Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Karl Yngvar Dale
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
MHS700 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode, fordypningsdel (Høst 2018–Vår 2019)
Om emnet
Vitenskapsteori skal i dette emnet bidra til at studentene kan forstå hvordan teori, begreper og forskningsmetoder innen relevante fag kan knyttes til ulike vitenskapsteoretiske posisjoner. Studentene skal bli i stand til å velge egnede metoder som kan brukes i forskning og klinisk virksomhet og de skal kunne tilegne seg kunnskap om vitenskapelige metoder som gjør dem i stand til å gjennomføre eget vitenskapelig arbeid. Det gis en fordypning i både kvalitative og kvantitative metoder.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskaper
- ha avansert kunnskap om hoved-posisjoner innen vitenskapsteori
- ha inngående kunnskap om forskningsetikk
- ha inngående kunnskap om forskningsdesign og metode
Ferdigheter
- kunne anvende relevante forskningsdesign og metoder for datainnsamling
- kunne analysere kvalitative og kvantitative data
- kunne analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig publisering
Generell kompetanse
- kunne forstå og anvende sentral vitenskapsteoretisk kunnskap
- kunne anvende kvalitative eller kvantitative forskningsmetoder
- kunne gjøre etiske refleksjoner og analyser av forskning og kunnskapsformidling
Undervisnings- og læringsformer
<p>Forelesninger, workshops og selvstudium</p>
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Annet - spesifiser i kommentarfeltet
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: Forskningsaktiviteter:- Klargjøre tema og vitenskapsteoretisk og metodisk forankring.- Litteratursøk- Etablere teoretisk og empirisk forankring
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 7 Dager
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Det gis ikke karakter i dette emnet
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: %
- Varighet: 14 Dager
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Pensum
Generell innføring i forskningsmetode:
Polit, Denise F. og Beck, Cheryl Tatano. (2003). Nursing Research: Principles and Methods, 7th ed. Philadelphia: Williams & Wilkins
Vitenskapsteori
Kvernbekk, Tone (2002): Vitenskapsteoretiske perspektiver. I: Thorleif Lund (red.): Innføring i forskningsmetodologi. s 19-78. Oslo: Uniped Forlag.
Kvalitative metoder
Creswell, J W (2013). Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing Among Five Approaches, Third Edition,SAGE Publications Thousand Oaks, London, New Delhi
Liamputtong, Pranee (2012). Focus group methodology : principles and practice. London: Sage.
Malterud, Kirsti (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget.
Kvantitative metoder
Lund, Thorleif (red.). 2002. Innføring i forskningsmetodologi. Oslo: Unipub. Kap 1, 3, 4, 5, 6, 7 og 8.
Statistisk analyse (valgfritt etter avtale med veileder)
Field, Andy. 2009. Discovering Statistics Using SPSS. 3rd ed. Los Angeles: Sage
Griffith, Arthur. 2010. SPSS for Dummies.2nd ed. Hoboken, N.J.: Wiley
Pallant, Julie. 2010. SPSS Survival Manual.4th ed. Maidenhead: McGraw-Hill