Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for logistikk
Emneansvarlig:
Anne Karin Wallace
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

IBE120 Fra virksomhetsdata til informasjon (Vår 2023)

Om emnet

Kurset fokuserer på teknikker som kan brukes til å hente ut og presentere informasjon fra innsamlede data.
Vi jobber med hvordan data samles inn, hvordan de kontrolleres før bearbeiding, og hvordan vi kan bruke teknikker som statistikk, pivottabeller og visualisering til å framstille og formidle informasjon.

Verktøyet vi bruker er hovedsakelig regneark. Vi jobber med formler, pivottabeller og noe programmering av makroer. I tillegg berører vi hvordan innsamlede data kan hentes ut fra databaser og andre eksterne datakilder, og bearbeides i regnearket.

Selv om de regnearkene vi jobber med kan ha 100 000 linjer med data, er ikke dette virkelig store datamengder. Algoritmer for datamining og teknikker for lagring av virkelig store datamengder berøres litt, uten at vi jobber praktisk med dette.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at man har grunnleggende kompetanse innen informasjonsteknologi og bruk av regneark.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IBE120N – Fra virksomhetsdata til informasjon (nettbasert) 7.5

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studentene skal kunne

  • forklare begrepene data, informasjon og kunnskap.
  • kjenne til vanlige dataformater og datakilder.
  • kjenne til ulike teknikker for datainnsamling og vurdere disse.
  • vurdere hva som kan gjøres for å forbedre datakvalitet.
  • kunne forklare hvilken informasjon vi får ved å bruke ulike teknikker innenfor deskriptiv statistikk.
  • analysere data med verktøy som fins i regneark, og formidle informasjon.
  • kunne bruke viktige prinsipper for visualisering av informasjon.
  • tolke tabeller og visualiseringer, vurdere kritisk framtstillingen som blir brukt og kunne forklare hvilken informasjon som vises i diagrammer og tabeller.
  • kjenne til muligheter og utfordringer knyttet til utveksling av data mellom ulike applikasjoner.
  • kjenne noen muligheter når det gjelder å bruke store datamengder.
  • vurdere datakvalitet, velge relevant analysemetode og formidle resultater fra dataanalyse knyttet til ulike problemstillinger.

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • bearbeide data og formidle informasjon ved hjelp av formler i regneark, pivottabeller, visualisering og makroer.
  • bruke noen metoder for å forbedre datakvalitet.
  • bearbeide data fra eksterne datakilder i regneark.
  • bruke verktøy i regneark til å visualisere informasjon.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • lage, vurdere og formidle løsninger på problemer knyttet til å analysere data og å formidle informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Lærestoff og arbeidsoppgaver presenteres som video, regnearkeksempler, programmeringseksempler, oppgaver og tekst på høgskolens elæringssystem. Ukentlig labtime med fokus på å løse oppgaver i høgskolens PC-lab og på zoom. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 6
  • Påkrevde arbeidskrav: 4
  • Fremmøte: Ikke påkrevd
  • Kommentar: Fire obligatoriske oppgaver levert innen gitte fristerObligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen. Arbeidskrav må utføres i samme semester som emnet undervises, og gir da tilgang til ordinær eksamen. Godkjente arbeidskrav gir også tilgang til første ”Ny og utsatt eksamen” dersom slik eksamen arrangeres. Arbeidskrav er ikke gyldige lenger fram i tid. Det betyr at studenter som tar emnet på nytt, må gjøre obligatorisk arbeidskrav på nytt.

Eksamen

  • Vurderingsform: Digital hjemmeeksamen - Inspera
  • Andel: 100%
  • Varighet: 4 timer
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter (A - F)
  • Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt bortsett fra å kommunisere med noen.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 18:21:22