English version of this page

Eksamensresultat, klage, karakterutskrift og vitnemål

Du finner eksamensresultater i Studentweb. Eksamensresultater skal publiseres tre uker etter eksamensdato.

Søknad om begrunnelse
Klage på karakter
Klage på formelle feil
Karakterutskrifter og vitnemål
Godkjenning av eksamensresultater fra eksternt lærested

 

Søknad om begrunnelse

  • Du kan be om begrunnelse på karakter i inntil en uke etter at sensur er publisert. Krav om begrunnelse sendes skriftlig til studentweb@himolde.no. 
  • Unntak for fristen på en uke er muntlige eksamener. Da må du be om begrunnelse umiddelbart, altså så snart du har fått resultatet. 
  • Ved skriftlig krav om begrunnelse må du oppgi:
    • Dato for eksamen
    • Emnekode og emnenavnd
    • Ditt kandidatnummer.
  • Svar på søknad begrunnelse kommer i Inspera om du har hatt eksamen i Inspera. Sjekk i fanen Arkiv i Inspera.
  • Du bør se om det finnes en sensorveiledning til eksamensoppgaven før du ber om begrunnelse.

Klage på karakter

  • Du kan kun klage på skriftlige eksamener, ikke muntlige eksamener. 
  • Du kan kun klage på totalkarakteren i et emne, ikke på en enkelt delkarakter om du har hatt flere eksamener i samme emne.
  • Du kan klage på karakterfastsettingen innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort, eller innen tre uker etter at du har mottatt en begrunnelse. 
  • Vær oppmerksom på at du kan også gå ned i karakter når dine besvarelser blir vurdert på ny. 
  • Mer informasjon om saksgang i klage på karakter, samt søknadsskjema.

Karakterbeskrivelser

Høgskolestyret har vedtatt av sammenslåing av karakterer ved deleksamener gjøres i Felles Studentsystem.HiMolde bruker kun hele tallkarakterer eller bestått/ikke bestått ved eksamensvurdering. 

Karaktergiving ved masteroppgaver ved HiMolde

Klage på formelle feil

Hvis det er begått feil som kan ha hatt betydning for din prestasjon under eksamen eller bedømmelsen av denne, kan du klage på formelle feil. Du kan klage over formelle feil innen tre uker etter at du er eller burde være kjent med de forhold som begrunner klagen.

Klager på formelle feil skal utelukkende dreie som om feil ved gjennomføring av eksamen, eller objektive feil i sensur av besvarelsen din. Eksempler på formelle feil kan være feil i eksamensoppgaven, forstyrrelser i eksamenslokalet eller oppgaver utenfor pensum. Klagen kan avvises dersom klagefristen er passert, eller hvis grunnlaget for klagen åpenbart ikke faller inn under det loven omtaler. Klager som gjelder kvalitet på undervisning, omfang av pensum e.l. er ikke formelle feil ved eksamen, og skal rettes til avdelingen og sendes post@himolde.no.

Vær oppmerksom på at om skolen mener at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere kandidaters prestasjon eller for bedømmelsen av prestasjonen, kan institusjonen oppheve sensurvedtaket også for andre kandidater enn den som har klaget over formelle feil, og vedta ny sensurering eller ny eksamen eller prøve. Kandidater som ikke har klaget over formelle feil og som blir berørt av institusjonens vedtak, kan påklage vedtaket til klageinstansen

Karakterutskrifter og vitnemål

Vær oppmerksom på at utdanning gjennomført før 1995 kan vises med mangler og feil i Vitnemålsportalen. Dette skyldes utilgjengelig overføring fra manuelle og tekniske systemer. I så fall må du vise til ditt papirvitnemål for å dokumentere utdanning som du har gjennomført.

For duplikat av et eldre vitnemål som må utstedes manuelt er prisen kr.1300,- .


Godkjenning av eksamensresultater fra eksternt lærested

Har du tatt relevante emner ved et eksternt lærested, kan du be om å  få disse emnene innpasset i din grad ved HiMolde, enten for å erstatte et emne i graden ved HiMolde eller som et nytt valgemne i graden din. 

Les mer om søknad og dokumentasjonskrav her. 

Publisert 6. juli 2018 11:41 - Sist endret 3. jan. 2024 12:30