Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Emmy Elizabeth Langøy
- Undervisningsspråk:
- Norsk
VHM724 Fordypningsoppgave (Høst 2023)
Om emnet
Fordypningsoppgaven skal ta utgangspunkt i et tema knyttet til emnet VHM723 Kliniske og pedagogiske tilnærminger. Fordypningen skal ha direkte relevans for pasient- / brukerrelatert arbeid eller undervisningsarbeid, innbefattende planlegging, gjennomføring og evaluering av endringsarbeid. Studenten kan velge mellom to innfallsvinkler:
-
Case-basert utviklingsarbeid eller
-
Litteraturstudie med praksisnært tema.
Uavhengig av innfallsvinkel skal brukerperspektivet vektlegges i fordypningsoppgaven. Arbeidet med fordypningsoppgaven krever at studenten bruker relevante metoder for forskning og fagutvikling på en selvstendig måte. Utkast til fordypningsoppgaven leveres inn før endelig innlevering, og legges da fram for medstudenter og på egen arbeidsplass. Oppgaven skal fremme læringsutbytte spesielt knyttet til emne VHM723 som omhandler kliniske og pedagogiske tilnærminger, men det forventes at studenten anvender kunnskap fra alle emnene som er knyttet til studiet. Oppgaven skal løses individuelt. Studenten skal dokumentere evne til å vurdere yrkesfaglige problemstillinger og anvende kunnskap fra utdanningens kunnskapsgrunnlag.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskap
-
ha avansert kunnskap i systematisk og målrettet arbeid rettet mot personer med utviklingshemming, autisme, multifunksjonshemming og utfordrende atferd
-
ha inngående kunnskap om funksjonshemming, inkludering og deltakelse
-
ha inngående kunnskap om fagspesifikke kliniske og pedagogiske tilnærmingsmåter innen funksjonshemmingsfeltet
Ferdigheter
-
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere tiltaks-/endringsarbeid for og med mennesker med funksjonshemming
-
kunne bruke relevante metoder for forskning og fagutvikling på en selvstendig måte
-
kunne initiere og vedlikeholde relasjoner bygget på forståelse og respekt for brukernes erfaringsverden
Generell kompetanse
-
kunne anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på nye områder innenfor fagfeltet
-
kunne anvende relasjonskompetansen overfor funksjonshemmede med ulike utfordringer, familier og hjelpeapparat
-
kunne beherske fagområdets uttrykksformer og utøve omfattende selvstendig arbeid
-
kunne kommunisere om faglige problemstillinger innen fagområdet, og utøve kritisk og etisk refleksjon
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid og oppgaveveiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det forutsettes at emnene VFM001, VHM720, VHM721, VHM722, VHM723 er bestått for å gå opp i eksamen i emne VHM724
Eksamen
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
-
Andel: 100%
-
Varighet: 1 Semester
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bokstavkarakter
-
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
-
Kommentar: Fordypningsoppgave med muntlig presentasjon
Pensum
Pensum oppgis ved studiestart