Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
IDR100 Idrettens organisering og ledelse I (Vår 2022)
Om emnet
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskap om idrettens organisering i Norge, samt forståelse for idrettens posisjon i samfunnet. Gjennom emnet vil studentene gjennomgå tema som:
- Norsk idretts historie
- Idrettens organisering i Norge
- Statlig idrettspolitikk
- Idrettens profesjonalisering og kommersialisering
- Idretten som inkluderingsarena
- Barne- og ungdomsidrett
- Idrett og kjønn
Dette emnet er del av de gjennomgående læringstrådene forskning og arbeid i team i bachelorprogrammet i Sport Management. Se programbeskrivelsen for nærmere beskrivelse av læringstrådene
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Årsstudium i idrett og Adventure
- Emnestudenter
- Bachelor i Sport Management (idrettsledelse)
- Bachelor i politikk, juss og administrasjon
- Internasjonalt studieprogram (utenlandske studenter)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen spesielle
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- redegjøre for norske idrettsorganisasjoners historiske utvikling fra 1850 og frem til i dag
- forstå idrettens plass som institusjon i det norske samfunnet
- forstå andre institusjoners definisjonsmakt i idretten
- kjenne til hvordan noen av idrettens ulike nasjonale og internasjonale organisasjoner og institusjoner er organisert og ledet
- redegjøre for utformingen av statens og organisasjoners idrettspolitikk, samt kjenne til noen sentrale teorier for politikkdannelse
- redegjøre for, og forstå hvordan kjønn er en sentral faktor for deltagelse i organisering og ledelse av idretten
- kjenne noen sentrale perspektiver for å forstå og forklare hvilken rolle media og kommersielle aktører spiller ovenfor idretten
- ha kjennskap til idrettens skyggesider
- redegjøre for, og forstå noen av de sentrale argumentene for barne- og ungdomsidretten i Norge.
Ferdigheter:
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- anvende emnets begrepsapparat i analyser av idrettens organisasjoner
- presentere idrettens organisering og ledelse i Norge, selvstendig og sammen med andre
- hente fram eksempler fra samfunnsdebatten og drøfte idrettens utvikling, utfordringer og rolle i samfunnet
Generell kompetanse:
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- arbeide med emnespesifikke oppgaver selvstendig og sammen med andre
- reflektere selvstendig og kritisk omkring de grunnleggende temaene som emnet tar opp
Undervisnings- og læringsformer
Den organiserte undervisningen består av 4 timer undervisning pr. uke med fokus på studentaktiv læring, både individuelt og i grupper.
Det blir lagt opp til besøk til ulike idrettsorganisasjoner i lokalsamfunnet i og rundt Molde, samt gjesteforelesninger hvor oppmøte er obligatorisk og knyttet til arbeidskrav.
I tillegg kreves det at studentene arbeider selvstendig med faget. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningen, jobbe med gruppeoppgaver og lese pensum grundig.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav: 1
- Påkrevde arbeidskrav: 1
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar:
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 1
- Påkrevde arbeidskrav: 1
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar:
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 60%
- Varighet: 8 Uker
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
- Vurderingsform: Digital skoleeksamen - Inspera
- Andel: 40%
- Varighet: 2 Timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: -
Pensum
Pensumoversikt