Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlige:
-
- Inger Elisabeth Bergum
- Marita Christina Susanne Melbye
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SKD101 Kliniske studier: Fagutøvelse av sykepleie i sykehjem/omsorgssenter (Høst 2022)
Om emnet
- Personsentrert sykepleie med utgangspunkt i sentrale verdier og begreper
- Sykepleie relatert til pasientens grunnleggende behov
- Kommunikasjon og veiledning tilpasset ulike pasienter og pårørende
- Etikk, yrkesetiske retningslinjer og helsejuss
- Sykepleieprosessen og sykepleiedokumentasjon
- Sykepleiers ansvar for tilrettelegging av helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende sykepleie til pasienter i sykehjem og omsorgssenter
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Ledelse og organisering, logistikk og bærekraft
Med forholde om endringer i emnet
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Baserer seg på kunnskap og pensum fra emnene:
-
SYD100 Grunnleggende sykepleie
-
SKD100 Fagutøvelse, simulering og sykepleieprosedyrer
-
SND100 Anatomi, fysiologi og biokjemi
-
SND101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer
-
SND102 Medikamentregning og legemiddelhåndtering
-
SND102 Examen Philosophicum for helsefag
-
SYD102 Sykepleie, generell patologi, sykdomslære og farmakologi
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om personsentrert sykepleie, sentrale verdier og begreper
- Har kunnskap om grunnleggende sykepleie for å dekke pasientens behov
- Har kunnskap om pasientens symptomer, sykdomsforløp og behandling med hovedfokus på nevrologiske sykdommer, lungesykdommer og demens
- Har kunnskap om sykepleierens ansvar til sykepleieprosessen og sykepleiedokumentasjon
- Har kunnskap om utøvelse av helsefremmende-, forebyggende-, behandlende-, rehabiliterende- og lindrende sykepleie knyttet til aktuelle pasientgrupper
- Har kunnskap om verbal- og nonverbal kommunikasjon
- Har kunnskap om grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV
- Har kunnskap om anbefalt bruk av antibiotika og resistensutvikling
- Har kunnskap om farmakologi relatert til aktuelle sykdommer
- Har kunnskap om de ulike yrkesgruppene ved institusjonen og tverrprofesjonelt samarbeid
- Har innsikt i kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid
- Har kjennskap til den daglige ledelse og logistikk ved avdelingen og organisering av institusjonen
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende sykepleiefaglig, naturvitenskaplig og medisinsk kunnskap i utøvelse av sykepleie
- Kan utøve personsentrert sykepleie
- Kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom
- Kan systematisk observere, vurdere, foreslå, dokumentere og evaluere hensiktsmessige sykepleietiltak
- Kan anvende relevant relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med pasienter/brukere, pårørende, medstudenter og annet helsepersonell
- Kan anvende kunnskapsbasert teori i omsorgen og behandlingen av pasienten
- Kan administrere medikamenter under veiledning
- Kan anvende relevant medisinskteknisk utstyr
- Kan anvende smitteverntiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- Kan planlegge, lede og prioritere eget arbeid i utøvelsen av sykepleie til enkeltpasienter
- Anvende kunnskap om ledelse og logistikk i planlegging av pasientomsorgen
- Kan anvende teknologi og digitale løsninger i kliniske studier i sykehjem for å understøtte pasient og pårørendes ressurser, rett til medvirkning og bidra til opplevelse av mestring
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende og ansatte basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- Kan reflektere over egen praksis
- Har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og utøver faglig forsvarlig sykepleie i tråd med lovverket
- Kjenner til betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for å fremme helhetlig omsorg for pasienten
- Kan under veiledning planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder medikamentregning, og bidra til å kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
- Har forståelse for betydningen av ledelseskompetanse og logistikkunnskap i det daglige arbeidet
Undervisnings- og læringsformer
- Utøve sykepleie under veiledning i praksis, anvende praksisdokumenter og elektronisk dokumentasjonssystem
- Delta i refleksjonsgrupper
- Arbeidskrav inklusiv pedagogisk pleieplan
- Vurderingssamtaler
- Simulering og rollespill
- Pre- og post klinikk: Praktiske øvelser, caseløsning, simulering, SKUV. Ferdighetstest for et utvalg studenter, se SKH100. Veiledning og refleksjon
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Veiledningssamtaler
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Gjennomføre forventningssamtale, midt- og sluttvurderingssamtale. Aktivt anvende praksisdokumenter: progresjonsstige, ukeplan, progresjonskort Studenten møter skriftlig forberedt til refleksjonsgrupper, og deltar muntlig i refleksjonsgruppen.
- Obligatorisk arbeidskrav: Pedagogisk pleieplan
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar:
- Obligatorisk arbeidskrav: Prosjekt
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Tverrprofesjonelt samarbeid
- Obligatorisk arbeidskrav: Øvelser
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Delta aktivt i pre- og postklinikk
Eksamen
- Vurderingsform: Kliniske studier
- Andel: %
- Varighet: 10 Uker
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: -
Evaluering av emnet
Inngår i evaluering av andre semester
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. apr. 2024 04:33:29