Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
2 år
Organisering:
Heltid
Studiested:
Molde
Studienivå:
Mastergrad iht §3, 2 år

Studieplan for Master i avansert klinisk allmennsykepleie - heltid (2024–2026)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

  • Har avansert kunnskap om avansert klinisk allmennsykepleie, rolle, funksjon- og ansvarsområder, verdier, lover og

  • rettigheter, samt fagets vitenskapsfilosofiske og teoretiske kunnskapsgrunnlag

  • Har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologiske prosesser i forhold til de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos mennesker i alle aldre i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Har avansert kunnskap om farmakologi og medisinsk behandling - legemiddelbehandling, legemiddelhåndtering, bivirkninger, interaksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang

  • Har avansert kunnskap om systematiske vurderinger og tolkninger av helseopplysninger for å kunne bedømme behovet for helsehjelp

  • Har avansert kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold, samt språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og mestring

  • Har avansert kunnskap om de vanligste akutte- og kroniske sykdommer og helseproblemer en møter hos pasienter i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert fagutvikling, samt metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap

  • Har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk

  • Har inngående kunnskap om sentrale elementer som inngår i en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt

  • Har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område valgt som fordypningsområde innen avansert klinisk allmennsykepleie

 

Ferdigheter

  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets kunnskapsgrunnlag, historie, tradisjon og

  • rolle i samfunnet

  • Kan analysere og kritisk vurdere tegn og symptomer på endringer i pasientens helsetilstand, og kan på selvstendig grunnlag vurdere, beslutte og iverksette relevante sykepleieintervensjoner basert på kliniske retningslinjer eller litteratur

  • Kan analysere og vurdere spesielle behov hos pasienter med sammensatte sykdommer og polyfarmasi, samt konsekvenser for medikamentvalg og dosering

  • Kan innhente helsehistorie og gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse, beslutte og planlegge behandling, oppfølging og rehabilitering innen rammen av det som forventes av yrkesrollen

  • Kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosial situasjon i lys av bl.a deres språklige og kulturelle bakgrunn, samt iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt

  • Kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med pasient/bruker/pårørende

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, samt ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger

  • Kan analysere og kritisk vurdere styrke og svakheter ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder brukt i sykepleiefaglig forskning

  • Kan utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig- eller kvalitetsforbedringsprosjekt

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og retningslinjer

 

Generell kompetanse

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger med andre faggrupper om helselogistiske løsninger som

  • kan bidra til helhetlige pasientforløp, forsvarlige og kvalitative gode helsetjenester

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen, og beslutte og gjennomføre sykepleieintervensjoner, samt samarbeide med andre faggrupper og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt

  • Kan kommunisere om etiske og juridiske aspekt ved legemiddelhåndtering og medikamentell behandling ut i fra pasientens behov og helsetilstand

  • Kan analysere egne kunnskaper og ferdigheter i vurdering og bedømming av pasientens helsetilstand, og kunne innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder for å ivareta pasientsikkerheten

  • Kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede person/pasient/ bruker/pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, som fremmer funksjon, mestring og livskvalitet

  • Kan evaluere og håndtere faglige og etiske problemstillinger relatert til pleie, omsorg og behandling av pasient/bruker i akutte, ustabile og/eller uavklarte faser for å iverksette det til enhver tid beste handlingsalternativet

  • Kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet i kommunale helse- og omsorgstjenester spesielt

  • Kan anvende og kritiske vurdere alle elementer i forskningsprosessen

  • Kan analysere forskningsetiske problemstillinger, metoder samt forskningens relevans og nytteverdi, for å kunne utvikle eget fag

  • Kan bidra til nytenkning og initiere eller delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet til pasienter/brukere i kommunale helse- og omsorgstjenester

Oppbygging og gjennomføring

Praksis

Studiet har 12 ukers klinisk praksis à 40 timer per uke. Dette utgjør 480 timer (18 stp.).Den kliniske prakisen er fordelt over to praksisperioder, 6 uker i emnet MAK 740b (9stp.)  og  6 uker i emnet MAK 750b (9stp.). Praksistudiene er komplementære til teoristudiene MAK 740a og 750a. Dette er i samsvar med Forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie.Veiledede praksisstudier er en sentral læringsmetode for å utvikle kompetanse, spesielt med tanke på ferdigheter og rolleforståelse. Selv om simulering og ferdighetstrening i høgskolen kan inngå som del av denne kompetanseutviklingen, er praksisstudiene grunnleggende for å lære i autentiske situasjoner med pasienter, pårørende og andre profesjonelle utøvere.Fokuset i praksisstudiene er rettet mot hva studentene skal lære i emnene 740 og 750. Her vil studentene få anledning til å anvende breddekunnskap i kontekst, noe som vil kunne bidra til fordyping, spissing og overføring av kunnskap fra en situasjon til en annen. Praksissteder kan være hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester, helsehus, kommunale dagtilbud, boliger til barn og unge med omfattende helsebehov, lavterskeltilbud med fokus på psykisk helse og rus, læring- og mestringssenter, sykehjem, legevakt, KAD-avdlinger, akutt og poliklinikker i spesialisthelsetjenesten.

Arbeidskrav i praksis: Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf.HiM. 

Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:   

MAK 740b

  • Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av pasientens helsetilstand

  • Helsestatus, status-rapporter og ulike notater

  • Undervisning og veiledning av pasient, pårørende og fagpersonale

  • Gjennomgang av medikamentliste

  • Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende

  • Lede- og koordinere helsetjenester

MAK 750b

Studenten skal skrive log over utvikling av egen kompetanse , se retningslinjer for profesjonell skriving jf. HiM. 

Etter gjennomført klinisk praksis skal studenten ha gjennomført og godkjent følgende arbeidskrav:   

 

  • Opptak av helsehistorie, systematisk kartlegging og vurdering av pasientens helsetilstand, foreta beslutninger, iverksette intervensjoner og lage plan for oppfølging av helsetilstanden

  • Helsestatus, status-rapporter og ulike notater

  • Pasient- og pårørendeopplæring

  • Undervisning og veiledning av fagpersonale

  • Gjennomgang av medikamentliste

  • Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker/pårørende

  • Ledelse og koordinering av helsetjenesten

Krav til studieprogresjon

De ulike emnene i studiet bygger på hverandre, og beskrives under emnene MAK 700-790.  Alle eksamener og arbeidskrav må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Evaluering av studiet

Studentene evaluerer studieprogrammet i Canvas.

Vurdering

Det er valgt ulike eksamensformer for å teste ulike former for kunnskap. Vurderingsformene er angitt i emnebeskrivelsene MAK 700-790.

Ved vurdering med Bestått/ikke bestått er det intern sensor (dvs. MAK700, MAK730, MAK740, MAK750, MAK760, MAK760, MAK700 og MAK780).

Ved vurdering med gradert karakter (A-F) er det intern og ekstern sensor (dvs. MAK710, MAK720 og MAK790).

  • Skoleeksamen er valgt for å teste kunnskap i naturvitenskaplige emner

  • Hjemmeeksamen er valgt for å teste evnen til å anvende teoretisk kunnskap, analytisk ferdigheter og kritisk refleksjon. Her blir studenten utfordret i forhold til både individuell- og gruppeeksamen

  • Praktisk muntlig eksamen anvendes for å teste utøvelse av kliniske ferdigheter, vurderings- og beslutningsevner, samt ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

  • Klinisk kompetanse testes i praksis

  • Teoretisk-, analytisk- og kritisk evne, selvstendighet samt gjennomførings- og formidlingsevne testes via Masteroppgaven

Studiemodell

Høst 2024

Master i avansert klinisk allmennsykepleie, heltid

Vår 2025

Høst 2025

Master i avansert klinisk allmennsykepleie, heltid

Vår 2026

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mai 2024 05:22:04