete case.
-
Hjelle, Harald Martin
(2011).
Deltar i stort EU-prosjekt.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke.
-
Hjelle, Harald Martin
(2011).
The comparative environmental performance of a modern short sea pallet liner operation with multiple port calls.
Show summary
Although the comparative environmental superiority of shipping services is beyond debate in the case of deep sea and bulk operations, the case for short sea shipping in a setting with small consignments and frequent port calls needs to be demonstrated relative to road transport alternatives. Although there is a relatively rich literature dealing with more general issues related to the environmental performance of shipping, the available empirical evidence, actually demonstrating how a modern maritime operation of this kind performs versus truck transport, is scarce. This article is based on detailed shipment level data from a current European operation combined with related data for fuel consumption and fuel types. The dataset enables the construction of a high quality origin-destination matrix of pallet-based shipments. Based on this matrix a comparative analysis of realistic scenarios comprising different land based and sea-based alternatives is conducted. The alternative scenarios illustrate how efficient such a maritime operation needs to be to constitute a greener mode of transport compared to the road alternatives. Maximizing the effective round-trip load factor in a multi-port setting like this is one of the key challenges of the maritime transport provider. The data suggest that realistic pallet-based short sea shipping operations may be superior to trucking alternatives when it comes to carbon emissions under given circumstances.
-
Bø, Ola & Hjelle, Harald Martin
(2011).
The coming of age of RFID in the supply network : a comparative case study.
Show summary
The two main categories of Automatic Identification (AutoID) technologies are bar
codes and Radio Frequency Identification (RFID). Bar codes have been used in
supply chains since the seventies and the newer application of bar codes for keeping
track of goods is ubiquitous in the courier and postal services. RFID is widely
regarded as a more promising technology than bar-codes, with many distinguishing
features potentially enabling more effective and efficient logistics. In spite of all the
interest in RFID technology apparent in the considerable literature treating it,
studies covering full implementations of RFID in real supply chains are still quite
scarce. This means that there is a need for studies that evaluate whether the RFID
technology lives up to the high expectations in a full scale implementation setting.
Identifying typical implementation problems of AutoID technologies applied to
supply chains and and proposing strategies for soliving them should be based on
studies like this. In particular studies comparing implementation experiences from
projects using RFID with corresponding experiences from implementation of bar
codes would be of interest to supply chain managers when making the crucial
decisions on what technology to embrace. This paper reports on an exploratory case
study comparing two real world cases where the two competing AutoID technologies
are being implemented in large scale track and trace systems in the supply chain:
one case using RFID and another case using bar codes to identify logistics units in
the upstream supply network for fish. The goal of the study is to answer the
following research questions: 1) How does RFID fare when compared to the
expectations and to the competing bar code technology, 2) What are the most
important features of RFID for track and trace, and 3) What were the problems
encountered during full scale implementation, and the corresponding solution
strategies employed. Based on interviews, document analysis and participant
observation, our findings are: 1) That RFID has a number of advantages in supply
chain AutoID applications, but that bar codes might prove a better choice in some
situations, and especially in supply chains with a low degree of control over
upstream actors and hence a low degree of standardization. 2) That only a small
proportion of the distinguishing features of RFID were actually used in the project
studied. 3) That goods identification might be a smaller problem than the electronic
exchange of information about the goods, and that using RFID as a data carrier might
not be the solution to that problem. 4) That it is possible to successfully implement
AutoID-based track and trace systems even in loosely coupled logistics networks, but
that such implementation requires long term, well managed efforts.
-
Hjelle, Harald M.
(2010).
The double load factor problem of ro-ro shipping.
-
Hjelle, Harald M. & Fridell, Erik
(2010).
When is short sea shipping environmentally competitive?
-
Hjelle, Harald Martin
(2010).
Midt-Norge ikke nok.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke - Næring, s. 10-11.
-
Hjelle, Harald Martin
(2010).
Pluss 10 mill. : budsjettstemning på Høgskolen i Molde.
[Newspaper].
Romsdals Budstikke, s. 8.
-
Hjelle, Harald Martin
(2010).
The environmental performance of alternative modes of freight transport.
Show summary
The old truth that maritime transport is the green mode may be challenged when applying realistic load factors for ro-ro shipping - and comparing it to modern road transport alternatives. Case study results and discussion of sector developments, policies and future potential for improvements.
-
Bø, Ola & Hjelle, Harald Martin
(2009).
Mapping information streams for TPL coordination.
In Hertz, Susanne (Eds.),
21st Annual NOFOMA Conference : Proceedings / editor: Susanne Hertz.
Jönköping International Business School.
ISSN 9789186345013.
p. 111–127.
Show summary
Purpose of this paper: Report results from research in a complex and dynamic TPL based supply network on the information streams used to coordinate logistics activities involving a substantial number of stakeholders, high uncertainty and narrow time windows. Design/methodology/approach: Explorative Case Study using observation, interviews and documents from the respective organizations. Findings: To handle the complexity, dynamicity, uncertainty, and time windows, personnel at different locations are involved in planning and re-planning activities where much labor is spent obtaining, corroborating and interpreting information from and in negotiation with multiple stakeholders. Low information stream quality, for example ambiguous, erroneous, stale or even unavailable information leads to several forms of waste. Research limitations/implications (if applicable): Research only covers one TPL-TPL dyad. Practical implications (if applicable): Informating the supply network to make rich, real time information sharing available can eliminate waste and make life easier for the personnel involved. A limited initiative for doing this is being implemented, and will probably improve the situation in some areas, but there are several barriers to further improvements. paper: Mapping information streams in a multi stakeholder TPL to TPL scenario What is original/value of paper: Mapping information streams in a multi stakeholder TPL to TPL scenario and showing how wastes can be caused by deficient information quality.
-
Hjelle, Harald Martin
(2009).
Hvilken godstransportform er mest miljøvennlig?
-
Bø, Ola & Hjelle, Harald Martin
(2009).
Mapping information streams for TPL coordination.
-
Hjelle, Harald Martin
(2008).
Road pricing - with European cases.
Show summary
A brief introduction to road pricing theory and recent European experiences. German and Swiss HGV toll. London Congestion Charging Scheme. Stockholm Congestion Pricing trial and implementation.
-
Bråthen, Svein; Hervik, Arild & Hjelle, Harald Martin
(2008).
Høyhastighet i Norge - en sporvogn til besvær? Del II.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
166(02.06.2008),
p. 31–31.
-
Bråthen, Svein; Hervik, Arild & Hjelle, Harald Martin
(2008).
Høyhastighet i Norge - en sporvogn til besvær? Del I.
Romsdals Budstikke..
ISSN 0806-5160.
166(31.05.2008),
p. 56–56.
-
Hjelle, Harald Martin; Hervik, Arild & Bråthen, Svein
(2008).
En sporvogn til besvær?
Sunnmørsposten.
ISSN 1503-9056.
126(30.04.2008).
-
Hjelle, Harald Martin
(2008).
Kan sjøtransporten tilfredsstille kravene til moderne logistikk?
-
Hjelle, Harald Martin
(2008).
Samferdselens eksterne kostnader.
-
Olsen, Kai A. & Hjelle, Harald Martin
(2007).
Den siste sjåfør.
Bergens Tidende.
ISSN 0804-8983.
141(27.07.2007).
-
Hjelle, Harald Martin
(2007).
Samferdselens eksterne kostnader.
-
Hjelle, Harald Martin
(2007).
Logistikktrender og sjøtransport - hummer og kanari?
-
-
Hjelle, Harald Martin
(2006).
Master i samferdsel : nytt utdanningstilbud.
[Newspaper].
Transportforum (5-2006).
-
Hjelle, Harald Martin
(2006).
Samarbeid i Norges ledende logistikkmiljø : Timpex og Høgskolen i Molde.
[Newspaper].
Timpex - Transportstyring (1-2006).
-
-
Hjelle, Harald Martin
(2006).
Marginalkostnadsprising for sjøtransport - status og forskningsmessige utfordringer.
-
Hjelle, Harald Martin
(2006).
Shipping & Logistics.
-
-
Hjelle, Harald Martin
(2004).
Estimating road wear costs on in-service roads.
Show summary
Marginal costs related to maintaining roads are, along with external time, accident and environmental costs, relevant for road pricing. This paper presents a new approach to estimating road wear costs where the observation units are in-service roads onthe Norwegian network of national roads, operating under normal traffic loads. The results of this "bottom-up" study suggest that the marginal traffic induced road wear is lower than anticipated in earlier studies based on allocated road maintenance accounts (top-down approach), and that these national roads may be so solid that there is no significant marginal impact from heavy axle loads. However, this effect may also be influenced by the frequent use of studded tyres on bare winter-roads in Norway. Applying the study results for estimating marginal road wear costs, makes this cost element seem rather insignificant compared to other dominating external costs related to congestion, accidents and environmental hazards.
-
Hjelle, Harald Martin
(2003).
Tunge biler sliter mindre på vegene enn tidligere antatt.
Samferdsel.
ISSN 0332-8988.
p. 24–26.
-
Hjelle, Harald M.; Lin, Ning; Bergqvist, Rickard Y; Eidhammer, Olav; Mangan, John & Yang, Zaili
[Show all 8 contributors for this article]
(2019).
Alternative supply chain designs for containerized cargo from China to peripheral regions in Europe : final report of the SeaConAZ project.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 978-82-7830-317-7.
Show summary
The Asia-Europe container trade is second only to the trans-Pacific trade in terms of volume transported. In the typical structure of the supply chains associated with the Asia to Europe inbound container trade, containers are stuffed in China, and the cargo is subsequently cross-docked at a major European logistics hub or a distribution center closer to the customer for further distribution to the final retailing points. However, this solution may not be optimal from the perspective of total logistics cost and CO2 emissions. Upstream buyer consolidation at the origin and/or a downstream intermodal system at the destination have been regarded as potential solutions that improve the performance of supply chains under certain circumstances. The present research identifies new supply chain solutions in sea-based China-Europe cargo flows. Based on the identified new solutions, the performance of potential solutions in terms of logistics cost and CO2 emissions can be compared with those of more traditional solutions, thus revealing under which circumstances the new solutions may be preferable. The core of this research is based on case studies obtained from Scandinavian chain retailers as well as a large number of interviews with central actors in the China-Europe trades, with particular focus on cargo-flows destined for peripheral regions of Europe, represented by Scandinavia and Ireland. The findings suggest that the solutions characterized by upstream buyer consolidation and a downstream rail-based or maritime feeder-based systems may have positive impacts on logistics cost and CO2 emissions. The analysis suggests that such new solutions might be desirable as an alternative to the usual arrangements in this China-Europe container trade, in particular in situations where there are limited order quantities from each vendor, there are many different vendors located within a confined geographical region in China, where total order volumes are big enough from one region in China to achieve a sufficient utilization of consolidated containers, where cargo is characterized by small units which are not palletized, where the final retailing points are far from Central-European logistics hubs, and where the majority of the importers’ cargo-flow is sourced in China.
-
-
Oterhals, Oddmund; Hjelle, Harald M.; Hervik, Arild & Bråthen, Svein
(2012).
Nyfrakt II : virkemidler for fornying av nærskipsflåten.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 978-82-7830-175-3.
Show summary
I dette delprosjektet av Ny Frakt II har en faggruppe sammensatt av forskere fra Høgskolen i
Molde og Møreforsking Molde vurdert noen sentrale problemstillinger knyttet til rammevilkår og
avgiftsstruktur for intermodale transporter, med vekt på situasjonen for nærskipsfarten. Status og
framtidig utvikling er belyst i samråd med en gruppe bransjefolk fra næring og myndigheter. Det
meste av innholdet i rapporten har vært bearbeidet i form av en workshop sammen med en bredt
sammensatt gruppe av fagfolk knyttet til næringen.
I første del av rapporten er gjeldende avgiftsregime og incentivordninger drøftet. Det er en
politisk målsetning å styrke nærskipsfarten men det er krevende å snu en utvikling der landbasert
transport vinner stadig mer terreng. Det henvises til at det i nasjonal transportplanlegging nå også
legges mer vekt på å integrere sjøveis transportløsninger, samt at næringsaktørene i større grad
har fått til samarbeid mellom en sammensatt gruppe aktører som påvirker sjøtransportutviklingen.
I rapporten diskuteres videre samfunnsøkonomiske aspekt, markedskarakteristika, incentivproblem
og koordineringsutfordringer. Gode nærskipsfartsløsninger vil kreve store investeringer i
infrastruktur på land – ikke minst for å utvikle effektive havneterminaler. Det er behov for å styrke
koordineringsleddet mellom vareeiere som etterspør transportløsninger og tilbudssiden som
tilbyr transportløsninger.
Til slutt i rapporten diskuteres miljøaspektet, potensialet og utfordringene for å oppnå lavere
miljøbelastning med mer sjøtransport.
-
Hjelle, Harald Martin & Bø, Ola
(2011).
Implementering av IT‐systemer i verdikjeden for frossen fisk : sluttrapport for FIESTA‐prosjektet.
Møreforsking Molde.
ISSN 9788278301609.
Show summary
Verdikjeden for frossen fisk har stått i fokus for FIESTA‐prosjektet. I denne sluttrapporten
fokuseres det på en beskrivelse av forskningsaktivitetene i prosjektet og de funn som er gjort
i prosjektet knyttet til effekter av implementering av IT‐systemer i verdikjeden, samt
relaterte aktiviteter. Prosjektet har vært tredelt: Første del har bestått i utviklingen av et
problembasert læringsopplegg knyttet til IT‐investeringer og effektivitet i verdikjeden
(FIESTA‐skolen). Andre del har vært utviklingen av nye integrerte IT‐verktøy for forbedring av
effektiviteten i verdikjeden for frossen fisk. Siste del har bestått i følgeforskning knyttet til
implementeringsprosesser i de deltakende bedriftene. Det har også vært gjennomført et
doktorgradsarbeid knyttet til prosjektet. I studien av implementeringsprosessene har man
blant annet sett at det finnes muligheter for å få til sporingsteknologiske framskritt uten at
man har verdikjeder med dominerende eller spesielt sterke aktører. De strategier og
virkemidler man har anvendt er analysert i prosjektet.
-
Hjelle, Harald Martin & Bø, Ola
(2011).
Sporbarhet, RFID og frossen fisk : om potensialet til innføring av RFID‐basert sporingsteknologi i forsyningskjeden for frossen fisk .
Møreforsking Molde.
ISSN 9788278301586.
Show summary
I denne rapporten presenteres status på RFID-teknologiens anvendelse på områder som
er relevante for verdikjeden for frossen fisk. Denne verdikjeden har stått i fokus for
FIESTA-prosjektet, og analysen som presenteres er basert dels på studier av hvordan
prosessene i denne verdikjeden fungerer og dels på kunnskap om RFID-systemer fra
litteratur og case-studier.
Implementeringen av RFID-løsninger i handelsnæringen har gått mye saktere enn
forutsatt, og selv om store amerikanske aktører har lagt mange ressurser i å få spredd
teknologien, venter en ennå på det store gjennombruddet.
I FIESTA-verdikjeden vurderes potensialet til innføringen av teknologien som størst nedstrøms i verdikjeden, men det gjenstår ennå utprøving av teknologien i de relevante
fysiske miljøene før en kan si noe om funksjonalitet og kostnader knyttet til
implementeringen. Mye stål i skipene,vannholdighet i produktene og tøffe klimatiske
forhold gir ekstra store teknologiske utfordringer i denne
verdikjeden.
-
Hjelle, Harald M.
(2010).
FIESTA-skolen : etterutdanning tett på egen verdikjede.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 978-82-7830-151-7.
Show summary
Fiesta-skolen er utviklet for at bedrifter som har logistikk som en sentral del av sin virksomhet skal kunne utvikle kompetansen til sine ansatte på en måte som oppfattes som relevant og nyttig både i relasjon til bedriftens egne strategiske målsettinger og den enkeltes arbeidsoppgaver. Pensum og undervisningsopplegg er derfor tett knyttet til en beskrivelse og analyse av egen verdikjede. I Fiesta-prosjektet er dette en verdikjede knyttet til eksport av frossen fisk, men opplegget kan med visse tilpasninger også anvendes på andre verdikjeder hvor tredjeparts logistikkaktører er sentrale, og spesielt der hvor håndtering av matvarer er sentralt. Denne rapporten presenterer innholdet i FIESTA-skolen, fakta om gjennomføringen, tilbakemeldinger fra deltakerne på opplegget, erfaringer gjort av kurslederne samt vurderinger knyttet til en videreutvikling av dette kursopplegget rettet inn mot andre relevante bedrifter.
-
-
Bråthen, Svein; Eriksen, Knut Sandberg; Hjelle, Harald Martin; Johansen, Steinar; Lillebakk, Leif Magne & Lyche, Lage
[Show all 8 contributors for this article]
(2006).
Samfunnsmessige analyser innen luftfart : del 2: eksempelsamling.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 82-7830-093-3.
Show summary
Denne rapporten er i to bind. Den gir et grunnlag for å gjennomføre samfunnsøkonomiske analyser og ringvirkningsanalyser av luftfartstiltak. Bind 1 gir en nokså grundig innføring i teori og metode, og den gir konkrete anbefalinger knyttet til hvordan slike analyser bør gjennomføres, knyttet opp til Finansdepartementets retningslinjer. Bind 2 er en eksempelsamling der 6 eksempler dekker en vesentlig del av de tiltakstyper som vil bli gjort til gjenstand for slike analyser. Arbeidet med veilederen og eksempelsamlingen har vært et samarbeid mellom Møreforsking Molde AS og Transportøkonomisk Institutt (TØI).
-
Hjelle, Harald Martin
(2006).
Sjøfart, marginale eksterne kostnader og avgifter : en vurdering av mulighetene for et mer effektivt avgiftsregime for sjøfarten.
Møreforsking Molde.
ISSN 978-82-7830-102-9.
Show summary
Eksterne marginale kostnader knytte til sjøtransport kan generelt være knyttet til bruk av farleden, bruk av lostjenester, bruk av havnetjenester, ulykkesriski, miljøskadelige utslipp til luft og vann og eventuelle køkostnader. De studiene som finnes tyder på at det er bruk av lostjenester og miljøskadelige utslipp til luft (og evt. vann) som representerer de vesentligste kostnadskomponentene knyttet til sjøfart i Europa. Generelt ser det i liten grad ut til å være særlige køkostnader på grunn av stor kapasitet både på farleder og i havner, og det regnes som sannsynlig at de eksterne ulykkeskostnadene er små. De fleste havner har så stor kapasitet at det ikke ser ut til å oppstå vesentlige køkostnader i havnene. I Europa er det heller ikke vesentlige køkostnader knyttet til farledene. I beregningen av de marginale eksterne kostnadene knyttet til skipsfart er de skyggeprisene en anvender på miljøskadelige utslipp svært avgjørende for kostnadsestimatene. Dette er hovedårsaken til at tidligere estimater fra Transportøkonomisk Institutt og Econ spriker temmelig mye, og at internasjonale estimater også varierer mye. Om en anvender de siste skyggeprisene på utslipp til luft, hentet fra det norske LEVE-prosjektet, eller fra det europeiske HEATCO-prosjektet havner estimerte marginale kostnader for godsbåter mellom tidligere beregninger utført av TØI og Econ. Dagens norske avgiftssystem er i liten grad utformet slik at de blir marginale i den forstand at de varierer med utseilt distanse. Det er kun avgiftene knyttet til drivstoff (CO2 og svovel), og den kommende NOx-avgiften som framstår som (indirekte) avhengige av utseilt distanse. Om vi sammenligner disse marginale avgiftene med beregnede marginale kostnader for skipsfart og for godsbiler (begge utenfor tettbygde strøk) tyder det på at de marginale avgiftene dekker henholdsvis 70% for en godsbåt og mellom 83% og 95% for godsbilene. Kostnadene vil være vesentlig høyere i tettbygde strøk, både for bil og båt. Disse beregningene gjelder da norsk innenlandsk skipsfart. Internasjonal skipsfart betaler verken CO2-, svovel- eller NOx-avgift.
-
Gullberg, Bjørn Olav; Halskau, Øyvind; Hjelle, Harald Martin; Oterhals, Oddmund & Rausand, Marvin
(2005).
Basis for internal logistics strategy study at Nyhamn.
Møreforsking Molde AS.
ISSN 0806-0789.
Show summary
KONFIDENSIELL
-
Hjelle, Harald Martin
(2004).
Marginale vegslitasjekostnader : gir nye angrepsvinkler ny viten som er relevant for norske forhold?
Møreforsking Molde.
ISSN 82-7830-060-7.
Show summary
Rapporten gjennomgår senere europeiske studier knyttet til marginal vegslitasje. Dernest presenteres nye norske estimater for marginal vegslitasje basert på et senere norsk doktorgradsarbeid (Hjelle 2003). Her anvendes en såkalt "bottom-up"-tilnærming for sporslitasje. En kort studie av tiltaksutløsende skademekanismer på det norske vegnettet tyder på at det er spordannelser som utløser de fleste vedlikeholdsbehov på høytrafikkerte strekninger. Bildet er litt mer nyansert for veger med noe mindre trafikk, men sporslitasje er fortsatt den viktigste enkeltfaktoren i de fleste av landets regioner. Det mest overraskende i studien er det faktum at modellene ikke får bedre tilpasning om man benytter en akseltrykkavhengig trafikkparameter enn et "flatt" akselpassasjemål. Dette gir som resultat at de tunge bilene ikke får allokert brorparten av den marginale vegslitasjen slik man tradisjonelt har gjort det. De estimerte vegslitasjekostnadene er svært små sett i sammenheng med typiske estimater på de andre kostnadskomponenter som miljø, ulykker og køer.
-
Hjelle, Harald Martin
(2003).
A foundation of road user charges.
Norwegian University of Science and Technology, Faculty of Engineering.
ISSN 8247156008.
-
Bræin, Lasse; Bråthen, Svein; Hervik, Arild; Hjelle, Harald Martin & Lyche, Lage
(2003).
Markeds- og konkurranseforhold for norsk kystgods- og offshoreflåte.
Møreforsking Molde.
ISSN 0803-9259.
Show summary
Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Nærings- og Handelsdepartementet (NHD) i forbindelse med den kommende stortingsmeldingen om skipsfartspolitikken. Rapporten behandler situasjonen for kystgodsflåten og offshore supply. Det er lagt vekt på omtale og drøfting av den norske maritime næringsklyngen, næringens komparative fortrinn, rammebetingelser og virkemidler for å styrke klyngen. Rapporten beskriver forøvrig en del forhold knyttet til markeds- og konkurranseforhold. I og med at nærskipsfarten knytter Norge til Kontinentet og Storbritannia har vi valgt å omtale også denne delen av utenrikstrafikken.