Helene Hoemsnes

Avdeling for helse- og sosialfag
Bilde av Helene Hoemsnes
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4771214207
Studiested
Molde
Kontornr.
C460

Arbeidsområder

Fagansvarlig for Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge, som drives med midler fra Helsedirektoratet ut til sommeren 2024.  
Kommunikasjonsteori og relasjonsteori henger sammen for meg. Jeg er opptatt av den etiske fordringen det er å være den profesjonelle i møte med barn, unge og voksne. Hvordan skal vi møte mennesker slik at de opplever støtte og hjelp til egen utvikling?Jeg har gleden av å holde fokus på bla. barn og unges psykiske helse, samarbeid og koordinering av tjenester og helsefremmende tenkning. 

Emneansvarlig for videreutdanning i praksisveiledning. Veiledning er et av mine interesse- og fagfelt.

Jeg har vært kontaktlærer for studenter i praksis ved vernepleieutdanningen. 

Jeg underviser ved sykepleierutdanningen innen psykososialt arbeid med barn og unge og veiledningsteori.

Mennesker innen autismespekteret har jeg jobbet med i ulike sammenhenger. I den forbindelse ble jeg opptatt av tverrprofesjonelt samarbeid og samhanding. Min masteroppgave fokuserte på hva som fremmer god samhandling i arbeidet med mennesker med Asperger syndrom. 

Jeg har gleden av å delta i nettverk knyttet til Handlingsplan mot vold i nære relasjoner, nettverket består av 7 planansvarlige i Romsdals kommuner sammen med Krisesenteret for Molde og omegn.

Bakgrunn

Jeg har lærerutdanning, 2. avdeling spesial pedagogikk og master i helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge.  I tillegg har jeg følgende phd kurs;  Aggresjon, vold og bruk av tvang, Vitenskapsteori og etikk, Fordypning i kvalitative forskningsmetoder og Samarbeidsbasert forskningsmetodologi.

Jeg har tidligere jobbet blant annet i skoleverket, i voksenhabiliteringstjeneste, barne - og ungdomspsykiatri og som studentrådgiver. Fra 2010 har jeg vært høgskolelektor og førstelektor fra 2023.

Prosjekter

Emneord: Barn og unge, tverrfaglig og tverretatlig, kommunikasjon, samarbeidsorientert forskning

Publikasjoner

  • Stokken, Roar; Hoemsnes, Helene; Høydal, Steinar & Strand, Håvard (2023). Animasjonar som pedagogisk verkemiddel. I Giskeødegård, Marte Fanneløb; Strand, Øivind; Lunde, Arnhild; Solberg, Mads & Bakke, Snorre (Red.), Nyskaping : Fjordantologien 2023. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06937-1. s. 213–231. doi: 10.18261/9788215069371-23-12. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hoemsnes, Helene; Høydal, Steinar; Strand, Håvard & Stokken, Roar (2023). Prosjektstyring for nyskaping : gjennomføring av innovasjonsprosjekt der studentar er viktige bidragsytarar. I Giskeødegård, Marte Fanneløb; Strand, Øivind; Lunde, Arnhild; Solberg, Mads & Bakke, Snorre (Red.), Nyskaping : Fjordantologien 2023. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06937-1. s. 118–137. doi: 10.18261/9788215069371-23-07. Fulltekst i vitenarkiv
  • Stokken, Roar & Hoemsnes, Helene (2023). Kvalitet og arbeidslivsrelevans i velferdsutdanningane – to sider av det same. I Giskeødegård, Marte Fanneløb; Strand, Øivind; Lunde, Arnhild; Solberg, Mads & Bakke, Snorre (Red.), Nyskaping : Fjordantologien 2023. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06937-1. s. 82–97. doi: 10.18261/9788215069371-23-05. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hoemsnes, Helene & Stokken, Roar (2019). Historiefortelling som brobygger mellom praksis og høyere utdanning. I Helgesen, Øyvind; Glavee-Geo, Richard; Mustafa, Ghulam; Nesset, Erik & Rice, Paula Maria (Red.), Modeller : Fjordantologien 2019. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03439-3. s. 419–436. doi: 10.18261/9788215034393-2019-20. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Hoemsnes, Helene (2023). Tilrettelegging for studentaktiv læring, målet er studenter med arbeidsrelevante ferdigheter, men er de motiverte for egeninnsatsen?
  • Hoemsnes, Helene (2023). Woke og akademia på kollisjonskurs? Plenumssesjon. Satt i panel på fire personer som ble moderert av Tine Øverseth Blomfeldt.
  • Hoemsnes, Helene (2022). Studentar som ressursar i bidragsprosjekt.
  • Hoemsnes, Helene & Hauge, Kari Johanne Westad (2022). Et pedagogisk opplegg gir studenter bedre forståelse av sykepleierrollen . Sykepleien. ISSN 0802-9768. 110. doi: 10.4220/Sykepleiens.2022.88135.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Speilvendt klasserom.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Pedagogisk perspektiv på framtidens campus.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Case: ’Good practices’ – tiltak som har skapt god læring og hva som kreves.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Studentaktivt undervisningsrom med kafeoppsett.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Studentaktive læringsformer.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Historiefortelling som brobygger mellom praksis og høyere utdanning – tanker om arbeidet og resultatene av forskningen.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Samarbeid med Høgskolen i Volda om "Videotriggere".
  • Hoemsnes, Helene (2019). Presentasjon av foreløpig funn fra arbeid med Tverrfaglig helsestasjon i Kristiansund .
  • Stokken, Roar & Hoemsnes, Helene (2018). Kommunal tenesteinnovasjon utanfrå og ovanfrå - Helse Møre og Romsdal sitt arbeid med å styrke oppfølgingstilbodet til gravide og småbarnsfamiliar som har utfordringar knytt til psykisk helse eller rusmiddelbruk i kommunane.
  • Stokken, Roar; Hoemsnes, Helene & Grytten, Mette (2018). Barneblikksatsningen : samskaping for helse. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hoemsnes, Helene & Stokken, Roar (2018). Historiefortelling på tvers av profesjoner.
  • Rønning, Solrun Brenk; Hoemsnes, Helene; Solheim, Inger Helen; Orøy, Aud Jorun & Dale, Karl Yngvar (2018). Kan økt kompetanse imøtekomme behov i regionen? Åndalsnes Avis.
  • Rønning, Solrun Brenk; Hoemsnes, Helene; Solheim, Inger Helen; Orøy, Aud Jorun & Dale, Karl Yngvar (2018). Kan økt kompetanse imøtekomme behov i regionen? Tidens Krav.
  • Rønning, Solrun Brenk; Hoemsnes, Helene; Solheim, Inger Helen; Orøy, Aud Jorun & Dale, Karl Yngvar (2018). Kan økt kompetanse imøtekomme behov i regionen? : nasjonale føringer for kompetanse innen helse- sosial og velferdstjenester er tydelige. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Andestad, Tore & Hoemsnes, Helene (2018). God oppvekst er god samfunnsøkonomi. Tidens Krav.
  • Hoemsnes, Helene & Andestad, Tore (2018). God oppvekst er god samfunnsøkonomi. Sunnmørsposten. ISSN 1503-9056.
  • Andestad, Tore & Hoemsnes, Helene (2018). God oppvekst er god samfunnsøkonomi. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. s. 36–37.
  • Hoemsnes, Helene (2017). Samtale etter kinoforestiling Om kropp og sjel.
  • Hoemsnes, Helene (2016). Bruk av video i undervisning.
  • Hoemsnes, Helene & Andestad, Tore (2016). Ta det du får - eller får du det du trenger? Sunnmørsposten. ISSN 1503-9056. s. 20–21.
  • Hoemsnes, Helene & Andestad, Tore (2016). Ta det du får - eller få det du trenger? Tidens Krav. s. 8–9.
  • Hoemsnes, Helene & Andestad, Tore (2016). Ta det du får,- eller få det du trenger? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Ødegård, Atle; Hoemsnes, Helene; Myklebust, Kjellaug Klock & Willumsen, Elisabeth (2013). Interprofessional education (IPE) in two (of four) post-graduate programs.
  • Hoemsnes, Helene (2011). Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge.
  • Hoemsnes, Helene (2020). Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge ved Høgskolen i Molde : fokus på pedagogisk utviklingsarbeid . Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-293-2.
  • Hoemsnes, Helene (2020). Balansekunst å lede tverrprofesjonelle team? : fagessay . Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-289-5.
  • Hoemsnes, Helene (2020). Veiledning og underveisvurdering av skriftlig studentarbeid . Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-287-1.
  • Hoemsnes, Helene (2019). Fagansvarlig for en videreutdanning og forsker knyttet til studentenes læring – en mulig kombinasjon? . Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-281-9.
  • Stokken, Roar; Dahl, Silje Louise; Andenes, Ellen Madssen & Hoemsnes, Helene (2019). Forskerblikk på Tverrfaglig helsestasjon i Kristiansund. Høgskulen i Volda. ISSN 978-82-7661-340-7.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Hoemsnes, Helene; Bach, Terje; Svenning, Geir Arne & Eines, Trude Fløystad (2018). Etablering av praksis initiert utdanning : årsstudiet i velferdsteknologi på bachelornivå. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-240-6.
  • Bachmann, Kari Elisabeth; Hoemsnes, Helene; Skrove, Guri Kaurstad & Bremnes, Helge (2018). Inkludering i arbeidslivet av personer med Asperger syndrom. Møreforsking Molde AS. ISSN 978‐82‐7830‐298‐9.
  • Groven, Gøril; Hoemsnes, Helene; Skrove, Guri Kaurstad & Bachmann, Kari Elisabeth (2016). Inkludering av personer med Asperger syndrom i arbeidslivet : VRI-prosjekt med Spesialistbedriften. Møreforsking Molde AS. ISSN 0803-9259.
  • Ødegård, Atle; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Hegdal, Tone; Bergum, Inger Elisabeth; Brask, Ole David & Inderhaug, Hans [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2015). Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) ved Høgskolen i Molde. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-205-5.
  • Skrove, Guri Kaurstad; Oterhals, Geir; Hoemsnes, Helene; Ulvund, Ingeborg & Bachmann, Kari Elisabeth (2014). Deltakelse i organiserte fritidstilbud blant barn og unge med innvandrerforeldre. Møreforsking Molde AS. ISSN 978-82-7830-209-5.
  • Skrove, Guri Kaurstad; Hoemsnes, Helene; Ulvund, Ingeborg & Bachmann, Kari Elisabeth (2014). Deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter blant barn og unge i Kristiansund : levekårsprosjektet i Kristiansund. Møreforsking Molde AS. ISSN 0803-9259.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. sep. 2018 15:03 - Sist endret 10. aug. 2023 15:25