Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Enhet for utadrettet virksomhet
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
EUV-OFFAN001 Sertifisering i offentlige anskaffelser (Høst 2021–Vår 2022)
Om emnet
Introduksjon og grunnprinsipper (høst) 1 semester:
-
Innføring og gjennomgang av alle faser med relevante
-
Strategiske innkjøps- og konkurranseprinsipper
-
Forarbeid og prosjektarbeid
-
Behovsanalyse med målingsforberedelser
-
Spesifikasjon, behovsdekning og innovasjon
Konkurransefasen (vår) 2 semester :
-
Kunngjøring
-
Leverandørdialog
-
Evaluering, tildeling og begrunnelse
-
Klagehåndtering
-
Innsyn og offentligheta
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Årsstudium i beredskapsledelse
- Årsstudium i offentlige anskaffelser
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Læringsmål for 1. semester: Grunnprinsipper og forarbeid
Kandidatene skal etter gjennomført emne:
-
ha innsikt i og kjenne rekkevidden og opphavet til de gjennomgående grunnprinsippene som gjelder for offentlige anskaffelsesprosesser, samt anvende disse på konkrete praktiske og teoretiske eksempler
-
ha innsikt i de forskjellige fasene i en anskaffelsesprosess og kunnskap om de særskilte utfordringene som er knyttet til hver fase
-
skal kunne finne fram til rettslige problemstillinger ut fra en beskrivelse av en anskaffelsesprosess, drøfte problemstillingene og ta stilling til dem. Kandidaten skal videre kunne anvende hensynene i anskaffelsesregelverket i drøftelser av praktiske rettslige problemstillinger og se etiske utfordringer når det offentlige inngår kontrakter.
Den første fordypningsdelen av semesteret retter seg mot forarbeidsfasen. Derunder skal kandidatene:
-
være i stand til å strukturere og dimensjonere anskaffelsesprosjekter i lys av relevante omliggende forhold og de skal ha kunnskap om prinsippene for grunnleggende prosjektorganisering.
-
ha kunnskap om grunnleggende behovsanalyser og de skal være i stand til å fasilitere behovsdefineringsprosesser.
-
ha kunnskap om markeds- og konkurransesituasjonsanalyse og kjennskap til rammene for leverandørdialog.
-
ha kunnskap om etablering av målingsparametere og oppfølgingsregimer for kvalitetsmåling og kontraktsoppfølging.
Den andre fordypningsdelen av semesteret retter seg mot spesifikasjonsutforming. Derunder skal kandidatene :
-
være i stand til å materialisere utkommet av et definert behov i en konkretisert og anvendelig spesifikasjon.
-
ha innsikt i de forskjellige spesifikasjonstypene og hvordan disse samspiller med de øvrige konkurransedokumentene
-
ha innsikt i de forskjellige formene for kravstillelse og behovsbeskrivelse i spesifikasjonssammenheng og kunnskap om hvordan disse virker inn på konkurransesituasjonen og resultatet av konkurransen.
-
kjenne til hvordan spesifikasjonsutformingen kan påvirke eventuell oppfyllelse av øvrige overordnede målsetninger og samfunnshensyn.
Læringsmål for 2. semester: Konkurransefasen
Kandidatene skal etter gjennomført 2. semester:
-
ha innsikt i prinsippene som ligger til grunn for kunngjøring og konkurransegjennomføring og være i stand til å utarbeide eller tilpasse konkurransedokumenter for å gjennomføre de vanligste konkurranseprosedyrene
-
ha kunnskap om de øvrige aktuelle prosedyreformene.
-
skal være i stand til å kunngjøre konkurranser korrekt og effektivt, nasjonalt og internasjonalt, ved hjelp av de vanligste kunngjøringsløsningene og de skal ha innsikt i de forskjellige formene for leverandørdialog i kunngjøringsfasen, samt ha kunnskap om rammene for hvordan dialogen kan foregå.
Den første fordypningsdelen av semesteret retter seg mot kvalifikasjon av leverandører. Kandidatene skal:
-
kunne utarbeide kvalifikasjonsgrunnlag eller kvalifikasjonskrav i konkurransegrunnlag og gjennomføre kvalifisering av leverandører
-
ha innsikt i utforming av kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav, kvalifikasjonsevaluering, rangering av leverandører og avvisning på grunn av forhold ved leverandøren.
-
ha kunnskap om kvalifikasjonsordninger og om relasjonen mellom kvalifikasjons- og tilbudsdelen av konkurransefasen.
Den andre fordypningsdelen av semesteret utgjør den største delene av læringsmålene og retter seg mot tilbudsdelen av konkurransefasen. Herunder skal kandidatene:
-
være i stand til å utarbeide eller tilpasse komplette konkurransedokumenter og gjennomføre korrekte valg av leverandører
-
ha innsikt i utformingen av tildelingskriterier med tilhørende dokumentasjonsformer, og særskilt kriterienes relasjon til det definerte behovet. Dette omfatter innsikt i sammenhengen mellom tildelingskriterier, spesifikasjon og kontrakt, samt kunnskap om forskjellige kontraktsformer.
-
ha innsikt i bruken av forskjellige evalueringsmodeller og hvordan disse influerer utkommet av konkurransen.
-
ha kunnskap om reglene for meddelelse om og begrunnelse av konkurranseresultatet og gjennomføringen av prosedyren frem til og med kontraktsinngåelse.
-
skal være i stand til å behandle klager og innsynskrav og skal derav også ha kjennskap til prosedyrene for klagebehandling og regelverket som regulerer innsynsadgangen.
Undervisnings- og læringsformer
Første del av studiet gir sertifisering som offentlig innkjøper – 30 studiepoeng – og andre del av studiet vil i tillegg gi diplom for fullført årsstudium, totalt 60 studiepoeng.
NB: Det er anledning til å kun gjennomføre første del av studiet, men det er ikke anledning til å gjennomføre andre del uten å først ha fullført første del.
Studiet er samlingsbasert med blant annet samlinger i Bergen (Universitetet i Bergen og NHH), Trondheim (NTNU), Oslo (BI) og Molde (HiMolde).
Det er lagt opp til 2 samlinger pr semester med varighet tre dager.
Deler av samlingene kan bli erstattet med fjernundervisning (nettbasert). I tillegg er det lagt opp til forberedelse og arbeidskrav både før og mellom samlingene.
Pensum
Pensum oppgis ved studiestart