Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Informasjon om studiet

Årsstudium i Idrett tar opp temaer som treningslære, aktivitetslære, prestasjonspsykologi, adventure/event management samt idrettens organisering og ledelse. Studiet er rettet mot trenere som ønsker kompetanseheving og lærer/lærerstudent som ønsker å undervise i kroppsøving. Idrett (årsstudium) med spesialisering i “Adventure Sports” er også den naturlige inngangen for deg som ønsker å studere videre innen idrett, enten ved Høgskolen i Molde (Sport Management) eller ved andre studiesteder. Det er en kombinasjon av teoretisk undervisning, praktisk undervisning i idretter og praktisk undervisning i friluftslivsaktiviteter i form av fire overnattingsturer i løpet av året. 

I undervisningen i Adventure sports vil du få lære hvordan du tar deg frem på en sikker måte både til fjells og til havs, og om hvordan du selv håndterer utfordringer knyttet til vær, kondisjon og gjennomføringsevne. Du vil få mulighet til å ta Våttkort i padling og Brattkort i klatring.

I siste delen av Årsstudiet får du også muligheten til å anvende kunnskap du har opparbeidet deg i de teoretiske fagene og den praktiske undervisningen på praksis som kroppsøvingslærer i barneskolen.  

Innhold og oppbygging av studiet

Studiet i idrett består av fagmodulene treningslære, aktivitetslære, prestasjons-psykologi, adventure management og idrettens organisering og ledelse. Målet for studiet er å lære å legge til rette for fysisk aktivitet, slik at den både er utviklende og inspirerende.
I de ulike kursene er vi innom følgende:

  • Treningslære: Anatomi, bevegelsesanalyse, utholdenhetstrening og styrketrening. 

  • Aktivitetslære: Løping, livredning, fotball, volleyball, turn, basketball, klatring, ski, surfing og padling 

  • Idrettspsykologi: Gruppeprosesser, selvregulert læring, talentutvikling og motorisk læring. 

  • Adventure management: Planlegging av en Adventure innen opplevelsesturisme. 

  • Idrettens organisering og ledelse: idrettshistorie og en oversikt over hvordan idretten i Norge er organisert 

 Hvert semester inneholder både teori- og aktivitetskurs. Hvert semester har to friluftslivscamper av 2 – 4 dagers varighet. Timeplanen vil gi rom for å kombinere egentrening med studier.

Organisering og læringsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike arbeids- og undervisningsformer som: forelesninger, praktiske øvinger, 4 overnattingsturer og innleveringer, både individuelle og sammen med andre. Det forventes blant annet noe egentrening i forbindelse med treningslære og aktivitetslære. I enkelte emner er det obligatoriske arbeidskrav som må være utført for å få anledning til å avlegge slutteksamen. Obligatoriske arbeidskrav må utføres og være godkjent i samme semester som undervisning i emnet pågår.  
Studiet er ikke tilpasset fjernstudier. 

Krav til studieprogresjon

Studenter som i løpet av et studieår oppnår mindre enn 25 % av normert studieprogresjon, mister normalt retten til å fortsette på studiet og får status som emnestudent.

Vurdering

Den dominerende eksamens- og vurderingsformen er individuell skriftlig skoleeksamen. Denne er i noen emner kombinert med innleveringer av gruppearbeid. I noen emner, der det er hensiktsmessig i forhold til formulert læringsutbytte, vil det også være praktiske ferdighetsprøver og vurdering av undervisningspraksis .

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mai 2024 04:40:21