Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 2 år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Molde
- Studienivå:
- Mastergrad iht §3, 2 år
Studieplan for Master i avansert klinisk allmennsykepleie - heltid (2024–2026)
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
-
Har avansert kunnskap om avansert klinisk allmennsykepleie, rolle, funksjon- og ansvarsområder, verdier, lover og
-
rettigheter, samt fagets vitenskapsfilosofiske og teoretiske kunnskapsgrunnlag
-
Har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologiske prosesser i forhold til de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos mennesker i alle aldre i kommunale helse- og omsorgstjenester
-
Har avansert kunnskap om farmakologi og medisinsk behandling - legemiddelbehandling, legemiddelhåndtering, bivirkninger, interaksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang
-
Har avansert kunnskap om systematiske vurderinger og tolkninger av helseopplysninger for å kunne bedømme behovet for helsehjelp
-
Har avansert kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold, samt språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og mestring
-
Har avansert kunnskap om de vanligste akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos pasienter i kommunale helse- og omsorgstjenester
-
Har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap
-
Har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
-
Har inngående kunnskap om sentrale elementer som inngår i en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt
-
Har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område valgt som fordypningsområde innen avansert klinisk allmennsykepleie
Ferdigheter
-
Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets kunnskapsgrunnlag, historie, tradisjon og
-
rolle i samfunnet
-
Kan analysere og kritisk vurdere tegn og symptomer på endringer i pasientens helsetilstand, og kan på selvstendig grunnlag vurdere, beslutte og iverksette relevante sykepleieintervensjoner basert på kliniske retningslinjer eller litteratur
-
Kan analysere og vurdere spesielle behov hos pasienter med sammensatte sykdommer og polyfarmasi, samt konsekvenser for medikamentvalg og dosering
-
Kan innhente helsehistorie og gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse, beslutte og planlegge behandling, oppfølging og rehabilitering innen rammen av det som forventes av yrkesrollen
-
Kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av bl.a deres språklige og kulturelle bakgrunn, samt iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt
-
Kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med pasient/bruker/pårørende
-
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, samt ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger
-
Kan analysere og kritisk vurdere styrke og svakheter ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder brukt i sykepleiefaglig forskning
-
Kan utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt
-
Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og retningslinjer
Generell kompetanse
-
Kan kommunisere om faglige problemstillinger med andre faggrupper om helselogistiske løsninger som
-
kan bidra til helhetlige pasientforløp, forsvarlige og kvalitative gode helsetjenester
-
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen, og beslutte og gjennomføre sykepleieintervensjoner, samt samarbeide med andre faggrupper og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt
-
Kan kommunisere om etiske og juridiske aspekt ved legemiddelhåndtering og medikamentell behandling ut i fra pasientens behov og helsetilstand
-
Kan analysere egne kunnskaper og ferdigheter i vurdering og bedømming av pasientens helsetilstand, og kunne innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder for å ivareta pasientsikkerheten
-
Kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede person/pasient/ bruker/pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet
-
Kan evaluere og håndtere faglige og etiske problemstillinger relatert til pleie, omsorg og behandling av pasient/bruker i akutte, ustabile og/eller uavklarte faser for å iverksette det til enhver tid beste handlingsalternativet
-
Kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet i kommunale helse- og omsorgstjenester spesielt
-
Kan anvende og kritiske vurdere alle elementer i forskningsprosessen
-
Kan analysere forskningsetiske problemstillinger, metoder samt forskningens relevans og nytteverdi, for å kunne utvikle eget fag
-
Kan bidra til nytenkning og initiere eller delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet til pasienter/brukere i kommunale helse- og omsorgstjenester
Oppbygging og gjennomføring
Praksis
Studiet har 12 ukers klinisk praksis à 40 timer per uke. Dette utgjør 480 timer (18 stp.).Den kliniske prakisen er fordelt over to praksisperioder, 6 uker i emnet MAK 740b (9stp.) og 6 uker i emnet MAK 750b (9stp.). Praksistudiene er komplementære til teoristudiene MAK 740a og 750a. Dette er i samsvar med Forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie.Veiledede praksisstudier er en sentral læringsmetode for å utvikle kompetanse, spesielt med tanke på ferdigheter og rolleforståelse. Selv om simulering og ferdighetstrening i høgskolen kan inngå som del av denne kompetanseutviklingen, er praksisstudiene grunnleggende for å lære i autentiske situasjoner med pasienter, pårørende og andre profesjonelle utøvere.Fokuset i praksisstudiene er rettet mot hva studentene skal lære i emnene 740 og 750. Her vil studentene få anledning til å anvende breddekunnskap i kontekst, noe som vil kunne bidra til fordyping, spissing og overføring av kunnskap fra en situasjon til en annen. Praksissteder kan være hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, helsehus, kommunale dagtilbud, boliger til barn og unge med omfattende helsebehov, lavterskeltilbud med fokus på psykisk helse og rus, læring- og mestringssenter, sykehjem, legevakt, KAD-avdlinger, akutt og poliklinikker i spesialisthelsetjenesten.
Arbeidskrav i praksis: Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf.HiM.
Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:
MAK 740b
-
Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av pasientens helsetilstand
-
Helsestatus, status-rapporter og ulike notater
-
Undervisning og veiledning av pasient, pårørende og fagpersonale
-
Gjennomgang av medikamentliste
-
Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende
-
Lede- og koordinere helsetjenester
MAK 750b
Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf. HiM.
Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:
-
Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av helsetilstanden
-
Helsestatus, status-rapporter og ulike notater
-
Pasient- og pårørendeopplæring
-
Undervisning og veiledning av fagpersonale
-
Gjennomgang av medikamentliste
-
Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende
-
Ledelse og koordinering av helsetjenesten
Krav til studieprogresjon
De ulike emnene i studiet bygger på hverandre, og beskrives under emnene MAK 700-790. Alle eksamener og arbeidskrav må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Evaluering av studiet
Studentene evaluerer studieprogrammet i Canvas.
Vurdering
Det er valgt ulike eksamensformer for å teste ulike former for kunnskap. Vurderingsformene er angitt i emnebeskrivelsene MAK 700-790.
Ved vurdering med Bestått/ikke bestått er det intern sensor (dvs. MAK700, MAK730, MAK740, MAK750, MAK760, MAK760, MAK700 og MAK780).
Ved vurdering med gradert karakter (A-F) er det intern og ekstern sensor (dvs. MAK710, MAK720 og MAK790).
-
Skoleeksamen er valgt for å teste kunnskap i naturvitenskaplige emner
-
Hjemmeeksamen er valgt for å teste evnen til å anvende teoretisk kunnskap, analytisk ferdigheter og kritisk refleksjon. Her blir studenten utfordret i forhold til både individuell- og gruppeeksamen
-
Praktisk muntlig eksamen anvendes for å teste utøvelse av kliniske ferdigheter, vurderings- og beslutningsevner, samt ferdigheter i kommunikasjon og samhandling
-
Klinisk kompetanse testes i praksis
-
Teoretisk-, analytisk- og kritisk evne, selvstendighet samt gjennomførings- og formidlingsevne testes via Masteroppgaven
Studiemodell
Høst 2024
Master i avansert klinisk allmennsykepleie, heltid
- MAK705 Avansert klinisk allmenn-sykepleie- kunnskapsgrunnlag i et sykepleie- og samfunns-vitenskapelig perspektiv 5 stp
- MAK725 Patofysiologi, farmakologi og medisinsk behandling ved akutte- og kroniske og sykdommer og helseproblemer 20 stp
- MAK730 Helsehistorie og avansert klinisk helsevurdering 10 stp
Vår 2025
Master i avansert klinisk allmennsykepleie, heltid
- MAK740 Akutte, ustabile og uavklarte situasjoner, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforlø, klinisk praksis 15 stp
- MAK750 Helsefremming, forebygging og rehabilitering, samt faglig ledelse og koordinering i pasientforløp, klinisk praksis 15 stp
- MAK775 Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk 15 stp