Handlingsplan for internasjonalisering 2020-2025

Internasjonalisering av utdanningene skal bidra til kvalitet i utdanningene og utvikling av et godt læringsmiljø for studentene. Det er i perioden fram til 2025 særlig viktig at høgskolen lykkes med å få flere av egne studenter til å reise på utveksling. Handlingsplanen for internasjonalisering ble vedtatt av høgskolestyret 15.12.2020.

Gruppebilde av internasjonale studenter ved Høgskolen i Molde

Internasjonale studenter ved HiMolde. Foto: HiMolde

 

1. Innledning

    Høgskolen i Moldes internasjonale handlingsplan skal vise hvordan høgskolens strategi følges opp med tiltak på det internasjonale arbeidsområdet. I tillegg skal den vise hvordan krav og forventninger fra myndighetene skal innfris. Internasjonalisering av utdanningene skal bidra til kvalitet i utdanningene og utvikling av et godt læringsmiljø for studentene. Det er i perioden fram til 2025 særlig viktig at høgskolen lykkes med å få flere av egne studenter til å reise på utveksling.

    2. Intern organisering av internasjonaliseringsarbeidet

    Mål: Forbedre organisering av administrative og faglige prosesser i internasjonaliserings-arbeidet

    Tiltak:

    • Kartlegge dagens organisering av det internasjonale strategiske og operative arbeidet, avdekke problemområder og foreslå en organisering som bidrar til å styrke internasjonaliseringsarbeidet på høgskolen.
    • Studieutvalget skal behandle relevante saker på det internasjonale arbeidsområdet på studieområdet, og skal rapportere til styret om oppfølgingen av handlingsplanen.
    • Tilsvarende skal forskningsutvalget behandle relevante saker på det internasjonale arbeidsområdet innen forskning, og rapportere til styret om oppfølging av handlingsplanen.

    3. Internasjonalisering hjemme og studiemiljø

    Mål: Forskningsbasert utdanning av internasjonal kvalitet innenfor alle fagområder

    Krav studietilsynsforskrifta:

    § 2.2 Krav til studietilbud:

    (7) Studietilbudet skal ha ordninger for internasjonalisering som er tilpasset studietilbudets nivå, omfang og egenart.

    Tiltak:

    • Alle studieprogram skal ha naturlig integrerte og relevante internasjonaliseringskomponenter
    • Internasjonale studenter på campus skal oppfordres til å bidra til kompetanseutvikling for økt kulturforståelse blant alle studenter og ansatte
    • Studenter som ikke reiser på utveksling kan ta emner fra anerkjente studiesteder som nettstudenter eller delta på sommerskoler i utlandet
    • Høgskolen internasjonal virksomhet må synliggjøres og markedsføres ved å forbedre de engelskspråklige nettsider og annen informasjon på campus
    • Tilby flere emner på engelsk – også for egne studenter
    • Internasjonale gjesteforelesere på alle studieprogram
    • Faglærere skal etterstrebe å organisere gruppearbeid slik at grupper settes sammen på tvers av nasjonaliteter

    Mål: Høgskolen i Moldes har ingen toleranse eller tålmodighet med diskriminering, mobbing, trakassering og seksuell trakassering.

    Tiltak:

    • Internasjonale studenter skal ha tilbud om et tilrettelagt mottaksprogram ved studiestart og andre sosiale aktiviteter i løpet av semesteret
    • Legge til rette for et aktivt ESN og kontakt med ISU
    • Internasjonale studenter skal inkluderes i studentenes Fadderuke og gjøres kjent med andre studentaktiviteter i løpet av studieåret
    • Internasjonale studenter skal kjenne til Si fra-ordningen
    • Samarbeid med SiMolde om å skape sosiale studentaktiviteter og arrangementer
    • Internasjonale studenter skal få god informasjon om aktiviteter og organisasjoner i lokalmiljøet

    4. Studentmobilitet

    Mål: Høgskolen i Molde skal for alle studieprogrammer tilrettelegge og oppmuntre til utveksling av en slik art og omfang at vi på relevante indikatorer skårer bedre enn gjennomsnittet for sektoren. Alle våre studenter og ansatte skal gjøres kjent med mulighetene som finnes for internasjonal utveksling og prosjektsamarbeid. Finansiering og studieprogrammodeller skal tilrettelegges slik at det blir mulig for flere å reise ut.

    Krav studietilsynsforskrifta:

    § 2.2 Krav til studietilbud:

    (8) Studietilbudet som fører frem til grad, skal ha ordninger for internasjonalt studentutveksling. Innholdet i utvekslingen skal være faglig relevant.

    Tiltak for å bedre informasjon og motivere for studentutveksling:

    • Fagmiljøene må bidra til å bygge en kultur hvor det forventes av norske studenter reiser på utveksling. Utveksling bør være et tema gjennom hele studiet, og informasjonen må starte tidlig i studieløpet på kullmøter og integrert i undervisningen
    • Bedre engelsk kompetanse blant norske studenter, ved at alle grader skal ha obligatoriske emner som undervises på engelsk og har engelskspråklig pensumlitteratur
    • Hjemkomne utvekslingsstudenter engasjeres som ambassadør og kan bidra med informasjon om utveksling, deltar på utvekslingsdagen og skrive reisebrev som legges på hjemmesiden, lage videoer på instagram mv.
    • Internasjonal koordinator og vitenskapelige ansatte besøker jevnlig partnerinstitusjoner, fordi god kunnskap og kontakt gjør det enklere å sende studenter ut.
    • Benytte internasjonale bistillinger og forskernettverk til informasjon om utvekslingsmuligheter

    Tiltak for å øke antall studenter som reiser på utveksling:

    • Alle studieprogram skal være tilrettelagt med semester for utveksling og ha programspesifikk anbefaling
    • Det bør vurderes å innføre obligatorisk utvekslingssemester på utvalgte studieprogram
    • Ha konkrete avtaler med institusjoner hvor vi kan anbefale relevante emner
    • Tilrettelegge for at flere studenter kan gjennomføre bachelor- og masteroppgave på utveksling
    • Øke bruken av Erasmus+ stipend ved å bedre og mer målrettet informasjon til studentene
    • Tilrettelegge for at flere studenter kan ta praksisopphold eller kortere studieopphold i utlandet
    • For å få flere studenter til å reise på utveksling, bør høgskolen vurdere å sette av midler som studenter som skal reise på utveksling utenom Erasmus programmet, kan søke om. Midlene kan knyttes til spesifikt studieprogram og destinasjon.
    • Inngå dobbelgradssamarbeid med relevante institusjoner

    Tiltak for å øke antall innreisende utvekslingsstudenter:

    • Tilby emner på engelsk innen alle grader som tilbys ved HiM (minimum 30 stp innenfor samme fagområde).
    • Utvikle tilbud (minst 30 stp) på avdeling HS for innkomne utvekslingsstudenter
    • Arbeide for å få på plass faste avtaler om praksis for utvekslingsstudenter på helsefagene
    • Det bør utarbeides informasjonsmateriell med fokus på utveksling og engelskspråklige program på nettsidene.
    • Fortsette å garantere bolig for utvekslingsstudenter.

    Mål: Dersom det ikke finnes utvekslings- eller samarbeidsavtaler som passer for våre regionale samarbeidspartnere, studenter og ansatte, skal det jobbes for å få slike etablert.

    Tiltak for å kvalitetssikre og øke antall avtaler med institusjoner om studentutveksling:

    • Alle avtaler skal revideres jevnlig i samarbeid med relevant avdeling
    • Alle avtaler bør ha både en administrativ og en vitenskapelig ansvarlig.
    • Avtalene bør omfatte både mobilitet av studenter og ansatte og annen faglig aktivitet.
    • Få flere avtaler innen de ulike fagretningene og prioriterte land
    • Få flere avtaler på masternivå
    • Inngå samarbeid med institusjoner som kan tilby praksisopphold 
    • Øke antall avtaler med institusjoner som har nordisk- og engelskspråklige studietilbud
    • Deltakelse i ICP-nettverket og på EAIE.

    5. Gradsstudier

    Mål: God rekruttering av internasjonale studenter

    Tiltak:

    • Styrke kvaliteten og omfanget av studieprogram og emner på engelsk
    • Forbedre integreringen av internasjonale studenter i det akademiske fellesskapet
    • Søke midler gjennom DIKU/Norad m.fl som inkluderer utdanningssamarbeid om stipender for gradsstudenter
    • Inngå avtaler med relevante institusjoner om rekruttering av studenter
    • Arbeide for å øke antall søkere fra EU til våre masterstudier, ved flere institusjonsbesøk i Europa for å markedsføre våre internasjonale masterstudier

    6. Ansattemobilitet

    Mål: Alle våre studenter og ansatte skal gjøres kjent med mulighetene som finnes for internasjonal utveksling og prosjektsamarbeid.

    Tiltak:

    • Økt internasjonalt samarbeid og utveksling for administrativt og vitenskapelige ansatte
    • Oppfordre til aktiv deltakelse på internasjonale arenaer gjennom både lengre forskningsopphold og kortere besøk ved partnerinstitusjoner
    • Gi løpende informasjon om ordninger og finansieringskilder for ansattmobilitet (innreisende og utreisende), blant annet Erasmus+
    • Digital ansattutveksling ved å delta på digitale møter / konferanser og andre muligheter for fulldigitale opplæringsopphold / Staff Training Weeks

    7. FoU og forskerutdanning

    Mål: Høyskolens forskerutdanninger skal holde høyt internasjonalt nivå og bidra til at høyskolen kan rekruttere høyt kvalifisert vitenskapelig personell. 

    Krav studiekvalitetsforskrifta:

    § 3-2 Akkreditering av mastergradsstudier

    (3) Fagmiljø skal kunne vise til dokumenterte resultater på høyt nivå og resultater fra samarbeid med andre fagmiljø nasjonalt og internasjonalt.

    §3-3 Akkreditering av doktorgradsstudier

    (3) Fagmiljøet skal kunne vise til dokumenterte forskningsresultater, inkludert publisering, på høyt, internasjonalt nivå, og resultater fra samarbeid med andre fagmiljø nasjonalt og internasjonalt.

    §3-7 Akkreditering som vitenskapelig høgskolen

    1. Institusjonen skal ha en tydelig faglig profil og stabil utdanning, forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid og faglig utviklingsarbeid av høy internasjonal kvalitet.

    Tiltak:

    • Tilrettelegge for sosial og faglig inkludering av internasjonale fagansatte og stipendiater i arbeidsmiljøet
    • Arbeide for å bli en attraktiv arbeidsplass for internasjonale ansatte og gjesteforskere, ved å tilrettelegge for språkopplæring, bolig etc.
    • Tilrettelegge slik at ph.d.-studenter introduseres til internasjonale forskningsmiljø gjennom konferanser, nettverk, forskningsopphold, sampublisering mm.
    • Det forventes normalt at ph.d.-studenter har utenlandsopphold ila stipendperioden. Ph.d.-kandidater bør sammen med veileder, legge en plan for egen internasjonalisering
    • Utvikle ph.d.-emner som er attraktive for internasjonal ph.d.-kandidater, og som kan markedsføres internasjonalt
    • Dele «beste praksis» for å øke internasjonal publisering og forskningssamarbeid i alle fagmiljø
    • Arbeide for å skape internasjonalt forskernettverk gjennom å arrangere seminarer og konferanser

    8. Internasjonale strategiske partnerskap

    Mål:

    Høgskolen i Molde skal bidra til at norsk høyere utdanning og forskning følger den internasjonale forskningsfronten og utviklingen av høyere utdanningstilbud. Vi skal etablere utveksling og prosjektsamarbeid med internasjonale universiteter og høyskoler og tilsvarende institusjoner i andre land. Dette omfatter også utveksling og gradssamarbeid.  Dette skal, direkte eller indirekte, komme det regionale samfunns- og arbeidslivet til gode, enten ved at det inngås forskningsprosjekter som involverer regionale aktører eller det hentes inn internasjonale foredragsholdere/forskere med lokal relevans. 

    Tiltak:

    • Utvikle strategiske partnerskap med utvalgte institusjoner og fagmiljø i lav- og mellominntektsland, BRICS-landene og Sentral- og Øst-Europa, f.eks. støttet av DIKU, Norad, Norec og NFR i tråd med nasjonal prioriteringer.
    • Høgskolen bør søke økt deltakelse i finansieringsordninger som støtter kapasitetsbygging og student- og ansattemobilitet hos partnerinstitusjoner, eksempelvis ordninger under DIKU, Forskningsrådet, EU og Nordisk Råd.
    • Det internasjonale samarbeidet skal bidra til å løse globale samfunnsutfordringer, klima- og energiomstilling og FNs bærekraftsmål.
    • Stimulerer til å bygge opp kompetanse til å skrive søknader, ved å tilby insentivmidler for å utvikle søknader eller at ansatte får avsatt tid på arbeidsplanen

    Vedlegg

      Vedlegg 1: Internasjonale programmer

      Vedlagt informasjon om Panoramastrategien og oversikt over internasjonale programmer hvor det kan søkes om midler til samarbeidsprosjekter innen forsking og utdanning

      Panorama:

      Panorama-strategien er regjeringens strategi for høyere utdannings- og forskningssamarbeid med Brasil, India, Japan, Kina, Russland og Sør-Afrika

      Målsettingen er:

      • Godt samspill mellom høyere utdannings- og forskningssamarbeid
      • God kobling til arbeids- og næringsliv
      • God studentmobilitet
      • Godt samspill mellom bilateralt og multilateralt samarbeid

      Tiltak:

      • UTFORSK: Partnerskapsprogram som støtter utdanningsaktivitet
      • INTPART: Etablere eller videreutvikle institusjonelt høyere utdannings- og forskningssamarbeid, nettverksaktivitet og kunnskapsutveksling.
      • Økt studentmobilitet til BRICS-landene

      Les mer: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/panorama/id2457714/

      DIKU

      Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) har ulike programmer og midler som retter seg mot internasjonalisering og styrking av kvalitet i utdanning. Les mer: https://diku.no/programmer?edu_level%5B%5D=H%C3%B8yere%20utdanning

      NORAD

      NORAD har flere programmer som gir støtte til ordninger for samarbeid mellom universiteter og høgskoler i Norge og i samarbeidsland, bl.a. NORHED-programmet har som mål å styrke institusjoner for høyere utdanning i utviklingsland for å utdanne bedre kvalifiserte kandidater gjennom kvalitet, relevant og inkluderende utdanning, og å produsere mer og bedre forskning utført av landenes egne forskere.

      Les mer: https://norad.no/tilskudd/sok-stotte/hoyere-utdanning-og-forskning/

      Norges Forskningsråd

      Norges forskningsråd har midler bl.a. til forskningsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater, forskningsopphold i utlandet for forskere og til forskningsopphold i Norge for gjesteforskere. I tillegg kan det søkes om støtte til å skrive søknader rettet mot Horisont2020, internasjonale partnerskap eller forskningssamarbeid med ulike land. Les mer:

      https://www.forskningsradet.no/utlysninger/?timeframe=0

      Publisert 8. feb. 2023 14:39 - Sist endret 8. feb. 2023 15:21