Utviklingsavtale med Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk

Målene og styringsparameterne i utviklingsavtalene beskriver den enkelte institusjonens strategiske prioriteringer for å bidra til at de nasjonale sektormålene og prioriteringene i langtidsplanen nås. Utviklingsavtalen er et verktøy i styringsdialogen, og skal bidra til å utvikle institusjonene og sektoren.

Utviklingsavtalen har som formål å bidra til høy kvalitet og en mangfoldig sektor gjennom
tydelige institusjonsprofiler og god arbeidsdeling. Differensiert styring gjennom
utviklingsavtalene skal tilrettelegge for at institusjonene kan ivareta sitt samfunnsoppdrag og
svare på nasjonale, regionale og lokale behov. Utviklingsavtalen er fastsatt i samhandling med den enkelte institusjon i tråd med rammeverket for utviklingsavtalene. Utviklingsavtalen reforhandles i utgangspunktet hvert fjerde år, men departementet åpner for eventuell revisjon av avtalene etter to år ved særlige behov.

Utviklingsavtale for Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk 2023-2026

Mål 1 – Økt tilgjengelighet av utdanninger som gir studentene nye muligheter, bidrar til bærekraftig utvikling og gir grunnlag for verdifull innovasjon

HiM vil bidra til at høyere utdanning blir tilgjengelig for flere. HiM ser på kvalitet som en kombinasjon av tilgjengeliggjøring av utdanning, fleksibilitet for studentene, internasjonal erfaring og en pedagogikk som bidrar til at læringsutbyttene innfris.
HiM har ved avtaleperiodens start ingen meritterte undervisere. HiM vil oppmuntre til at flere kvalifiserer seg. HiM vil utvikle en mer fleksibel og tilgjengelig didaktisk plattform, f.eks. med nye læringsstier, verktøy for studentaktiv læring og maler tilpasset det enkelte studieprograms læringsutbytter, emne, og nye målgrupper.

Styringsparametere:

  1. Stimulere til økt kvalitet i undervisningen gjennom å oppmuntre til merittering av undervisere og deling av erfaringer med nye verktøy.
  2. Bedre tilrettelegging av internasjonal utveksling for ansatte og studenter.
  3. Styrke fleksibel og livslang læring gjennom digital og desentralisert undervisning.

Mål 2 – Internasjonal forskning med regional relevans

Forskningsgruppene ved HiM er ved avtaleperiodens start selvorganiserende og frivillige. Deltagelse er uforpliktende, og gruppene kan fortone seg som lite synlige i regionen. Mange har ikke prosjekter med eksterne samarbeidspartnere. HiM vil styrke forskningsgruppene slik at de tilpasses et høyere ambisjonsnivå i form av flere eksternt finansierte prosjekter og ph.d.-kandidater. Det kan også innebære å øke antall vitenskapelige assistenter og tilknyttede ressurser med hovedstilling i offentlig forvaltning, helsevesenet eller næringslivet.

Styringsparametere:

  1. Bidra til den internasjonale forskningsfronten i logistikk, helse og sosialfag gjennom mer samarbeid med internasjonale universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter.
  2. Flere tilslag på søknader til Norges Forskningsråd og EU sammen med samarbeidspartnere i regionen.
  3. Flere vitenskapelig ansatte som veileder stipendiater og kvalifiserer seg til opprykk til professor eller dosent, blant annet for å stimulere utviklingen av et tredje ph.d.-program ved høgskolen.

Mål 3 – Utvikle kompetanse om bærekraftig samfunnsutvikling, velferd og innovasjon, med sterk faglig logistikk-, helse- og sosialfaglig profil

HiM vil at forskningen og utdanningsprogrammene skal bygge på unik og institusjonstypisk kunnskap om bærekraftig samfunnsutvikling, velferd og innovasjon. HiM vil spesielt understøtte utvikling av kompetanse med sterk faglig logistikk-, helse- og sosialfaglig profil, og gjennom dette bidra til det grønne skiftet. HiM vil ta en tydeligere posisjon som
kunnskapsaktør i regionen og nasjonalt, som utdanner kandidater samfunnet trenger for å lykkes med en mer bærekraftig samfunnsutvikling.

Styringsparametere:

  1. Flere studieprogrammer som underbygger høgskolens status som vitenskapelig høgskole i logistikk, og sterke ph.d-programmer innen logistikk og helse- og sosialfag
  2. Økt kapasitet og kvalitet for utdanningene som kan ta i bruk avansert simulering og AR/VR, forberedende ferdighetstrening og undervisning med praksis.
  3. Tettere samarbeid med industrien, helsevesenet, andre offentlige aktører og frivilligheten/idretten om praksisplasser for studenter, gjesteforelesere og studentoppgaver for å bidra til FNs bærekraftmål.

Mål 4 – Videreutvikle flercampusorganisasjonen med et levende studiemiljø og aktive studenter som bidrar til studiestedenes og regionens attraktivitet, arbeidsmarked og mangfold

HiM ønsker å ha levende campuser i Molde og i Kristiansund, uavhengig av økende digitalisering. I etterkant av pandemien erfarer HiM at terskelen for å møte opp fysisk til undervisning er blitt høyere for mange. Det ønsker HiM å gjøre noe med. HiM skal ha økt synlighet og betydning for regionen, og studentene skal knyttes tettere til samfunnslivet. Høgskolen vil bidra til et sterkt studentdemokrati.

Styringsparametere:

  1. Høy tilstedeværelse på campus i begge campusbyene og alle steder HiM tilbyr fysisk eller digitalt støttet undervisning.
  2. Flere studenter som har tett kontakt med mulige arbeidsgivere i regionen gjennom hele studieløpet, enten de studerer i Molde, Kristiansund eller gjennom digitale pedagogiske plattformer.
  3. Flere møteplasser for studentene og faglærere med lokalsamfunnet.
Publisert 25. mars 2021 09:35 - Sist endret 24. jan. 2023 09:47