Rutine ved klage på karakterfastsettingen
Studenten kan klage skriftlig på karakterfastsettingen innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort, eller etter at begrunnelse fra faglærer/intern sensor er gitt.
Klage på karakterfastsetting skal fremmes på høgskolens klageskjema.
Studenter som klager på karakterfastsettelse etter at vitnemål er sendt ut, må returnere originalt vitnemål med alle vedlegg før klagen kan behandles.
Klageskjema
Du kan klage på karakter via Studentweb, ved å følge lenken "begrunnelse og klage". Om du emnet i Studentweb ikke har en knapp for klage på karakter, må du sende inn klageskjema for karakterfastsettelse. Last ned klageskjema for karakterfastsettelse
Når høgskolen mottar klage på karakterfastsettelsen, får du tilsendt en orientering om saksgangen.
Det oppnevnes en klagekommisjon med to nye sensorer, derav minst en ekstern.
Når klagefristen for den aktuelle eksamen går ut, oversendes saken til ny kommisjon med følgende vedlegg/lenke:
- Eksamensbesvarelsen
- Oppgavetekst
- Sensorveiledning
- Lov om universiteter og høyskoler §3-9 og §5-3 og Forskrift om opptak, studier og eksamen ved HiM § 34
- Pensumliste
- Kontrakt om sensur
Klagekommisjonen har en frist på tre uker for å avlegge ny sensur. Dersom det ved ny sensur er et karakteravvik på to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal alle involverte sensorer i felleskap komme fram til endelig karakter. Når endelig karakter er fastsatt får du skriftlig melding om vedtaket. Vedtaket er endelig og kan ikke påklages.
Studier med autorisasjon (sykepleie og vernepleie): dersom resultatet av klagen blir stryk, vil høgskolen varsle Helsedirektoratet om å trekke autorisasjonen.
Huskeliste for studenter som vurderer å klage på karakterfastsettelsen
Vi anbefaler alle studenter som vurderer å klage på karakterfastsettelsen om å først be om begrunnelse via studentservice@himolde.no. Husk å oppgi kandidatnummer.
Klagen skal sendes eller leveres til: Høgskolen i Molde. Postboks 2110, 6402 Molde, eller på e-post til post@himolde.no.