Tid og sted
- Prøveforelesning: Tirsdag 26. mars, kl. 10.15, rom A-1.025.
- Disputas: Tirsdag 26. mars, kl. 13.15, rom A-1.025
Tittelen på prøveforelesningen:
"Alternative approaches to assessing wider economic impacts of transportation projects: How to avoid double counting of benefits in CBA."
Bedømmelseskomité
- Professor Lorí Tavasszy, Faculty of Technology, Policy and Management, TU Delft. The Netherlands
- PhD James Laird, Peak Economics LTD, UK
- Professor James Odeck, Molde University College
Leder av disputas
Veiledere
Hovedveileder:
Biveiledere:
- Forskningsleder Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Institutt
- Forsker II Olav Eidhammer, Transportøkonomisk Institutt
Om avhandlingen
I dette doktorgradsarbeidet, utvikles det generelle likevektsmodeller som kan benyttes til å analysere økonomiske ringvirkningseffekter av investeringer i transportinfrastruktur. Ved større samferdselsinvesteringer vil det oppstå nytte-effekter som ikke fanges i de tradisjonelle nytteberegningene. Dette skyldes markedsvridninger i de tilstøtende markedene til transportmarkedet. I Norge ble slike effekter tidligere kalt for "mernytte", mens vi nå gjerne omtaler dem som "netto ringvirkninger".
I avhandlingen beregnes de totale samfunnsøkonomiske nytteeffektene av en lang rekke norske infrastrukturprosjekter. Disse beregningene inngikk som underlagsmateriale til NTP 2018-2029. En gjennomgang av retningslinjene for konsekvensanalyser fra 23 ulike land, viser at det er manglende konsensus for hvordan netto ringvirkninger både skal beregnes og behandles. Avhandlingen er et innlegg i denne debatten og demonstrerer hvordan generelle likevektsmodeller kan benyttes til å beregne den totale samfunnsøkonomiske nytten av større infrastrukturtiltak.
Forhåpentligvis kan dette arbeidet bidra til større interesse rundt regionaløkonomiske modellverktøy, og da spesielt geografisk detaljerte generelle likevektsmodeller. I en videre kontekst, blir beslutningstakere møtt med behovet for å prioritere hvilke prosjekter som skal finansieres over de offentlige budsjettene. I den sammenhengen, er det nødvendig med metoder som gir de totale nytteeffektene av prosjektet.
Wiljar Hansen (42 år) kommer fra Oslo og er cand.polit. i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo fra 2003. Han er tilsatt som forsker ved Transportøkonomisk Institutt. Doktorgradsarbeidet er finansiert gjennom SMARTRANS programmet i Forskningsrådet, Ferjefri E39 i Staten Vegvesen/Vegdirektoratet og utredningsprosjekter finansiert av Nasjonal Transportplan.