Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Trine Tafjord
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Varighet:
½ år

SKD204 Kliniske studier: Folkehelse, reproduktiv helse og pediatrisk sykepleie (Høst 2023)

Om emnet

  • Folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid til barn og unge
  • Endring av helseatferd
  • Kultursensitivitet
  • Utviklingstilpasset kommunikasjon, informasjon og veiledning til barn og deres pårørende og barn og unge som pårørende
  • Sykepleie til barn og unge med ulike tilstander og/eller sykdommer.
  • Barn og unges rett til medbestemmelse og medvirkning.
  • Legemiddelhåndteringsprosessen.
  • Etiske problemstillinger knyttet til reproduksjon og somatisk syke barn, folkehelse og FNs bærekrafts mål

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Baserer seg på kunnskap og pensum fra tidligere emner og SYD 204 Fagforståelse: Folkehelse, reproduktiv helse og pediatrisk sykepleie

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 

Kunnskap

Kandidat

  • Har kjennskap til de ulike aktører i det nasjonale folkehelsearbeidet
  • Har kunnskap om sykepleie til barn og unge med akutt, kritisk, kronisk sykdom og/eller funksjonssvikt
  • Har kunnskap om reproduktiv helse og fødselsomsorg
  • Har kunnskap om kultursensitivitet

 

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • Bidrar til tverrprofesjonelt samarbeid
  • Anvender utviklingstilpasset kommunikasjon, informasjon og veiledning til barn/ unge og deres pårørende og barn og unge som pårørende
  • Anvender relevant forskning i sykepleie til somatisk syke barn, folkehelse, helsefremmende og forebyggende sykepleie
  • Anvender kunnskap om svangerskaps- og barselomsorg
  • Planlegger og gjennomfører prosjektarbeid
  • Anvender kunnskap i pediatri og barnesykepleie i akutte og kritiske situasjoner

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Forstår hvordan sosial ulikhet påvirker helse 
  • Anvender helsefremmende tiltak i møte med friske og syke i befolkningen
  • Har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i møte med barn og unge og deres pårørende i helsefremmende og forebyggende sykepleie
  • Møter familier med respekt, og ivaretar retten til brukermedvirkning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer:

 

  • Kliniske studier
  • Pre- og postklinikk. Innhold spesifisert i timeplan
  • Workshop
  • Prosjektarbeid
  • Studentaktive metoder

 

Arbeidskrav I: Pre/post klinikk, reproduktiv helse

 

Arbeidskravet er knyttet til reproduktiv helse. Det omfatter innsamling av erfaringsbasert kunnskap fra mødre og/eller fedre i et retrospektivt perspektiv. Du finner oppgaven med innleveringsfrist i canvas. Mer informasjon i timeplanlagt undervisning under emnet SYD204 og SKD204.

 

 

Arbeidskrav II: Helseundervisning

 

Arbeidskravet er knyttet til faglig innhold i emnene SYD204 og SKD204, og skal gjennomføres som et pedagogisk opplegg som kan bidra til livsmestring og god helseatferd hos målgrupper i befolkningen.

 

Studentene arbeider i grupper på 2-3 medlemmer. Alle i gruppen skal bidra både i planlegging og gjennomføring av opplegget. Fagansvarlig for emnet fordeler tema for det pedagogiske opplegget og fordeler studentene i grupper. Eksempel på tema er ernæring, fysisk aktivitet, rus og tobakk, sosial ulikhet, psykisk helse, seksuell helse, ungdomshelse, livsmestring, helsekompetanse og smittevern. 

 

Det pedagogiske opplegget skal presenteres gruppevis som et muntlig fremlegg (evt. Podcast/film), med medstudenter som «målgruppe». Det oppmuntres til bruk av kreativitet i fremlegget som skal ha minst en pedagogisk aktivitet som bidrar til deltakelse hos målgruppen. Framlegget skal være tilpasset målgruppene med hensyn til metoder som brukes og fagstoff som presenteres.

 

Medstudentene skal opptre slik de forventer den aktuelle målgruppen ville gjort. Det betyr at de må sette seg inn barn og unges psykososiale utvikling og/eller målgruppens interessefelt.

 

Hver gruppe får 30 minutter til fremlegg. Herav er det satt av 5 minutter til introduksjon med presentasjon av tema og målgruppe og en pedagogisk begrunnelse for valgte metoder i opplegget. Både roller gruppemedlemmene og medstudentene har skal avklares. Deretter settes det av 10-15 minutter for tilbakemelding og spørsmål fra klassen og lærere.

 

Vurderingskriterier:

  • Alle studentene i gruppen skal ha deltatt aktivt i planlegging, gjennomføring og fremlegg
  • Tema, målgruppe og bruk av pedagogisk metode skal være begrunnet
  • De ulike rollene i fremlegget skal ha blitt avklart
  • Utfordringer knyttet til formidling av temaet til målgruppen skal ha blitt belyst og begrunnet
  • Tema og formidling skal ha vært tilpasset målgruppen
  • Læringsutbytte for målgruppen skal ha blitt belyst
  • Kunnskap om pedagogisk metode, teoretisk modell, temaet og tilpasning til målgruppen skal ha blitt synliggjort

 

Etter gjennomføring levers i canvas:

  1. Skriftlig presentasjon av det pedagogiske opplegget leveres i Canvas, med referanser som er i tråd med høgskolens retningslinjer for referanselister
  2. Refleksjon rundt den muntlige presentasjonen med vekt på ett element som fungerte godt, og ett element for forbedring.

 

Vurdering av arbeidskravet er godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent kan studentene bearbeide opplegget etter avtale med faglærer.

 

 

 

Arbeidskrav III folkehelsearbeid i praksis

 

I løpet av kliniske studier i folkehelse skal du innhente informasjon og reflektere over  følgende:

 

  1. Organisering av tjenestetilbudet ved ditt praksissted og brukere av tilbudet

 

  1. Arbeidsoppgaver ved ditt praksissted, hvilken rolle sykepleier har/kan ha i dette arbeidet (med utgangspunkt i aktuelle lovverk, forskrifter og retningslinjer) og aktuelt tverrprofesjonelle samarbeid.

 

  1. Innhenter informasjon om minimum et eksempel på helsefremmende arbeid ved ditt praksissted. Knytt eksemplene til relevant faglitteratur.

 

Dette skal ikke levers skriftlig, innhentet informasjon danner grunnlag for refleksjon på timeplanlagt refleksjon etter kliniske studier i folkehelsearbeid.

 

Arbeidskrav IV: Prosjekt barn

 

Arbeidskravet er knyttet til faglig innhold i emnene SYD204 og SKD204, og skal gjennomføres som et prosjektarbeid med en varighet over to uker.  Prosjektet innebærer gruppearbeid med planlegging og gjennomføring av minst ett forskningsintervju med person-/er som er involvert i sykepleie eller omsorg for barn med akutt, kritisk, kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse. Arbeidet skal utarbeides som en skriftlig prosjektrapport, presenteres muntlig og vurderes samlet ved prosjektets slutt.

 

Prosjektet innledes med en introduksjon av arbeidskravet i fellesskap. Deretter blir studentene delt inn i grupper på 3-5 personer (selvvalgte grupper). Under fortløpende veiledning utarbeider hver gruppe en oversikt over selvvalgt tema, problemstilling, involverte personer, relevante kilder og fordeling av arbeidsoppgaver. De påfølgende dagene arbeider studentene i gruppene, under veiledning. Gruppene skal kontakte personer som er aktuelle for forskningsintervju, utarbeide intervjuguide og informert samtykke. Dette skal godkjennes av veileder før utsendelse og gjennomføring av forskningsintervju. Forskningsintervjuet skal deretter analyseres og presenteres i prosjektrapporten. Prosjektrapporten rammes inn med relevante kilder (pensum), og minst én relevant forskningsartikkel.

 

Prosjektrapporten skal følge denne malen:

1.0 Innledning

1.1 Tema og problemstilling

2.0 Teoribakgrunn (med henvisning til relevante kilder, pensum, retningslinjer, lovverk)

3.0 Metodebeskrivelse

3.1 Etiske hensyn

4.0 Presentasjon av funn

4.1 Funn fra forskningsintervju

4.2 Presentasjon av relevant forskningsartikkel

5.0 Diskusjon (kort)

6.0 Konklusjon

Referanseliste

 

Prosjektrapporten skal ha et omfang på 2000 ord (+/-10%), og leveres i Canvas. Høgskolens retningslinjer for kildehenvisninger og referanselister skal anvendes.

 

Ved prosjektets slutt skal prosjektet presenteres muntlig, gruppevis for medstudenter. Hver gruppe får 30 minutter til muntlig presentasjon av prosjektet, inkludert prosessevaluering. Det legges vekt på pedagogisk formidling (f.eks Power Point, rollespill m.m.), og alle deltakerne i gruppen skal være delaktige. Deretter settes det av 15 minutter til respons fra medstudenter og lærere. Prosjektrapportene blir gjort tilgjengelige i Canvas, og alle gruppene skal gi medstudentrespons til én utvalgt gruppe (oppgitt på forhånd). Dette innebærer at hver student i gruppen skal forberede 2-3 spørsmål eller tilbakemeldinger.

 

Følgende punkter kan være utgangspunkt for spørsmål eller tilbakemeldinger:

  • Er det samsvar mellom problemstilling og funn?
  • Hvordan er fremstillingen av prosjektet, skriftlig og muntlig?
  • Hvordan er sykepleiefaget synliggjort?
  • Hvordan er utviklingsperspektiv på barn/unges ivaretatt?
  • Er metode, funn fra forskningsintervju og forskningsartikkel godt belyst?

 

Vurderingskriterier:

  • Alle studentene skal ha deltatt aktivt i prosjektarbeidet
  • Gruppen skal ha planlagt og gjennomført minst ett kvalitativt forskningsintervju
  • Gruppen skal ha integrert utviklingsperspektiv på barn/unge
  • Prosjektet skal ha relevans for sykepleien
  • Gruppen skal ha fulgt mal for prosjektrapporten, inkludert minst en forskningsartikkel og brukt retningslinjer for kildehenvisninger og referanseliste

Vurdering av arbeidskravet er godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent kan prosjektet forbedres og leveres på nytt til avtalt frist.

 

Eksamen

  • Vurderingsform: Kliniske studier
  • Andel: %
  • Varighet: 5 Uker
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått
  • Hjelpemidler: -

Pensum

Pensum: Se Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 07:20:41