Litt om meg...
Hei, og takk for at du stakk innom! Jeg er førsteamanuensis i informatikk og digitalisering og kommer fra Queens i New York. Jeg har en bachelorgrad i fysikk og informatikk fra Cornell University og en mastergrad i informatikk fra Brown University. Etter å ha takket nei til et stipend for å begynne på MITs Media Lab (delvis fordi jeg ville bli astronaut og NASA ikke aksepterte teknologiutdanninger, som var det Media Lab tilbød), valgte jeg å begynne å forske på visualisering og interaksjonsdesign hos IBM Research før jeg begynte hos Amazon for å bygge kommentarsystemet for Look Inside the Book-funksjonen. Etter å ha grunnlagt og ledet nystartede teknologibedrifter i New York og Seattle bestemte jeg meg for at jeg virkelig elsker forskning, og tok doktorgraden min under Augmented Reality-eksperten Mark Billinghurst ved University of Canterbury. Forskningen min viste en kvantitativ sammenheng mellom brukervennligheten til AR-navigasjonsverktøy og hvordan man husker kognitive kart. Utenom forskningen liker jeg å spille musikk, (amerikansk) fotball, se på tegneserier, være ute i naturen og reise.
Mine kurs
IBE320 - Utvidet virkelighet
IBE405 - Tingenes internett og smarte byer
Min forskning
Mitt interesseområde ligger i skjæringspunktet mellom mennesker og datamaskiner, pakket inn i området Human Computer Interaction. Ved hjelp av empiriske, kvalitative og kvantitative forskningsmetoder prøver jeg å forstå hvordan menneskelig atferd bør påvirke teknologidesign og hvordan teknologi påvirker oss som mennesker. Mange mennesker har uttrykt bekymring for hvordan teknologi kan påvirke våre medfødte evner i stor grad, og forskningen min har fokusert på dette området. Jeg har for eksempel utforsket forholdet mellom brukervennligheten til digitale navigasjonsverktøy og vår naturlige evne til å huske kognitive kart. Jeg har bygget augmented reality-verktøy og analysert empiriske data for å finne en balanse mellom nytten av navigasjonsverktøy og vår avhengighet av dem.
Jeg byttet fra en kognitiv til en sosial setting og undersøkte hvordan digital teknologi kan forvrenge vår vurdering av vår evne til å etablere kontakt med andre. Jeg implementerte en iPhone-app for felles bildeopptak for å kombinere samarbeid på nettet med personlig interaksjon. Dette avslørte forskjeller i oppfatningen av våre sosiale komfortsoner som jeg utlignet ved hjelp av elementer i brukergrensesnittet. I et annet prosjekt operasjonaliserte jeg empati for robotlagkamerater ved å bruke spillmotoren Unity til å bygge en spillsimulering av et gruveoppdrag i verdensrommet for å studere relasjoner i menneske-maskin-team. Ved hjelp av en mixed method-analyse fant jeg bevis for at mennesker kan knytte sterke bånd til høyteknologiske verktøy, noe som viser hvordan vi samhandler med digital teknologi generelt, fra tingenes internett til autonome kjøretøy.
Samlet sett handler forskningen min om hvordan nye teknologier påvirker brukerne og om forholdet mellom mennesker og teknologi, noe som fanger opp de forskningsretningene jeg planlegger å utvide og bygge videre på. Jeg har anmeldt for en rekke arenaer, inkludert ACM Computer Human Interaction, IEEE Human Robot Interaction, International Conference on Intelligent Robots and Systems, og Human Factors and Ergonomics Society. Jeg har også vært med på å organisere flere lokale og internasjonale konferanser i oppstartsområdet og i HCI-området, inkludert NordiCHI og CHINZ. Jeg fungerte i to perioder som rådsmedlem og to perioder som president i New York Association of Phi Beta Kappa, som ble grunnlagt i 1776 og er den eldste akademiske foreningen i USA. Mine oppgaver inkluderte pengeinnsamling, giverrelasjoner, valg av stipendmottakerinstitusjoner og administrering av over 3000 aktive medlemmer.