Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 2.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Karl Yngvar Dale
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VAK701 Etikk og omsorgstenkning (Høst 2018)
Om emnet
Emnet gir studenten inngående kunnskap om etikk og omsorgstenkning i utøvelsen av avansert klinisk sykepleie. Grunnleggende tenkning om begrepene helse og sykdom, å leve med alvorlig, kronisk og progredierende sykdom, og møte med det syke mennesket, står sentralt i utviklingen av den kliniske hjelperelasjonen.
Sentrale tema for undervisning
Mennesket med alvorlig sykdom
- Sårbarhet og lidelse som fenomen
- Den syke kroppen som fenomen
- Mennesket i spenningsfeltet mellom natur og kultur
Helse og sykdom
- Begrepene helse og sykdom
- Perspektiver på tilnærming til helse- og sykdom
- salutogenese og patogenese
Etikk og omsorgstenkning
Relasjonen som grunnlag for pleie, behandling og omsorg
- Relasjoner og relasjonsforståelse
- Den profesjonelle omsorgsrollen ¿ makt, pasient/bruker medvirkning
Etiske utfordringer
Modeller for omsorg
Persons- og familiesentrert omsorg
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i avansert klinisk sykepleie i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at studenten har:
- Inngående kunnskap om mennesket som grunnleggende sårbart og avhengig
- Avansert kunnskap om relasjonens betydning i samhandling med det syke mennesket
- Inngående kunnskap om kommunikasjon ut i fra et intersubjektiv perspektiv
Ferdigheter
Etter fullført emne forventes det at studenten kan:
- Anvende kommunikasjonsteori og metoder for tilnærming
- Samhandle med pasient, pårørende og andre yrkesgrupper
- Identifisere og analysere etiske problemstillinger i den kliniske hverdagen
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at studenten kan:
Reflektere over rollen som avansert klinisk sykepleier og profesjonell yrkesutøver i forhold til seg selv og i møte med andre
Undervisnings- og læringsformer
Studiets arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, seminarer, work-shops, gruppearbeid, ferdighetstrening, selvstudie, deltakelse i refleksjonsgrupper og skriving av refleksjonsnotat.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: Aktiv deltagelse i gruppearbeid, seminarer og refleksjonsgrupperMuntlige presentasjoner av studentarbeidFaglig forberedt til ferdighetstrening i simuleringsenhet
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: Refleksjonsnotat fra refleksjonsgruppene må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: Semester
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler