Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Ylva Stokke Westad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
SPH100 Examen philosophicum for helsefag (Vår 2022)
Om emnet
Examen Philosophicums overordnende mål er å gi studentene innsikt i akademisk dannelse og kritisk refleksjon. Dette innebærer at de skal få innblikk i vitenskapelige tenkemåter og vitenskapelig praksis, med særlig vekt på sykepleie. Examen Philosoficum skal gi en innføring i erkjennelseslære, kritisk tenkning og bidra til kompetent etisk refleksjon med relevans både for sykepleiefaglig praksis og forskning.
Vitenskapsteori:
Vitenskapens røtter i antikken
Den vitenskapelige revolusjon
Usikkerhet, sannsynlighet og bruk/misbruk av statistikk
Evidensbasert kunnskap og evidensbasert praksis
Reduksjonismeproblemet
Alt er ikke naturvitenskap: hermeneutikk og fenomenologi
Kroppen som subjekt
Generell vitenskapsteori: Popper, Kuhn og Feyerabend
Etikk:
Oversikt over ulike etiske perspektiver
Helsefagenes samfunnsoppdrag
Samfunnsnytte
Moralen grunnlagt på fornuft
Nærhet, distanse og ansvar
Fra teori til handling
Teknologi og etikk
Med forbehold om endringer i emnet
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om utvalgte vitenskapelige tradisjoner som har relevans for sykepleie
- Har kunnskap om de vitenskapelige tradisjonenes historiske bakgrunn, forutsetninger og begrensninger
- Har kunnskap om de viktigste tradisjonene i etisk teori
Ferdigheter
Studenten
- Redegjør for vitenskapelige og etiske tradisjoner i et klart språk
- Anvender kunnskap om vitenskapelige tradisjoner til å analysere aktuelle problemstillinger i sykepleie
- Anvender vitenskapsteoretisk kunnskap til kritisk lesning av helsefaglige rapporter og forskning
- Kan ta begrunnede valg basert på vitenskapsteoretisk kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis
- Anvender etiske teorier til å belyse konkrete etiske problemstillinger og slik bidra til etisk forsvarlig praksis
Generell kompetanse
Studenten
- Har innsikt i relevante helsefaglige og yrkesetiske problemstillinger
- Kan planlegge og gjennomføre teoretiske arbeidsoppgaver i tråd med vitenskapsteoretiske krav og gjeldende retningslinjer for akademisk skriving
- Kan formidle vitenskapsteoretiske og etiske teorier og problemstillinger samt foreslå relevante løsninger både muntlig og skriftlig
- Kan utveksle synspunkter og bidra til debatt om helsefagenes grunnlagsproblemer, både vitenskapsteoretisk og etisk, og slik bidra til utviklingen av god praksis
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Selvstudier
- Studentaktive læringsmetoder
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Godkjente arbeidskrav individuelt og i gruppe
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: 70% tilstedeværelse i teoriundervisning
Eksamen
- Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
- Andel: %
- Varighet: 1 Timer
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Egen liste. Se under
Evaluering av emnet
Inngår i evaluering av andre semester
Pensum
Pensumoversikt