Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Ylva Stokke Westad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
SPH100 Examen philosophicum for helsefag (Vår 2021)
Om emnet
Examen Philosophicums overordnende mål er å gi studentene innsikt i akademisk dannelse og kritisk refleksjon. Dette innebærer at de skal få innblikk i vitenskapelige tenkemåter og vitenskapelig praksis, med særlig vekt på sykepleie. Examen Philosoficum skal gi en innføring i erkjennelseslære, kritisk tenkning og bidra til kompetent etisk refleksjon med relevans både for sykepleiefaglig praksis og forskning.
Vitenskapsteori:
Vitenskapens røtter i antikken
Den vitenskapelige revolusjon
Usikkerhet, sannsynlighet og bruk/misbruk av statistikk
Evidensbasert kunnskap og evidensbasert praksis
Reduksjonismeproblemet
Alt er ikke naturvitenskap: hermeneutikk og fenomenologi
Kroppen som subjekt
Generell vitenskapsteori: Popper, Kuhn og Feyerabend
Etikk:
Oversikt over ulike etiske perspektiver
Helsefagenes samfunnsoppdrag
Samfunnsnytte
Moralen grunnlagt på fornuft
Nærhet, distanse og ansvar
Fra teori til handling
Teknologi og etikk
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om utvalgte vitenskapelige tradisjoner som har relevans for sykepleie
- Har kunnskap om de vitenskapelige tradisjonenes historiske bakgrunn, forutsetninger og begrensninger
- Har kunnskap om de viktigste tradisjonene i etisk teori
Ferdigheter
Studenten
- Redegjør for vitenskapelige og etiske tradisjoner i et klart språk
- Anvender kunnskap om vitenskapelige tradisjoner til å analysere aktuelle problemstillinger i sykepleie
- Anvender vitenskapsteoretisk kunnskap til kritisk lesning av helsefaglige rapporter og forskning
- Kan ta begrunnede valg basert på vitenskapsteoretisk kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis
- Anvender etiske teorier til å belyse konkrete etiske problemstillinger og slik bidra til etisk forsvarlig praksis
Generell kompetanse
Studenten
- Har innsikt i relevante helsefaglige og yrkesetiske problemstillinger
- Kan planlegge og gjennomføre teoretiske arbeidsoppgaver i tråd med vitenskapsteoretiske krav og gjeldende retningslinjer for akademisk skriving
- Kan formidle vitenskapsteoretiske og etiske teorier og problemstillinger samt foreslå relevante løsninger både muntlig og skriftlig
- Kan utveksle synspunkter og bidra til debatt om helsefagenes grunnlagsproblemer, både vitenskapsteoretisk og etisk, og slik bidra til utviklingen av god praksis
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Selvstudier
- Studentaktive læringsmetoder
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Godkjente arbeidskrav
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: 70% tilstedeværelse i teoriundervisning
Eksamen
- Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
- Andel: %
- Varighet: 1 Timer
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Egen liste. Se under
Evaluering av emnet
Inngår i evaluering av andre semester