-
Langøy, Emmy Elizabeth; Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle
(2023).
Rolleforventninger og relasjoner - underkommuniserte tema i samhandlingen mellom første og andrelinjen i tjenester overfor personer med utviklingshemming?
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth & Ødegård, Atle
(2022).
Samskaping og utvikling i praksis.
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth & Aasgård, Ingrid Krohn
(2022).
Habilitering og miljøarbeid; et økende fagfelt som ofte handler om mer enn en tjeneste.
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Brillene vi ser med – ‘normalitetsbrillene eller avviksbrillene’?
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Samskaping og kunnskapsutvikling i praksis - SKUP.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Innledning om prosjektet.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
«La meg høre din røst!» Høring på: Nasjonal veileder -
Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming
.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Evalueringsprosjektet VHM 2020.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Livsløp i ulendt terreng? Tidligere særvilkårselevers ferd mot voksenlivet.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
Autismespektertilstander – tilnærminger og tiltak.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2020).
«Vi er ikke spesielle nå, men tar du oss ut av klassen så blir vi spesielle..» : Om annerledeshet og skolegang.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2019).
Tvangsbegrensingsloven.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2019).
Normalitet og avvik.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2019).
Spesialundervisning - en risikosport?
Tidens Krav.
-
-
-
-
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2018).
Overganger til voksenlivet for personer i sårbare situasjoner.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2017).
Sårbar ungdom og risiko for marginalisering ved overgangene til voksenlivet.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2017).
Metodiske valg og refleksjoner - underveis i master og PhD-arbeid.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2017).
Mellom mestring og avmakt : faktorer som påvirker integrasjon i ordinært arbeid hos tidligere ‘særvilkårselever’ i videregående skole.
-
Bromstad, Thrine Marie Nøst & Langøy, Emmy Elizabeth
(2017).
Autismespekterforstyrrelser – kompetansebehov og forslag til utdanningstilbud.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2017).
Sjølstendig – eller avhengig?:hvilke vilkår og rammer gir mulighet til å delta og leve sjølstendig, og hva holder folk tilbake i avhengighet og passivitet?
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2016).
Veien til voksenlivet
hos tidligere "særvilkårselever"-
går den mot sjølstendighet eller avhengighet?
.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2016).
Annerledes - eller annerledes behandlet?
Erfaring med hjelpetiltak og stigmatisering blant voksne personer som var kategorisert med generelle lærevansker eller psykososiale vansker i videregående skole.
.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2016).
Overganger til voksenlivet.Forskningsprosjekt med kvantitative og kvalitative analyser.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2015).
Avhengighet - eller sjølstendig liv? Voksentilpasning hos kvinner og menn med særskilt tilrettelagt undervisning i videregående skole.
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2014).
Overganger til voksenlivet for sårbare unge - trygd eller arbeid?
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2014).
Psykososiale vansker - en særlig utfordring i tilpasninga til voksenlivet?
-
Langøy, Emmy Elizabeth & Kvalsund, Rune
(2014).
Transition to adulthood for vulnerable young adults - social security or work and independent living?
-
Langøy, Emmy Elizabeth; Kvalsund, Rune & Myklebust, Jon Olav
(2014).
Vulnerable young adults - Employment or social security and welfare? Patterns of adaptation during adult life. Presentert på symposiet Patterns of Social Integration, Exclusion and Adaptation in Transitions to Adulthood for Vulnerable Children, Youth and Adults. Chair: Ewelina Rydzewska. Discussant: Ann Pirrie.
Vis sammendrag
In this study the life situation of young adults with intellectual disabilities and young adults with behaviour problems are compared, their transition and adaptation to adult life and how they are encountered by helping system of the welfare state. The study is based on data about transitions during the school phase of the life course (1996-1999) and in addition on data about school experiences, work and independent living, own family and house when the vulnerable young adults are 24 (494 telephone interviews). Norway is judged to be the OECD country with the lowest percentage of jobs possible to seek for unskilled workers. These work possibilities would be an important factor to study as an indicator of adaptation in early adult life. What is their work situation and independent family life after transition from school? What are their experiences with the helping system? What helped and what hindered their possibilities of participation in work and every day life? How were their independent contributions judged and valued in this process? As seen from the vulnerable young adults' position – how important for social integration is the contribution by the support system during these transitions? What contributions have earlier school experiences made?
-
-
-
-
-
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth
(2018).
Livsløp i ulendt terreng? : tidligere særvilkårselevers ferd mot voksenlivet
.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Institutt for sosialt arbeid.
ISSN 978-82-326-3451-4.