English version of this page

IAM tilgangsstyring

IAM (Identity Access Management) er en fellesløsning for identitets- og tilgangsstyring i universitets- og høgskolesektoren. Løsningen styrer brukerkontoer som gir ansatte, studenter og gjester tilganger til ulike IT-systemer og tjenester. 

Oppretting av brukerkontoer for ansatte og studenter skjer automatisk på grunnlag av data fra lønnssystem og studentsystem. IAM-portalen må brukes ved bestilling av utvidet tilgang. 

IAM-portalen

Student

Når du er registrert i FS (Felles studentsystem) vil det automatisk bli opprettet brukerkonto og du vil motta en e-post når den er klar for aktivering. 

Forlenge studentkonto

Du får et varsel på e-post 30 dager før studentkontoen din avsluttes. Klikk på lenken til Brukerportal IAM i e-posten, hvis du ønsker å utvide tilgangen.

  • Logg på IAM-portalen
  • Velg "Catalog" i venstremenyen
  • Hak av for "Extend Student Account" og velg deretter "Request" (til høyre på linja eller nederst). 

Utvidelsen blir automatisk innvilget for 65 dager. Etter de 65 dagene blir kontoen automatisk avlsluttet. Det gis ingen ytterligere varsel, og det er ikke mulig å utvide studentkontoen ut over denne perioden.

Ansatt

Ved tiltredelsesdato i lønnsystemet vil det automatisk bli opprettet brukerkonto og du vil motta en e-post når den er klar for aktivering. 

Bestille utvidet tilgang

Du kan bestille tilganger til ulike systemer, som deretter må godkjennes av leder. 

  • Logg på IAM-portalen
  • Velg "Catalog" i venstremenyen.
  • Hak av for den tilgangen du vil bestille og velg deretter "Request" (til høyre på linja eller nederst). 
  • Velg varighet på tilgangen i feltet som kommer opp til høyre og deretter "Request". Bestillingen er nå utført. 

Stipendiat eller PhD-kandidat

Brukerkontoen din styres automatisk av din tilknytning til høgskolen. Du kan ha en eller flere tilknytninger til høgskolen: 

  • Ansatt og registrert i SAP: Tilknytning som ansatt til og med siste arbeidsdag.
  • Student (inkludert PhD) med aktiv studierett i FS: Tilknytning som student til studieretten utgår. 

Leder

Ansatte som har behov for utvidet tilgang, for eksempel i FS eller Inspera, kan bestille dette i IAM-portalen. Som leder kan du også bestille på vegne av dine ansatte.

Som leder vil du motta et varsel om bestilling på e-post med lenke til IAM-portalen. I portalen kan du enten godkjenne eller avslå bestillingen om utvidet tilgang. 

Godkjenne bestilling av utvidet tilgang

  • Logg på IAM-portalen
  • Velg "Tasks" i venstremenyen og deretter "Approvals", for å se bestillinger som venter på godkjenning. 
  • Hak av for den tilgangen du vil godkjenne.
  • Velg "Approve" nede til venstre og deretter i feltet som kommer opp til høyre.

Bestille utvidet tilgang på vegne av ansatt

  • Logg på IAM-portalen
  • Klikk på nedtrekks-pilen ved siden av brukerikonet og navnet ditt oppe til høyre og velg "Proxy As"
  • Søk opp og velg personen du skal bestille for. Du vil nå se at navnet til bruker er endret til den personen du har valgt. 
  • Velg "Catalog" i venstremenyen.
  • Hak av for den tilgangen som skal bestilles og velg deretter "Request" (til høyre på linja eller nederst). 
  • Velg varighet på tilgangen i feltet som kommer opp til høyre og deretter "Request". Bestillingen er nå utført. 
  •  Klikk på nedtrekks-pilen oppe til høyre ved brukerikonet og velg "End proxy session". Du er nå tilbake med din egen bruker. 
  • Godkjenn bestillingen under "Tasks" og Approvals". 

Gjester

En gjest er en person som ikke skal ha noen form for lønn/godtgjøring via lønnsystemet, men som har behov for tilgang til våre digitale tjenester:  

  • Long Term Guest: Gjest som skal ha tilgang til høgskolens datasystemer, eksempelvis Canvas og Inspera, skal registreres i SAP som gjest. 
  • Short Term Guest: Gjest som kun har behov for adgangskort og utskrift i en kort periode. Som leder kan du opprette en gjestekonto i IAM-portalen. Denne kontoen har varighet på inntil 30 dager. 
  • Adhoc gjester: Gjest som kun har behov for trådløst gjestenett

Brukernavn og passord

På siden "Brukernavn og passord" finner du brukerkontoadministrasjon, glemt passord og informasjon om innlogging til våre tjenester. 

Publisert 13. juli 2023 13:02 - Sist endret 7. nov. 2023 13:04