Oppbygging og gjennomføring (2024–2027)

Informasjon om studiet

Endringer i samfunn og rammevilkår er vesentlig faktorer som øker behovet for å anvende nye metoder og løsninger i helsevesenet. I dette studiet vil studentene lære hvordan logistikk kan benyttes til å møte nåværende og fremtidige utfordringer i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Mastergraden vektlegger et helhetlig systemperspektiv. Dette innebærer å forstå hvordan ulike deler av helsetjenesten påvirker hverandre, og hvordan man kan optimalisere samspillet mellom ulike enheter for å oppnå bedre resultater.

Studiet gir avansert kunnskap og forståelse for pasient- og informasjonsflyt gjennom hele verdikjeden, dvs. fra sykdom oppstår til pasienter er ferdigbehandlet. Studentene vil få kompetanse i logistikk gjennom analyse og forståelse av problemer og løsninger knyttet opp til ulike problemstillinger. Gjennom en erfaringsbasert tilnærming vil studentene lære av og reflektere over egne erfaringer og utfordringer. Samlet vil dette gi kunnskap om hvordan man kan identifisere og løse problemer i praksis.

Erfaringsbasert master i helselogistikk er på 90 studiepoeng og gjennomføres normalt på deltid over seks semestre (3 år).

Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men enkelte fag undervises på engelsk. Masteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk. Det er ønskelig at masteroppgaven knyttes til en problemstilling på egen arbeidsplass. I arbeidet med masteroppgaven inngår det et fem-dagers digitalt seminar i forskningsmetode (LOG904-101 Research Design).

I tillegg er det obligatorisk å skrive en forstudie (LOG904-100 Proposal), som skal forsvares muntlig og godkjennes av veileder og en uavhengig sensor. Det forventes at studentene selv tar ansvar for å planlegge studiet i samråd med arbeidsgiver.

Organisering og læringsformer

Studiet er deltidsbasert og kan kombineres med jobb.

Undervisningen er digital og gjennomføres via Høgskolen læringsplattform. Studentene får også tilgang til opptak av forelesningene. Arbeidsform veksler mellom forelesninger, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Enkelte forelesninger vil være obligatoriske. Obligatoriske forelesninger blir kunngjort i hvert enkelt kurs. Hvert semester starter med en fysisk dagsamling.

Undervisningsformen stiller krav til at studentene tar ansvar for egenstudier og læring.

Krav til studieprogresjon

Studenter som i løpet av et studieår oppnår mindre enn 50 % av normert studieprogresjon, mister normalt retten til å fortsette på studiet, og får status som emnestudent

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 04:40:36