English version of this page

Brukernavn og passord

Alle nye studenter og ansatte får tildelt en brukerkonto når de starter ved Høgskolen i Molde. Denne brukerkontoen er knyttet opp mot Felles Elektronisk IDEntitet, FEIDE, og lar deg bruke samme innlogging på våre IT-tjenester.

Selvbetjeningsportal

Benyttes for å opprette eller bytte passord, eller for å finne brukernavnet ditt.
Ved passordbytte tar det inntil 30 minutter før passordet kan brukes på alle IT-tjenestene.
For å bruke passordtjenesten må du ha registrert mobilnummeret eller din private epostadresse hos HiMolde.

Gå til Selvbetjeningsportalen

  • For studenter hentes mobilnummer fra Kontakt- og reservasjonsregisteret. Har du reservert deg mot oppslag, må det registreres i StudentWeb.
  • For ansatte hentes dette fra SAP. Logg inn i SAP Portal og legg inn ditt mobilnummer under: Egne data - Personlig profil - Mobilnummer privat.
  • Du må koble til eduroam på nytt med brukernavn og passord, etter passordbytte.

Dersom du ikke har registrert ditt mobilnummer eller din private epostadresse hos HiMolde ennå og du har glemt ditt passord, må du kontakte IT-Support for å få nytt passord.

Kjennetegn på et godt passord

De åtte første tegnene må bestå av en blanding av store og små bokstaver, tall og andre tegn.
Alle passord må være på minst 8 tegn
Ikke bruk nasjonale tegn som ÆØÅæøå
3 av 4 følgende regler må være oppfylt innenfor de første 8 tegnene:
Husk på at du skal finne igjen tegnet på alle tastaturene du bruker.

  • Minst en liten bokstav (a-z)
  • Minst en stor bokstav(A-Z)
  • Minst et tall (0-9)
  • Minst et spesialtegn ([]-+?=*()/_!,;.:{}<>$\|'@)

Krav om jevnlig bytte av passord 

Studenter må bytte passord minst hvert tredje år, ansatte minst en gang i året.
Har du mistanke om at noen kan ha fått tak i passordet sitt, skal det byttes omgående.
Bytt passord i selvbetjeningsportalen. Kontakt IT-Support ved problemer.

FEIDE-innlogging

FEIDE-innloggingen fungerer bare så lenge du har en aktiv studierett eller er ansatt ved HiMolde.
Se informasjon registrert om deg og hvilke IT-tjenester du har tilgang til med FEIDE innlogging.

Etter at avsluttende vitnemål/karakterutskrift er sendt, har du ikke lengre aktiv studierett. Da kan du benytte elektronisk ID, for eksempel BankID, for å logge inn i StudentWeb og sjekke eksamensresultat og din studentstatus. Oppdager du noe som ikke stemmer tar du kontakt med lokal studiestedsadministrasjon.