Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Ylva Stokke Westad
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

SPH100 Examen philosophicum for helsefag (Vår 2022)

Om emnet

Examen Philosophicums overordnende mål er å gi studentene innsikt i akademisk dannelse og kritisk refleksjon. Dette innebærer at de skal få innblikk i vitenskapelige tenkemåter og vitenskapelig praksis, med særlig vekt på sykepleie. Examen Philosoficum skal gi en innføring i erkjennelseslære, kritisk tenkning og bidra til kompetent etisk refleksjon med relevans både for sykepleiefaglig praksis og forskning.

 

Vitenskapsteori:

Vitenskapens røtter i antikken

Den vitenskapelige revolusjon

Usikkerhet, sannsynlighet og bruk/misbruk av statistikk

Evidensbasert kunnskap og evidensbasert praksis

Reduksjonismeproblemet

Alt er ikke naturvitenskap: hermeneutikk og fenomenologi

Kroppen som subjekt

Generell vitenskapsteori: Popper, Kuhn og Feyerabend

 

Etikk:

Oversikt over ulike etiske perspektiver

Helsefagenes samfunnsoppdrag

Samfunnsnytte

Moralen grunnlagt på fornuft

Nærhet, distanse og ansvar

Fra teori til handling

Teknologi og etikk

Med forbehold om endringer i emnet

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om utvalgte vitenskapelige tradisjoner som har relevans for sykepleie
  • Har kunnskap om de vitenskapelige tradisjonenes historiske bakgrunn, forutsetninger og begrensninger
  • Har kunnskap om de viktigste tradisjonene i etisk teori

Ferdigheter

Studenten

  • Redegjør for vitenskapelige og etiske tradisjoner i et klart språk
  • Anvender kunnskap om vitenskapelige tradisjoner til å analysere aktuelle problemstillinger i sykepleie
  • Anvender vitenskapsteoretisk kunnskap til kritisk lesning av helsefaglige rapporter og forskning
  • Kan ta begrunnede valg basert på vitenskapsteoretisk kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • Anvender etiske teorier til å belyse konkrete etiske problemstillinger og slik bidra til etisk forsvarlig praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i relevante helsefaglige og yrkesetiske problemstillinger
  • Kan planlegge og gjennomføre teoretiske arbeidsoppgaver i tråd med vitenskapsteoretiske krav og gjeldende retningslinjer for akademisk skriving
  • Kan formidle vitenskapsteoretiske og etiske teorier og problemstillinger samt foreslå relevante løsninger både muntlig og skriftlig
  • Kan utveksle synspunkter og bidra til debatt om helsefagenes grunnlagsproblemer, både vitenskapsteoretisk og etisk, og slik bidra til utviklingen av god praksis 

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Selvstudier
  • Studentaktive læringsmetoder

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Godkjente arbeidskrav individuelt og i gruppe
  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: 70% tilstedeværelse i teoriundervisning

Eksamen

  • Vurderingsform: Muntlig skoleeksamen
  • Andel: %
  • Varighet: 1 Timer
  • Gruppering: Gruppe
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: Egen liste. Se under

Evaluering av emnet

Inngår i evaluering av andre semester

Pensum

Pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 04:34:25