Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlige:
  • Inger Elisabeth Bergum
  • Marita Christina Susanne Melbye
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SKD101 Kliniske studier: Fagutøvelse av sykepleie i sykehjem/omsorgssenter (Høst 2022)

Om emnet

  • Personsentrert sykepleie med utgangspunkt i sentrale verdier og begreper
  • Sykepleie relatert til pasientens grunnleggende behov
  • Kommunikasjon og veiledning tilpasset ulike pasienter og pårørende
  • Etikk, yrkesetiske retningslinjer og helsejuss
  • Sykepleieprosessen og sykepleiedokumentasjon
  • Sykepleiers ansvar for tilrettelegging av helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende sykepleie til pasienter i sykehjem og omsorgssenter
  • Tverrprofesjonelt samarbeid
  • Ledelse og organisering, logistikk og bærekraft

Med forholde om endringer i emnet

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Baserer seg på kunnskap og pensum fra emnene:

  • SYD100 Grunnleggende sykepleie

  • SKD100 Fagutøvelse, simulering og sykepleieprosedyrer

  • SND100 Anatomi, fysiologi og biokjemi 

  • SND101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer

  • SND102 Medikamentregning og legemiddelhåndtering

  • SND102 Examen Philosophicum for helsefag

  • SYD102 Sykepleie, generell patologi, sykdomslære og farmakologi

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om personsentrert sykepleie, sentrale verdier og begreper
  • Har kunnskap om grunnleggende sykepleie for å dekke pasientens behov
  • Har kunnskap om pasientens symptomer, sykdomsforløp og behandling med hovedfokus på nevrologiske sykdommer, lungesykdommer og demens
  • Har kunnskap om sykepleierens ansvar til sykepleieprosessen og sykepleiedokumentasjon
  • Har kunnskap om utøvelse av helsefremmende-, forebyggende-, behandlende-, rehabiliterende- og lindrende sykepleie knyttet til aktuelle pasientgrupper
  • Har kunnskap om verbal- og nonverbal kommunikasjon
  • Har kunnskap om grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV
  • Har kunnskap om anbefalt bruk av antibiotika og resistensutvikling
  • Har kunnskap om farmakologi relatert til aktuelle sykdommer
  • Har kunnskap om de ulike yrkesgruppene ved institusjonen og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Har innsikt i kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid
  • Har kjennskap til den daglige ledelse og logistikk ved avdelingen og organisering av institusjonen

 

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende sykepleiefaglig, naturvitenskaplig og medisinsk kunnskap i utøvelse av sykepleie
  • Kan utøve personsentrert sykepleie
  • Kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom
  • Kan systematisk observere, vurdere, foreslå, dokumentere og evaluere hensiktsmessige sykepleietiltak
  • Kan anvende relevant relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med pasienter/brukere, pårørende, medstudenter og annet helsepersonell
  • Kan anvende kunnskapsbasert teori i omsorgen og behandlingen av pasienten
  • Kan administrere medikamenter under veiledning
  • Kan anvende relevant medisinskteknisk utstyr
  • Kan anvende smitteverntiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
  • Kan planlegge, lede og prioritere eget arbeid i utøvelsen av sykepleie til enkeltpasienter
  • Anvende kunnskap om ledelse og logistikk i planlegging av pasientomsorgen
  • Kan anvende teknologi og digitale løsninger i kliniske studier i sykehjem for å understøtte pasient og pårørendes ressurser, rett til medvirkning og bidra til opplevelse av mestring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende og ansatte basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  • Kan reflektere over egen praksis
  • Har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og utøver faglig forsvarlig sykepleie i tråd med lovverket
  • Kjenner til betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for å fremme helhetlig omsorg for pasienten
  • Kan under veiledning planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder medikamentregning, og bidra til å kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
  • Har forståelse for betydningen av ledelseskompetanse og logistikkunnskap i det daglige arbeidet

Undervisnings- og læringsformer

  • Utøve sykepleie under veiledning i praksis, anvende praksisdokumenter og elektronisk dokumentasjonssystem
  • Delta i refleksjonsgrupper
  • Arbeidskrav inklusiv pedagogisk pleieplan 
  • Vurderingssamtaler
  • Simulering og rollespill
  • Pre- og post klinikk: Praktiske øvelser, caseløsning, simulering, SKUV. Ferdighetstest for et utvalg studenter, se SKH100. Veiledning og refleksjon

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Veiledningssamtaler
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Gjennomføre forventningssamtale, midt- og sluttvurderingssamtale. Aktivt anvende praksisdokumenter: progresjonsstige, ukeplan, progresjonskort Studenten møter skriftlig forberedt til refleksjonsgrupper, og deltar muntlig i refleksjonsgruppen.
  • Obligatorisk arbeidskrav: Pedagogisk pleieplan
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar:
  • Obligatorisk arbeidskrav: Prosjekt
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Tverrprofesjonelt samarbeid
  • Obligatorisk arbeidskrav: Øvelser
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Delta aktivt i pre- og postklinikk

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: 10 Uker
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: -

Evaluering av emnet

Inngår i evaluering av andre semester

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. apr. 2024 04:33:29