Fakta om emnet

Studiepoeng:
12
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlige:
  • Marita Christina Susanne Melbye
  • Claudine Skaret
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

SKD201 Kliniske studier: Fagutøvelse av sykepleie i medisinsk fagområde (Vår 2021)

Om emnet

  • Personsentrert forebyggende, behandlende, rehabiliterende, lindrende og helsefremmende sykepleie
  • Systematisk klinisk undersøkelse, kartlegging og vurdering av pasienten
  • Sykepleieprosessen og sykepleiedokumentasjon
  • Vitenskapsteori
  • Etikk og helsejuss
  • Sykdomsforløp og behandling
  • Legemiddelhåndtering
  • Pasientsikkerhet
  • Kommunikasjon og pedagogikk
  • Helselogistikk: Pasientforløp
  • Faglig ledelse

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Baserer seg på kunnskap og pensum fra:

  • SKD 200 Fagutøvelse, simulering og sykepleieprosedyrer
  • SYD 201 Fagforståelse av sykepleie innen medisinsk fagområde
  • SND 200 Patologi og farmakologi
  • SYD 200 Psykologi, læring og mestring

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • Har bred kunnskap om de vanligste symptomer ved medisinske sykdommer, sykdomsforløp og behandling
  • Har kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon knyttet til medisinsk fagområde
  • Har kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og forebyggende tiltak (Kliniske studier 2 og 3)
  • Har bred kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og forebyggende tiltak (Kliniske studier 4 og 5)
  • Har kunnskap om farmakologi og forsvarlig legemiddelhåndtering relatert til pasientens sykdommer (Kliniske studier 2 og 3)
  • Har bred kunnskap om farmakologi og forsvarlig legemiddelhåndtering relatert til pasientens sykdommer (Kliniske studier 4 og 5)
  • Har kunnskap om rus- og avhengighet
  • Har innsikt i kulturkompetanse og kulturforståelse
  • Har innsikt i hvordan sikre barn og unges medvirkning og rettigheter
  • Har kunnskap om kommunikasjon og relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
  • Har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
  • Har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet (kliniske studier 2 og 3)
  • Kjenner til risikofaktorer i helsetjenesten, samt prinsipper og tiltak for å redusere pasientskader (kliniske studier 4 og 5)

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • Anvender faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte og iverksette og dokumentere sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
  • Har innsikt i tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert og helhetlig behandlingsforløp 
  • Anvender kunnskap for å iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter (HHLR)
  • Behersker relevant medisinsk teknisk utstyr
  • Behersker smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
  • Deltar i undervisning og veiledning av pasienter og pårørende (kliniske studier 2 og 3)
  • Anvender kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møter med pasienter og pårørende (kliniske studier 4 og 5)
  • Planlegger og leder sykepleieutøvelsen til enkeltpasienter og deres pårørende sammen med veileder (kliniske studier 2 og 3)
  • Viser selvstendighet i planlegging og utøvelse av medisinsk sykepleie (kliniske studier 4 og 5)
  • Prioriterer og organiserer sykepleien i forhold til optimal tids- og ressursbruk (kliniske studier 4 og 5)
  • Reflekterer over og håndterer etiske problemstillinger, og justerer egen utøvelse av sykepleie
  • Behersker kartleggings-, vurderings-, og dokumentasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Planlegger og gjennomfører under veiledning sykepleie til pasienter med medisinske sykdommer/ lidelser
  • Planlegger og gjennomfører forsvarlig legemiddelhåndtering, legemiddelregning og gjennomfører samstemming under veiledning
  • Identifiserer sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
  • Møter pasient og pårørende med empati, respekt, varhet og verdighet
  • Tar ansvar for egen læring og utvikling ved å vise faglige og etiske refleksjoner, søker aktivt kunnskap og viser evne til å nyttiggjøre seg veiledning
  • Planlegger og gjennomfører tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • Planlegger og gjennomfører målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser sammen med veileder (kliniske studier 2 og 3)
  • Planlegger og gjennomfører målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser (kliniske studier 4 og 5)

Undervisnings- og læringsformer

  • Arbeids og læringsaktiviteter

     

  • Kliniske studier under veiledning
  • Refleksjonsgrupper
  • Pre og postklinikk
  • Arbeidskrav: Refleksjon og gruppearbeid
  • Studentaktive metoder
  • Temadag
  • Simulering
  • SKUV

 

Pre-og Postklinikk

Uken før og uken etter praksis er pre og postklinikk.

Preklinikk

Møte med pasient

Simulering

SKUV

 

Postklinikk

 

Simulering med utgangspunkt i case fra praksis

Temadag. Møte med pasient/pårørende

Fremlegg gruppearbeid med case fra praksis

 

Arbeidskrav i praksis

 

Refleksjon

1 refleksjon i løpet av 8 uker. Styrt tema; Studenten skriver et refleksjonsnotat med utgangspunkt i en pasientsituasjon hvor hen har lært noe om sammenheng mellom pasientens diagnose, relevante tilleggs diagnoser, legemidler, aktuell medisinsk behandling, blodprøver og relevant sykepleie. Pasientsituasjonen må være anonymisert. Gjennomføres med muntlig fremlegg på Zoom. Ingen skriftlig innlevering.

 

Gruppearbeid

Informasjon om gruppearbeid blir gitt i fagspesifikk teoriuke

Organisering:

  • Studentene samarbeider to og to.
  • Informasjon om gruppeinndelingen legges i Canvas
  • Gruppearbeidet består av to deler
  • Gruppearbeid del 1 leveres i Canvas innen oppgitt frist
  • Del 2 er obligatorisk framlegg for gruppen

 

Gruppearbeid bestående av to deler:

  • Del 1: Gruppen velger seg et kasus senest i uke 3. Lag en sykepleiefaglig case (med utgangspunkt i kasus), rettet mot (2 studieårs) pensum i SYD 201/SND 200. Det skal lages 2-3 problemstillinger knyttet til case. I tillegg skal det lages et forslag til besvarelse på problemstilling
  • Gruppene har tilgang på inntil en time med veiledning
  • Del 2: Gruppen skal forberede et 15 minutters framlegg av eget gruppearbeid.  Presentasjonsform for framlegg er valgfritt. Oppsummering med tilbakemelding fra medstudenter og faglærere, ca 15 min.

 

Vurderingskriterier av skriftlig gruppeoppgave:

  • Gruppen skal vise selvstendige vurderinger i drøftingen av pasientcase
  • Presentere aktuell pensumlitteratur, lover og forskrifter egnet for å belyse situasjonen
  • Synliggjøre sykepleierens rolle og funksjon i møte med pasient og evt pårørende
  • 1500 ord (+/- 10%)
  • Følge høgskolens retningslinjer for oppgaveskriving

 

Vurderingskriterier av framlegg:

  • Faglig innhold i presentasjonen
  • Alle i gruppen må delta aktivt

 

Kriterier for vurdering av arbeidskrav:

 

Pensumlitteratur benyttes til løsning av gruppens problemstilling

Ser sammenhenger i sykepleiefaglig utøvelse

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Kliniske studier
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Ikke påkrevd
  • Kommentar:

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: 10 Uker
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler + kalkulator som kan inneholde data

Pensum

Pensum: Se Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 04:33:03